Shipping gennem det arktiske hav – muligheder og mange forbehold

Der er potentiale i at sende fragtskibe gennem Nordøstpassagen, men også mange ubekendte faktorer, der skal overvejes, ikke mindst på miljøsiden. Danske virksomheder har god viden og erfaring, og de rigtige værdier, til at være med, lyder det fra MDC-direktør Mikkel Hansen.

Kommerciel sejlads i de arktiske egne kræver ofte assistance fra isbrydere, hvilket er med til at begrænse interessen for NSR - indtil videre..

18.12.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Den internationale shippingbranche ser hele tiden efter nye muligheder, herunder ikke mindst nye ruter, der kan spare tid, brændstof og omkostninger i det hele taget. Her har Nordøstpassagen nord om Rusland og videre til og fra Asien på det seneste tiltrukket sig mere opmærksomhed.

Læs også: Wärtsilä gør fremskridt inden for automatisk shipping

I takt med at den globale opvarmning tager til, bliver passagen nemlig sejlbar i længere perioder ad gangen. Det ved eksempelvis Maersk, der testede ruten for nylig, og selvom den danske rederigigant sidenhen meldte ud, at turen var en engangsforestilling, så viser den alligevel potentialet.

Af samme årsag var ruten, i den store verden kendt som Northern Sea Route (NSR), på programmet, da den Reykjavik-baserede organisation Arctic Circle tidligere på måneden holdt konference i Sydkoreas hovedstad Seoul.

Blandt de deltagende danske organisationer var Maritime Development Center (MDC) og Transportens Innovationsnetværk (TINV), og sammen har de sat ord på nogle af de centrale pointer fra diskussionerne, der generelt handlede om en rute med stort potentiale og mange forbehold.

De centrale punkter
Først og fremmest, så regner man ikke med, at der for alvor kommer gang i sejladsen på ruten lige med samme. Der er fortsat kun ganske få fartøjer, der tager turen på grund af de relativt korte sejlvindue, kravene til isklassen, behovet for ekstra træning/uddannelse og manglen på andre forretningsmuligheder langs ruten. Her henviser MDC og TINV også til Maersks forsøg og udmelding som nævnt ovenfor.

Til gengæld bemærker man, at der er en stigning i trafikken mellem havne og floder langs NSR. Rusland har en stor og voksende eksport af specielt flydende naturgas (LNG) fra det nordlige Sibirien og nye projekter undervejs, hvilket vil føre til et øget behov fra transport i både øst- og vestgående retning.

Derudover er der også det, organisationerne kalder en overraskende mængde trafik via de asiatiske/sibiriske floder. Lande som Afghanistan og Mongoliet kan eksempelvis betjenes gennem floder, der løber ud i det arktiske hav.

Endelig oplever man et voksende pres fra Kina og Sydkorea. Udover Rusland, som har åbenlyse interesser i øget trafik på NSR, så har de to lande også den arktiske rute højt på deres agendaer. For Kinas vedkommende hænger det sammen med One Belt, One Road-strategien, som man gerne vil sikre med mere end én rute for at undgå flaskehalse omkring fx Malacca-strædet og Suezkanalen.

Sydkorea er ligeledes geografisk velplaceret i forhold til NSR’s østlige ende, og som en stor skibsbyggernation, ikke mindst via Hyundai Heavy Industries, der er verdens tredjestørste skibsværft, har landet adskillige interesser i NSR.

Hold øje med NSR – og miljøet
På den baggrund konkluderer MDC og TINV at det er værd at holde øje med shipping i de arktiske egne, ikke mindst for danske virksomheder på området.

”På kompetencesiden har vi i Danmark noget viden og nogle erfaringer, eksempelvis fra at drive sejlads omkring Grønland, som er gode i denne her sammenhæng, og som vi kan bruge til at tænke de arktiske muligheder ind i andre logistikopgaver. Det er nogle store, tyndtbefolkede områder med mange vandveje, der er i spil her, og markedet vokser”, siger direktør for MDC, Mikkel Hansen, i en kommentar til SCM.dk.

Arctic Circle holdt sin seneste konference i Seoul, hvor Nordøstpassagen var blandt emnerne på dagsordenen. Her er vi dog til organisationens årlige Assembly 'hjemme' i Reykjavik i oktober 2018. Foto: Arctic Circle.

På den miljømæssige side af sagen er der en lang række spørgsmål, som han mener man bør tage med i overvejelserne omkring det at bevæge sig igennem et så skrøbeligt område som Arktis. Hvordan kan det gøres så miljøvenligt, som muligt? Hvilke brændstoffer bør man tænke ind for at minimere forurening? Og hvad med støjforurening under vand?

”Bæredygtighed og miljø var ikke de bærende temaer på konferencen i Seoul, men snarere noget, der blev skubbet i baggrunden til fordel for de handelsrelaterede muligheder. Her mener jeg, at Danmark og danske virksomheder har en ekstra rolle at spille, med vores viden og erfaring som nævnt, og fordi vi har nogle værdier, der passer til opgaven”, siger Mikkel Hansen.

Læs også: Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

Afslutningsvis bemærker han derfor, at der er muligheder nok, men også at de mange ubesvarede spørgsmål gør perspektiverne usikre, også tidsmæssigt, for de mange interessenter.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding