Corona sætter vedvarende spor i produktionsvirksomheder

Ovenpå coronapandemien har virksomheder måtte lægge kursen om. Flere investerer i digitalisering og derfor også master data management. Det ser man i halvårsregnskabet hos århusianske Stibo Systems, der leverer MDM-løsninger.

Coronakrisen har fremskyndet efterspørgslen på MDM- og cloud-løsninger. Arkivfoto..

08.12.2020

SCM.dk

"Ved pandemiens begyndelse blev det hurtigt klart, hvilke virksomheder der led mindst og havde fremgang. For eksempel kunne store onlinebutikker, der i forvejen havde modne master data management-løsninger på plads, straks reagere på den øgede efterspørgsel på deres varer. Det har man lært af ovre i produktionsleddet, hvor man har fremskyndet sin MDM i erkendelse af, hvor meget det løfter ens evne til at digitalisere sin forretning”.

Sådan beskriver Jesper Ejlersen, administrerende direktør for Stibo Systems, udviklingen på markedet efter COVID-19 lukkede verden ned i en pressemeddelelse. Virksomheden har set et dramatisk skifte i sin forretning i kølvandet på COVID-19: Fra næsten stilstand til et V-formet opsving siden august, hvor efterspørgslen er steget voldsomt i brancher, hvor potentialerne for at drage fordel af den stigende digitalisering er størst, blandt andet detail, finans og produktion.

Læs også: Coronakrisen deler IT-branchen i tabere og vindere

I dag står virksomheden med et afsluttet halvårsregnskab med en ordretilgang 165% højere end forventet. ”På trods af pandemien har vores salg derfor slået rekorder fra august til oktober. Med et salg på 112 mio. kr.er det det bedste kvartal i Stibo Systems' historie. 37 % af de nye kunder er produktionsvirksomheder som Carl Zeiss og Saint-Gobain. I den sektor er der en voksende forståelse for, hvor meget mere gnidningsfrit man kan arbejde sammen med leverandører, kunder og partner, når manhar installeret en ordentlig MDM-løsning”, fortsætter Jesper Ejlersen.

Væksten i det sidste halve år af 2020 er så høj, at virksomheden forventer at nå et break-even inden nytår, så de går ind i 2021 med et overskud.

Ifølge Jesper Ejlersen har pandemien også fremskyndet en anden tendens, nemlig cloud-løsninger: "Andelen af nye kunder, der vælger en MDM-løsning baseret på software-som-service er steget til 88 % sammenlignet med 60 % i samme periode sidste år. Vores abonnementsbaserede omsætning er derfor steget med 19,5 % i samme periode," fortæller direktøren. "Blandt vores eksisterende kunder skifter flere end nogensinde før fra permanente licenser over til en abonnementsbaseret licensmodel via software-som-service. Virksomhederne opnår større fleksibilitet og en bedre udnyttelse af deres IT-folk ved at gå i skyen."

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle