Stridsøkser, ringbrynjer, kranier ... og gule post-its
Iron Fortress er en af verdens mest interessante producenter af LARP-udstyr – og en dansk virksomhed, der både udvikler, producerer, sælger og distribuerer udstyr til Live Action Role Playing over hele verden. I et design, der er karakteriseret ved høj funktionalitet, kreativitet og sikkerhed. Med lageret fyldt af to-hånds sværd, tryllestave, kastevåben, brystharnisk og rustninger, snigmorderhjelme og korsetter – der skar de gule post-its på hylderne rigtigt meget i øjnene. Indtil ADDvision og BB Data trådte ind på scenen.
Jais Lindquist, Warehouse Manager hos Iron Fortress, fortæller:
“Vi var godt klar over, at det ikke helt var i tråd med, hvordan virksomheden fungerer på de andre områder.
Man tænkte ikke straks funktionalitet og sikkerhed, i hvert fald. Lageret fungerede med gammeldags pluksedler, alle produkter var placeret i nummerorden og vi brugte meget fine gule post-its som lokationsnumre.
Tapet ekstra godt fast, når de faldt ned. Selv om vi er flittige og derfor effektive, var vi mere end klar til at opgradere til noget mere fremtidsorienteret.
ADDvision og BB Data var ikke billigst. Til gengæld var de bedst. Vi havde faktisk oprindeligt valgt et andet firma, der bare ikke overholdt deadlines.
Man er tit fristet af ”et godt tilbud”, men man risikerer hurtigt at tabe både tid og penge, hvis løsningen ikke virker og aftalerne ikke holdes og alting er forsinket. Det var vores læring, så vi kontaktede ADDvision og BB Data igen – fordi de kunne tilbyde os netop den løsning, vi havde brug for – og fik en aftale i hus med dem.
FRA POST-ITS OG HUKOMMELSE TIL HÅNDSCANNER OG AUTOMATISERING
Løsningen var enkel og effektiv. ADDvision stod for systemet, processer og integrationen til C5 og BB Data leverede hardware og access points.
Pluksedlerne blev udskiftede med håndscannere og lageret fik stregkoder og access points. I stedet for at memorere tusindvis af placeringer, har medarbejderen nu pluklisten direkte i scanneren … som for resten også viser den hurtigste rute rundt til de forskellige produkter.
Efterhånden som varerne bliver samlet til ordrerne, opdateres C5-systemet automatisk. Det er helt præcist, og endnu en opgave, som medarbejderne trygt kan overlade til systemet. Det frigør tid til at videreudvikle, hvordan lageret bedst kan håndtere og bidrage til den gode kundeoplevelse.
ER DET “SUCH A BIG DEAL” AT FÅ HÅNDSCANNERE?
JA! VI ER 50% HURTIGERE.
Hvis den eneste synlige forandring er, at man nu ser medarbejderne have en håndscanner, når de går rundt og plukker … så kan man måske tænke ”nå ja?”. Men det er faktisk en mindre revolution. Prøv at læse, hvad Jais fortæller om, hvordan et lager fungerer.
”De håndscannere giver os meget mere effektivitet på lageret. Før var vi 3 mand – nu klarer 2 mand opgaven, samtidigt med at vi har overskud og tid til at tage os af en del andre nye opgaver … som vi ikke kunne nå før. Det er den korte forretningsmæssige version af historien, jeg giver gerne et par eksempler på før og efter håndscanneren. Først og fremmest skal man måske have et hurtigt indblik i, hvordan et lager fungerer i hverdagen.
CONTAINER – 800 KASSER – VARETJEK – PLACERING PÅ LAGERET
Når varerne ankommer, er det tit i en container. I sådan en container kan der nemt være 600-800 kasser. Før stod vi med en A4-seddel med varenumrene på, fandt frem til en kasse med samme varenummer, åbnede for at tjekke, at indholdet matchede varenummeret, satte et sort kryds på pakken, så vi vidste, at den var tjekket … og skrev varenummeret med store bogstaver uden på kassen. Det tog en halv til en hel dag at kontrollere sådan en container. Og bagefter skal systemet så opdateres, én for én. Med håndscanneren kan vi automatisk tjekke og registrere, mens vi tager kasserne ud af containerne og kører dem på plads.
HVORDAN FINDER MAN EGENTLIG EN VARE PÅ ET LAGER MED 50.000 FORSKELLIGE PRODUKTER I PAPKASSER?
Før skrev vi manuelt på kasserne. Der ligger flere kasser på hver placering. Skulle vi plukke noget, der lå på en af de høje placeringer, så måtte vi ofte kigge på mange kasser for at finde den, der indeholdt det rigtige.
Vi kunne heller ikke se, hvad der var ankommet hvornår. Så selv om vi kunne huske sådan ca., hvor de rigtige varenumre var placerede, kunne vi ikke være helt sikre på, at der ikke lå en anden kasse et sted, der faktisk var ankommet tidligere – og derfor skulle bruges først. I enkelte brancher er det måske ligegyldigt, hvad der bliver sendt til kunderne, men vi har varer af metal, der kan ruste, og af læder, der kan mugne. Desuden kan nye varer have en lille designmæssig forandring, der adskiller dem fra tidligere produkter. Det er aldrig ligegyldigt, hvilken alder varen har på lageret. ”
LOGIK OG HVERDAG CLASHER
Man vil som regel gruppere varerne logisk, samme typer af varer i samme område, og fortløbende varenumre. Og lagermedarbejdere er da ret godt til at huske, hvor de forskellige produkter opholder sig, selv om lageret er så stort som vores med masser af gange i flere bygninger. Men – hvad gør du, når en producent introducerer en ny farve eller størrelse? Du har trøjen i hvid, sandfarvet og sort … nu kommer der også en blå og en grøn variant? Hvor skal de placeres på et pænt fyldt lager? Hvis du ser på billederne, så skubber man altså ikke bare de andre varer sammen. Ligegyldigt hvor fornuftig du er, og hvor praktisk du udnytter din lagerplads … så opstår denne situation. Hvis det drives på gammeldags manér.
DERFOR ER HÅNDSCANNEREN EN REVOLUTION, DER MÆRKES PÅ BUNDLINJEN
Så forestil dig nu, at kuglepen og nussede papirer bliver udskiftet med en assistent, der husker alt og sender oplysningerne videre til virksomhedens hjerne. At du automatisk får fat i de ældste varer først. At du kan placere nyindkomne varer på den første ledige plads, i stedet for at spekulere over, hvordan du får plads i nærheden af lignende varer. At du får en rute af håndscanneren, så du kommer hurtigst muligt rundt, når du samler varer til en ordre. Det er muligt, at du ikke kan spotte den store forandring, bortset fra at du kan se håndscanneren. Men jeg lover dig for, at bundlinjen straks ser det. At kunderne mærker det. Og at vi har så meget mere tid til rådighed, at vi hele tiden kan forbedre effektivitet og kundeservice. Med ”bare en håndscanner”.
UG TIL SAMARBEJDET
”Vi er utroligt tilfredse med samarbejdet med ADDvision og BB Data. Udover, at vi har fået en løsning, der dagligt gør en stor forskel for os, så har vi 2 partnere, der er klar med det samme, når vi har spørgsmål. De er simpelthen utroligt hjælpsomme, og vi vurderer dem til UG med kryds og slange,” afslutter Jais Lindquist.
ZOMBIELØBET: FÅ MOTIVATIONEN TIL AT LØBE FOR LIVET!
IronFortress-medarbejdere har ikke bare et job – de lever og ånder virksomhedens livsstil. Så hvert efterår arrangerer de Zombieløbet, hvor du kan blive jagtet af utroligt autentiske zombier på 5 eller 10 km i udfordrende Vallensbæk Mose. Læs mere her!