5 sandheder om Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central – vil du have hele sandheden? Eller kun en halv sandhed?

5 sandheder om Business Central fra ADDvision.

Står du også med et dilemma med jeres ERP-løsning? Du er ikke den eneste.

I dag er det lidt svært at overskue, hvordan man kommer videre i processen med et nyt ERP, og hvor meget man skal have med i sin løsning. En ting er sikkert – det skal helt sandsynligvis være Business Central, som er det bedste system på markedet i dag. Det er ERP-projekt, som I aldrig har prøvet det før. Det er at gå nye veje.

Derfor sætter vi fokus på de vigtigste fakta om Business Central. Vi har samlet dem i en lille guide: 5 sandheder om Business Central, hvor du også får fakta og anbefalinger. Kig på dem. Så er du godt på vej til at få succes med dit skift.


Sandhed #1 Dit valg af Microsoft-partner er afgørende for succes

Skal dit nye ERP-system være en effektiv succes? Udfordringen er at vælge den rigtige implementeringspartner … for partnerne griber opgaven meget forskelligt an.  Læs mere


Sandhed #2: Business Central er en standardløsning – men kræver ekstra for de fleste

Sådan klemmer du din unikke virksomhed ind i en standardløsning. Læs mere


Sandhed #3: Business Central kræver omstillingsparathed

Du er nødt til at få alle i virksomheden med. Og få dem til at juble lidt. Læs mere


Sandhed #4: Implementering af Business Central i øjenhøjde

IT er komplekst og opdateres konstant. Det er vores opgave at forklare dig teknologiens muligheder, så du kan udnytte dem. Fald ikke for en smart-i-en-fart implementeringspakke, men kræv at blive mødt i øjenhøjde. Læs mere


Sandhed #5: De 3 vigtige faser i implementeringen af Business Central

Skiftet til Business Central-løsningen kan nemt blive en uoverskuelig opgave. Derfor skal implementeringen faseopdeles. Læs mere.
 

Det skal du være opmærksom på

Det var den korte og kontante version - nu får du sandhederne uddybet lidt mere, hvor vi på baggrund af vores erfaringer forklarer, hvad du skal holde udkig efter og hvilke fælder, du skal undgå:
 

Sandhed #1: Valg af Microsoft-partner kan være afgørende for succes

Det er et meget klogt valg at skifte til Microsoft Dynamics 365 Business Central som jeres nye ERP–løsning – det er vi rigtig mange, der kan blive enige om. Udfordringen er at vælge den rigtige Microsoft–partner, der skal hjælpe jer med at implementere løsningen. For dit slutresultat afhænger i høj grad af partnerens tilgang til løse opgaven for jer.  

Business Central er en omfattende standard ERP–løsning … men der er ikke en standard måde at implementere løsningen på. Det er op til den enkelte Microsoft–partner at sammensætte en model, ud fra hvad de mener er den optimale måde at gennemføre det på. 

Det er tillokkende, når man kan læse, at ens virksomhed kan migrere til en Business Central løsning på få dage. Eller få uger. Det kan man også klare med ”Fast track”, ”Skabeloner” m.m. Det er sandheden. Men måske kun den halve, når hverdagen rammer? For Microsoft stiller blot en masse funktioner og guides til rådighed.  

Det er din Microsoft partner, der skal sørge for, at I har fået alt med, I skal bruge … måske får I bare en 1:1 flytning og ikke noget af alt det nye, der giver værdi for jer? Det er vigtigere end nogensinde at vælge den rigtige samarbejdspartner til din virksomhed. 

Standardsystemet kan meget.
Men det er din partner, der sikrer slutresultatet.

Med Business Central har Microsoft lavet et virkelig godt standard ERP–system på en teknisk platform, som er noget af det mest banebrydende, der er sket i mange år inden for ERP–løsninger. Alt sammen baseret på erfaringer og best practices i over 30 år. Det er intuitivt og moderne og det er lagt på en helt ny teknisk platform, så den i dag er en ægte cloud-løsning – og desuden kan afvikles på lokale server, i et hostingcenter eller som hybrid-løsninger.  

Måske er I ikke er klar til en 100% cloud–løsning hos Microsoft i dag? Måske skal I starte med en lokalt hostet version, indtil forholdene ændrer sig og I kan rykke op i Microsoft–skyen? Mulighederne er uendelige, og jeres partner skal have overblikket, rådgive jer … og ikke bare vælge en ”hylde”–vare. 

For rådgiver partneren korrekt i det tekniske fundament for apps, web-tjenester, automatiske opdateringer m.m., er din Business Central-løsning fremtidssikret. 

Business Central kan 80% af det, de fleste virksomheder har brug for. Nogle gange endda 100%. Andre gange kun 50%. Og måske har netop din virksomhed brug for noget, som ikke er med.  

Microsoft arbejder nemlig med en grundlæggende fællesnævner på verdensplan for indhold og funktionalitet i Business Central – og derfor vil der være funktionalitet, man forventer er inkluderet i Business Central, som ikke findes som standard eller som skal gøres på en anden måde, end vi plejer i Danmark.  

Som udgangspunkt kan man ikke rette standardkoden i Business Central. Vi kan udvikle tilføjelser til standardløsningen, og ”pakke” det sammen en i en Extension (app). Man kan også i din løsning bruge de app’s, andre partnere over hele verdenen har udviklet med ekstra funktionalitet/moduler, der ikke er til rådighed i standardløsningen. Hvis altså jeres partner tager højde for det. 

Derfor:

Vælg din samarbejdspartner med omhu.
Vær kritisk overfor partneres implementeringsmetode.
Sikre dig, at den passer præcis til din virksomhed og jeres behov
… så I får succes med Business Central. 

Læs mere om Business Central her   

Sandhed #2: Business Central er en standardløsning men kræver ekstra for de fleste 

Du kan glæde dig over, at der følger meget funktionalitet med Business Central som standard – For nogle få kan den alt, der er behov for. Men for langt de fleste SMV virksomheder – uanset størrelse og uanset om du føler dig unik eller standard – kræves der ekstra, for at skiftet til Business Central tilfører en unik værdi til virksomheden. Det kan være apps, integrationer eller specialtilpasninger, der er behov for.  

For mange kommer det som en overraskelse, at Business Central som standard ikke har følgende funktioner: 

  • Lønmodul 
  • Dokumenthåndtering – OCR 
  • PBS  
  • EDI 
  • Visuel planlægning af produktion, projekt og service 
  • Lagerstyring med online stregkodescanner 
  • Integration til PIM–system 
  • Integration til e-handel (B2B, BC2, B2X)  
  • Automatisk fragthåndtering – f.eks. Consignor 
  • POS–løsning 
  • Variantstyring 
  • Automatisk afgiftshåndtering 
  • med flere… 

Så: Hvor godt kender du din virksomhed i dag? Véd du, hvad du har brug for, når du skifter til nyt ERP? Vores mangeårige erfaring siger, at du skal have gjort dig tanker om alle nedenstående punkter, før du vælger implementerings modellen for jeres skift til Business Central. 

  • Datakvaliteten  – Hvor meget skal med og skal der tænkes nyt  
  • Sikkerheden – hvilke krav bliver der stillet til jer i dag 
  • Medarbejderne – jeres niveau for omstillingsparathed 
  • Vidensniveauet – er jeres viden up to date hos alle medarbejderne? 
  • Branchen – Er der specielle krav i dag og fremover ? 
  • Kunderne – og deres kunder 
  • Produkterne – Er alle produkter relevante og aktive i dag? 
  • Lageret – Skal der arbejdes mere effektivt på lageret? 
  • Salgsmarkederne – Er det ændringer og har I brug for at tilpasse jer? 
  • Salgskanalerne – B2C, B2B, PIM eller? 
  • Leverandørerne – Er jeres forecast/behov korrekt i dag? 
  • Konkurrenterne – Hvad gør de anderledes end jer i dag? 
  • Har I en IT–strategi for de kommende år? 
  • Har I relevante tilpasninger i nuværende ERP–løsning 
  • Overblik over jeres manuelle processer i dag
  • Hvilke integrationer i jeres nuværende IT-setup er relevant eller mangler i dag 
  • med flere… 

Hvor unikke er I? og hvor godt kender din Microsoft partner din virksomhed?

Hvis skiftet skal give den ønskede effektivitet, er det vigtigt, at I sammen med jeres Microsoft–partner får fastlagt de områder, hvor I er unikke i forhold til en standard Business Central–løsning – og hvor der er behov for at kigge på tillægs-apps. Sammen med din Microsoft Partner skal du sikre dig, at der er fokus på, hvor mange af jeres unikke behov, der kan opfyldes inden for standardløsningen. 

Det er også vigtigt, at I ”kigger ud af forruden” og ikke kun ”ud af bagruden”. Nye tider og teknologier stiller krav til jeres virksomhed og derfor skal I ikke kun se på, hvordan tingene har været og er i dag – men også hvordan I tror og ønsker at det bliver i morgen.  

Under den aktuelle Covid-19 krise har mange virksomheder fået testet deres nødplaner … og endnu flere har fundet ud af, at de ikke havde nogen. Tag det med i overvejelserne, når I formulerer jeres IT-strategi i de kommende år, og når I ser på Business Centrals muligheder for: 

  • Fleksibilitet 
  • Sikkerhed 
  • Skalerbarhed 
  • Integrationer 
  • Platforme 

Derfor:

Brug jeres Microsoft-partner som sparringspartner og få viden og inspiration til mulighederne med IT–løsningerne, så I får det unikke setup som passer præcis til din virksomhed i dag og i fremtiden. 

Læs mere om Business Central her

Sandhed #3: Standardløsninger kræver omstillingsparathed

Når det kommer til stykket hos de fleste personer, så har vi det godt med vores kendte vaner – både de gode og dårlige vaner. Det helt menneskeligt, men derfor kan det være en udfordring for mange at skulle skifte IT–løsning. Det handler om velkendte rutiner, comfort zoner og at man står overfor noget nyt og ukendt. Måske endda en frygt for at blive fyret. 

Hvis mange er kontrære vanedyr og vil holde fast i, hvordan tingene er gjort før, bliver det svært for virksomheden som helhed at blive skarpere af den nye teknologi. Derfor er det vigtigt, at I sammen med jeres Microsoft-partner i fællesskab udarbejder en plan, der sikrer at medarbejderne er med hele vejen i processen, og faktisk bliver glade over at skulle arbejde med et nyt IT–system. 

Medarbejderne ved nemlig, hvor skoen trykker

Medarbejderne ved hvordan det foregår i dag. Prøv at få alle til at tænke ”Hvis alt var muligt”. Identificér både de fysiske og digitale arbejdsgange, og lyt til forslag om, hvad der kunne trænge til forbedringer og, hvordan I kan interagere bedre.
Dét, der tager lang tid. Dét, der kan gøres smartere.

Ingen silotækning. Dét er ikke ”dem og os”. Der er kun ”os”. Hele organisationen former kundeoplevelsen, og det er kunderne – og deres oplevelse – der afgør, om virksomheden er profitabel og vokser, eller må skære ned.   

Derfor:

Det er essentielt, at I vælger en Microsoft–partner, der benytter en implementeringsmodel, som involverer afdelinger og medarbejdere i processen. Hvis I ukritisk vælger en ”Kom i gang på få dage”–pakke, er der stor risiko for, at I taber jeres medarbejdere på gulvet og desuden ender med at bruge en masse ekstra penge på konsulenttid på alt det, I ikke har fået med. 

Læs mere om Business Central her   

#Sandhed 4: Implementering i øjenhøjde

IT er komplekst. Forståelsen af, hvordan man udnytter det i detaljer for at skabe den nødvendige forretningsmæssige vækst er også komplekst. Især, fordi hver virksomhed er unik. 

Vær realistisk med jeres kompetencer, ambitioner og ressourcer i forhold til et Business Central–projekt. Fald ikke for en Microsoft-partners implementeringspakke, som ikke tager udgangspunkt i jeres behov og situation.  

Business Central er nemlig ikke en ”one size fits all”–standardløsning og derfor skal du sikre dig at I ikke tvunget til kun at vælge mellem nogle færdig implementeringspakker, som ikke møder jer i øjenhøjde. 

Fordi implementering af nyt IT-løsninger, ikke kun handler om software og hardware, men ofte om forandringer og ressourcer, er det vigtigt at få afstemt/afklaret følgende behov i forbindelse med implementering af Business Central:  

  • Rådgivning og sparring på management–niveau 
  • Støtte til forandringsledelse 
  • Risikostyring 
  • Projektledelse 
  • Ekstra ressourcer  
  • Workflow–processer og automatisering, der løfter din virksomhed,  
  • Integrationer til tredjepart–programmer og –løsninger  
  • Sikkerhed 

Læs mere om Business Central her

#Sandhed 5: De 3 vigtige faser i implementeringen af Business Central

Skiftet til Business Central kan nemt gå hen og blive en uoverskuelig opgave for mange virksomheder, både med hensyn til økonomi og tidsforbrug. Det er, fordi platformen og mulighederne er så omfattende – og fordi du som virksomhed ikke altid har gjort jer fuldstændigt klart, hvor meget et succesrigt skift indebærer.  

Vores anbefaling, baseret på erfaringerne, er at inddele implementeringen af Business Central i realistiske faser, der giver mening for din virksomhed. 

Når implementeringen bliver opdelt i faser, får I fordelen af at komme hurtigere i gang med Business Central, I bruger tiden bedre, og der er god kontrol over økonomien i projektet. 

Faseopdelingen betyder også, at I på kort tid bliver fortrolige med Business Central, og således er skarpere og mere afklarede om jeres behov og ønsker i de efterfølgende faser.  

Desuden vil medarbejderne hurtigt lære Business Central at kende på hverdagsbasis og dermed vil implementeringen forventeligt glide nemmere. 

Realisme og processer 

Jeres udgangspunkt skal afklares: 

  • Ledige ressourcer 
  • Budget 
  • Tidshorisont 

Indholdet skal afklares: 

  • Fase 1 – Forretningskritiske processer & funktioner 
  • Fase 2 – Processer & funktioner, der er vigtige, men som kan vente 
  • Fase 3 – ”Nice to have” 

 Forud for implementeringen og faseopdelingen skal de realistiske briller på. Hvem er ressourcerne, der skal varetage projektet hos jer, og hvornår har de ledig tid til det? Hvad er jeres budget? Hvor hurtigt skal løsningen være klar? 

Selve indholdet i den enkelte faser skal ske i samarbejde med jeres Microsoft-partner. Der er mange opsætninger/funktioner i Business Central, der ikke kan ændres, når først der er kommet data ind i systemet. Bliver du rådgivet forkert, koster det jer tid og penge. 

Selv om du naturligvis skal have den funktionalitet, I har brug for, skal I og partneren tænke i processer i forbindelse med en faseopdeling. Business Central er meget integreret på tværs af moduler og funktionsområder. Det giver en stor smidighed og effektivitet, når løsningen er oppe at køre – forudsat, at man har forstået processerne på tværs af virksomhedens afdelinger.  

Ja. Det lød tillokkende at virksomhed kan migrere til en Business Central løsning på få dage. Eller få uger. Det er bare kun den halve sandhed, og risikerer at koste jer tid, penge og vækst.  

Nu ved du lidt mere, og træder lidt varsommere.

Læs mere om Business Central her   

Prøv Microsoft Dynamics 365 Business Central gratis i 30 dage

Har du lyst til at prøve, udforske og evaluere Microsoft Dynamics 365 Business Central løsningen, er det mulighed for at få en komplet prøve version gratis i 30 dage. Det eneste du skal gøre er at kontakte os på tlf. 44530333 eller send en mail til info@addvision.dk og så er du igang med din prøve version i dag. Du vil desuden få links til Microsofts online guides til løsningen og vi står desuden parate til at hjælpe dig og svare på spørgsmål.

Få rådgivning af os – hvad er bedst til din virksomhed

Vi har overblikket og stor erfaring fra mange forskellige typer af virksomheder på tværs af brancher. Vi er eksperter i at afdække den enkelte virksomheds behov og kan derfor vejlede din virksomhed igennem beslutningsprocessen. Vores rådgivning er kontant og præcis – og det er både gratis og uforpligtende at få råd. Vi fører en løbende dialog med din virksomhed for at finde ud af, hvilke ønsker og behov der opstår eller ændrer sig. Sådan finder vi sammen ud af, hvad der er bedst for din virksomhed.

Kontakt os på tlf. 44530333 eller send en mail til info@addvision.dk og få vores anbefaling til netop din virksomhed.

05.04.2022ADDvision a/s

Sponseret

Insight Cosmetics Group Europe procesoptimerede lageret med WMS for at understøtte strategisk vækst

01.03.2022ADDvision a/s

Sponseret

Spar på optimering af processer - Tag en test og få en rapport med konkret estimat

15.11.2021ADDvision a/s

Sponseret

ERP Hosting med maksimal performance

02.08.2021ADDvision a/s

Sponseret

Perfekte IT-projekter med erfaren projektledelse

05.01.2021ADDvision a/s

Sponseret

Leje og lease IT. Bedre likviditet

24.11.2020ADDvision a/s

Sponseret

5 sandheder om Business Central