Eske Willerslev: Fortællingen er et vigtigt ledelsesgreb
For forsker og professor Eske Willerslev er god storytelling lig med fascination. Selv bruger han den til at gøre svære - og til tider kedelige - forskningsresultater spændende.
Mennesker har altid fortalt historier. Om fælles fjender, mål, visioner. Hvad enten det har været de store hærførere, troubadourer, eventyrere eller indianerhøvdinger har de været med til at rykke ved stammer, borgere og hele folk.
I forskningens verden er Eske Willerslev, dna-forsker og professor ved Statens Naturhistoriske Museum under Københavns Universitet, kendt for at bruge storytelling i sin formidling, hvor han bygger gode historier ovenpå ”til tider tør fakta.”
”Den gode fortælling er mindst ligeså vigtig som resultatet. Den gør, at folk forstår min forskning, og på samme måde fungerer det i virksomheder. Fortæller en leder en god historie eller anekdote, gider folk at lytte,” siger Eske Willerslev:
”I eksempelvis nyhedsbreve kan ledere have en tendens til enten at smække en masse hårde, uspiselige fakta på bordet eller skrive et eller andet meget følelsesladet, som klinger hult.”
Læs også: 5 tips til at styrke din storytelling
Han fortsætter:
”I virkeligheden vil medarbejderne og kunderne jo bare gerne høre, hvordan det går. Og lederen vil opnå større respekt ved at fortælle, at det ikke går særlig godt – for så at komme med nogle mulige løsninger.”
Ingen indianere på Arktis!
I sit arbejde er Eske Willerslev selv stødt på de udfordringer, som kan opstå, når resultatet ender et andet sted end forventet.
Som da han undersøgte, hvorvidt det nu var korrekt med de højtflyvende teorier om, at indianerne var de første på Arktis.
”Resultatet var kedeligt, og der var slet ikke nogen indianere, men bare et folk, som havde boet der i 4.000 år. Ved at tale med arkæologer fandt jeg dog ud af, at der var en debat i gang om kulturel foranderlighed i forhold til isolation,” siger Eske Willerslev:
”Faktisk var den kulturelle foranderlighed på Arktis sket i isolation fremfor gennem indvandring. Så fra at resultatet rent ud sagt var røvsygt, blev historien spændende ved at sætte det i den kontekst, og på den måde fik jeg resultaterne ud på en interessant måde.”
Find det fascinerende
Men der er stor forskel på, om du fortæller dine fagfæller om nogle resultater, eller om du skal have fat i ”almindelige” mennesker. For mens fagfællerne er interesserede i fakta og detaljer, er almindelige mennesker ligeglade med mellemregningerne.
Læs også: Storytelleren: Lad kunderne være heltene i din fortælling
”Udgangspunktet er det samme – der skal være fascination. Men til almindelige mennesker, som for en virksomhed er kunderne, skal du sælge varen på en mindre detailagtig facon. For mennesker køber ikke længere produkter, de køber fortællingen bag,” siger Eske Willerslev:
”Det kræver noget at lave en god fortælling og få den til at brænde igennem. Du skal ikke være et formidlingsgeni for at fortælle, at årsregnskabet gik godt, men skal medarbejderne være med til at føre fortællingen om successen ud i livet, skal de fornemme, at deres leder har en drøm, en mission, der ligger bag det her årsregnskab.”
Mennesker skaber historien
I forskningens verden såvel som hos virksomheder kan der dog mangle en grundlæggende forståelse for, hvad storytelling kan, mener Willerslev.
”Dansk Industri sagde for nylig, at de nu vil bruge alt deres energi på kunstig intelligens, mens der ikke længere er brug for arkæologi. Det er en bondsk og snusfornuftig tankegang, hvor man mangler forståelse for, hvad der betyder noget for mennesker,” siger han:
”For det er jo ikke computeren, der skaber historien – det er menneskerne, der bruger den. Og vores fortid og dermed arkæologien er det, som gør, at vi overhovedet kan fortælle historier. Så jeg mener, at hvis du formår at fortælle den gode historie ud fra menneskerne, vil det også gøre noget for produktiviteten.”
Vis den forskel, virksomheden gør
Ifølge Willerslev kan ledere også komme langt ved at lytte til medarbejderne. Det kan blandt andet gøres ved at oprette fora for medarbejderne, hvor de kan komme med inputs – så længe lederne så også gider at lytte til de forslag, der kommer.
Se video: TEDx speak om lederens storytelling som superkræft
”Det er medarbejderne, som skal være stolte over virksomheden og fortælle den gode historie videre ude i verden. Så hvis du som leder har svært ved at se, hvordan du lige får skabt den gode fortælling om et produkt, så lyt til medarbejderne og kunderne,” siger Eske Willerslev og hiver et ret så konkret eksempel frem:
”Lad os tage en tisseskål. Den er vigtig for ældre, der ikke kan rejse sig fra sengen. Den hjælper med at holde deres værdighed intakt, gøre livet nemmere. Nu har virksomheden bag lavet en endnu bedre tisseskål, fordi de ønsker at gøre en forskel. Produktet er det, der skal hjælpe virksomheden med at gøre den forskel, men den gode historie skal fortælles ud fra menneskerne, som bruger den.”