Storytelleren: Lad kunderne være heltene i din fortælling

Hos Microsoft har man i årevis brugt Storytelling til at formidle budskaber gennem kunderne. For de er heltene i den gode fortælling, sige Helle Rosendahl, Storyteller og Senior communications advisor hos IT-giganten.

I dag er storytelling et vigtigt kommunikationsredskab for virksomheder. Ikke mindst i amerikanske Microsoft, hvor man har brugt det i mange år.

I den danske afdeling har Senior Communications Advisor Helle Rosendahl nu også fået titlen af Storyteller. Hendes job er at fortælle de gode historier om Microsoft – gennem kunderne.

”Storytelling er en ny måde at italesætte historiefortællingen på. Men egentlig er storytelling jo bare essensen af konstruktiv kommunikation,” fortæller Helle Rosendahl:

”I Microsoft arbejder vi med storytelling ud fra en overordnet strategi, og vi opfordrer medarbejderne til at finde deres egne fortællinger, som de kan bruge i deres arbejde med kunderne. Vi arbejder med et område, der ofte kan være svært at forklare, men ved hjælp af storytelling, bliver det nemt at forstå.”

Fra onlinesikkerhed til nabohjælp
Et eksempel kan være onlinesikkerhed. Vi ved alle sammen, at vi har brug for det, men har svært ved at forstå begrebet i sin helhed. Bliver computeren i stedet beskrevet som et hus, der skal beskyttes mod indbrud, bliver det mere spiseligt.  

”Når du er ude at rejse, synes du, at det er rart, at naboerne holder øje med dit hjem. Samme følelse skal du få, når du tænker onlinesikkerhed,” forklarer Helle Rosendahl og uddyber:

Læs også: Kunstig intelligens smager på fremtidens øl

”Den historie fortæller vi ved, at Microsoft tilbyder online nabohjælp, hvor vi holder øje med en masse data fra mange computere. Sker der noget uforudset, altså begår en hacker indbrud, kan vi gå ind og mindske skaden.”

Træd i baggrunden
Ifølge Helle Rosendahl er storytelling et fantastisk redskab til at gøre komplicerede emner forståelige. Som virksomhed kan storytelling selvfølgelig bruges til at fortælle, hvad man er lykkedes med.

Det, der virkelig batter, er dog at lade andre fortælle, hvordan de bruger dit produkt.  

”Meget i dag handler om digitalisering, og derfor arbejder vi med ”hero cases”, hvor vores helte er vores kunder. Vi lader dem fortælle historien om, hvordan de har brugt et digitaliseringsredskab eller er gået igennem en digital transformation ved hjælp af vores produkter,” forklarer Helle Rosendahl og fortsætter:

”Vores teknologi er egentlig omdrejningspunktet i historien, men vi træder helt i baggrunden. I stedet lader vi brugernes historie underbygge os. Det er forskellen mellem reklame og storytelling – vi vil have, at modtageren skal kunne spejle sig i fortællingen, og derfor er kunden vores helt.”

Medarbejderne skal trykteste
Når Helle Rosendahl og kommunikationsafdelingen arbejder med en given fortælling, bruger de den overordnede strategi og tager derefter et konkret produkt, som de så bygger ovenpå.

Løbende tryktestes fortællingen hos medarbejderne, så de også kan komme med deres feedback.

Læs også: Eske Willerslev: Fortællingen er et vigtigt ledelsesgreb

”Det er helt afgørende, at fortællingen vendes med medarbejderne, for det er dem, som skal tage den ud i verden. Derfor er det også vigtigt at tænke i forskellige platforme – for folk lærer forskelligt,” siger Helle Rosendahl:

”For nogen virker det måske med noget læsestof, for andre er det en powerpoint eller video. Det er en del af forankringen at formidle på forskellig vis, og derfor giver vi også medarbejderne plads til at komme med deres eget touch – lade dem tænke over fortællingen, og hvordan de kan bruge det på netop deres kunder eller målgruppe.”

Find autenticiteten frem
En faldgrube, som Helle Rosendahl ser, er, at storytelling-mindsettet kan risikere at blive for ”fixed”.

For selv om du i udgangspunktet er kreativ og har ja-hatten på, kan du blive så fikseret på én historie, at det er svært at se skoven for bare træer – og dermed risikerer du, at fortællingen bliver kunstig.

”Det er rigtig vigtigt at finde autenticiteten frem i virksomheden, hos lederen og medarbejderne, der skal bære fortællingen. Man skal ikke være bange for også at tale om fejltagelser og de skæve ting, for det er en del af det, der giver autenticitet, og som får historien til at forankre sig,” siger Helle Rosendahl:

”Selvfølgelig skal du finde den gode og inspirerende historie, som folk har lyst til at fortælle videre, men som i et godt eventyr skal der jo også være udfordringer, helten skal løse. Så du skal ikke være bange for at fortælle om de svære ting – det virker modigt og får folk til at tro på det, du siger.”

22.03.2018EGN Netværk Danmark

Sponseret

Storytelleren: Lad kunderne være heltene i din fortælling

21.03.2018EGN Netværk Danmark

Sponseret

Kunstig intelligens smager på fremtidens øl

19.03.2018EGN Netværk Danmark

Sponseret

Eske Willerslev: Fortællingen er et vigtigt ledelsesgreb

27.02.2018EGN Netværk Danmark

Sponseret

Blog: Lederens digitale transformation handler om mennesker

04.12.2017EGN Netværk Danmark

Sponseret

Boost virksomhedens innovation med interne vidensnetværk

08.11.2017EGN Netværk Danmark

Sponseret

Blog: Er det tid at lære et nyt sprog?