Corona sætter vedvarende spor i produktionsvirksomheder
Ovenpå coronapandemien har virksomheder måtte lægge kursen om. Flere investerer i digitalisering og derfor også master data management. Det ser man i halvårsregnskabet hos århusianske Stibo Systems, der leverer MDM-løsninger.
"Ved pandemiens begyndelse blev det hurtigt klart, hvilke virksomheder der led mindst og havde fremgang. For eksempel kunne store onlinebutikker, der i forvejen havde modne master data management-løsninger på plads, straks reagere på den øgede efterspørgsel på deres varer. Det har man lært af ovre i produktionsleddet, hvor man har fremskyndet sin MDM i erkendelse af, hvor meget det løfter ens evne til at digitalisere sin forretning”.
Sådan beskriver Jesper Ejlersen, administrerende direktør for Stibo Systems, udviklingen på markedet efter COVID-19 lukkede verden ned i en pressemeddelelse. Virksomheden har set et dramatisk skifte i sin forretning i kølvandet på COVID-19: Fra næsten stilstand til et V-formet opsving siden august, hvor efterspørgslen er steget voldsomt i brancher, hvor potentialerne for at drage fordel af den stigende digitalisering er størst, blandt andet detail, finans og produktion.
Læs også: Coronakrisen deler IT-branchen i tabere og vindere
I dag står virksomheden med et afsluttet halvårsregnskab med en ordretilgang 165% højere end forventet. ”På trods af pandemien har vores salg derfor slået rekorder fra august til oktober. Med et salg på 112 mio. kr.er det det bedste kvartal i Stibo Systems' historie. 37 % af de nye kunder er produktionsvirksomheder som Carl Zeiss og Saint-Gobain. I den sektor er der en voksende forståelse for, hvor meget mere gnidningsfrit man kan arbejde sammen med leverandører, kunder og partner, når manhar installeret en ordentlig MDM-løsning”, fortsætter Jesper Ejlersen.
Væksten i det sidste halve år af 2020 er så høj, at virksomheden forventer at nå et break-even inden nytår, så de går ind i 2021 med et overskud.
Ifølge Jesper Ejlersen har pandemien også fremskyndet en anden tendens, nemlig cloud-løsninger: "Andelen af nye kunder, der vælger en MDM-løsning baseret på software-som-service er steget til 88 % sammenlignet med 60 % i samme periode sidste år. Vores abonnementsbaserede omsætning er derfor steget med 19,5 % i samme periode," fortæller direktøren. "Blandt vores eksisterende kunder skifter flere end nogensinde før fra permanente licenser over til en abonnementsbaseret licensmodel via software-som-service. Virksomhederne opnår større fleksibilitet og en bedre udnyttelse af deres IT-folk ved at gå i skyen."
- KCP