Stibo Systems vender forventet underskud til plus
Århusianske Stibo Systems, som arbejder med master data management-løsninger, opnår en rekordomsætning efter voksende efterspørgsel under pandemien.
Stibo Systems afslutter regnskabsåret (maj 2020 til april 2021) med en rekordomsætning. Virksomheden oplyser, at omsætningen i regnskabsåret er 706.5 millioner DKK, hvilket er 5.4 procent højere sammenlignet med seneste regnskabsår.
Resultatet før renter og skat (EBIT) er steget til 12,4 millioner DKK, hvilket er en stigning på 87,8 millioner DKK, da man i seneste regnskabsår forventede et underskud på 75,4 millioner DKK som følge af store investeringer i overgangsfasen til en software-as-a-service (SaaS) forretningsmodel.
Læs også: Corona sætter vedvarende spor i produktionsvirksomheder
“Under pandemien har flere og flere virksomheder erkendt vigtigheden af organiserede og præcise master data i forhold til professionel etablering af online forretnings- og salgsprocedurer. Derfor har de investeret kraftigt i MDM”, siger Jesper Ejlersen, administrerende direktør for Stibo Systems.
Han påpeger, at den voksende efterspørgsel på virksomhedens MDM-løsninger gælder alle industrier: ”Detailforretninger, distributører og CPG-virksomheder har reageret på skiftet fra den fysiske butik til online handel, og producenterne har været ivrige efter at digitalisere deres virksomheder, så de kan opnå et mere gnidningsfrit samarbejde med sælgere, leverandører, kunder og tredjeparter. Derudover har vi haft fordel af en anden udvikling, da britiske virksomheder har måtte fremskynde deres digitale transformation, hvis de vil fortsætte med at være konkurrencedygtige efter Brexit.”
Nye tendenser
En af grundene til det succesrige år er, at Stibo Systems’ MDM-løsninger ikke kun er implementeret af virksomheder, der ønsker at få deres produkt data præcist. ”At tale om produkt data var ofte et udgangspunkt i forhold til kunderne. Men tit stod det klart, at produktområdet bare var et af de vigtige områder. Det inkluderede også kunde-, placerings-, forhandler- og leverandør data. Der er tydeligvis en tendens til, at virksomheder stræber efter omfattende transparens i data ved hjælp af multidomain master data management”, siger Jesper Ejlersen.
En anden tendens er ifølge Stibo Systems´ administrerende direktør, at kunderne primært efterspørger cloud-løsninger. ”Mere end 80 procent af vores nye kunder har valgt vores MDM-løsning som SaaS. For os er det en positiv udvikling, da det på længere sigt skaber en mere stabil omsætning. Vores omsætning har dermed allerede givet bonus, og vores cloud-løsning vil være en succesfuld faktor i mange år fremover”, konkluderer Jesper Ejlersen.
- KCP