Wärtsilä gør fremskridt inden for automatisk shipping
Det finske teknologiselskab Wärtsilä har testet deres automatiske dock-to-dock-løsning i Norge med succes. "Meget imponerende”, lyder det fra de norske søfartsmyndigheder.
Virksomheden Wärtsilä, der leverer løsninger til maritime- og energimarkeder, har succesfuldt testet en teknologi, der gør dock-to-dock-løsninger automatiske. Det oplyser virksomheden på sin hjemmeside.
Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping
Testen blev udført på den norske færge Folgefonn under overværelse af de norske søfartsmyndigheder (Sjøfartsdirektoratet), og den autonome drift blev udnyttet uafbrudt på hele ruten, hvor skibet lagde til ved tre havne.
”Dette repræsenterer et stort skridt fremad i forhold til at validere atomatiske shippingløsninger, og det er en vigtig progression inden for vores Smart Marine-program”, siger Joonas Makkonen, vicepræsident for Voyage Solutions i Wärtsilä, og tilføjer:
”Vi vil fortsætte med at vise vejen ved at udvikle de ’intelligente’ produkter og systemer, der er brug for, for at skubbe den maritime industri mod en ny æra af super-høj effektivitet, sikkerhed og miljøvenlig bæredygtighed”.
Imponeret over stabilitet
Testen foregik således, at når operatøren valgte den næste destinationshavn, så startede operationen ved simpelthen at vælge ”Sejl”, hvilket gav teknologien tilladelse til at kontrollere fartøjet. Færgen formåede at forlade kajen, manøvre ud af havnen, sejle til den næste havn, manøvre gennem havneindsejlingen og lægge til ved terminalkajen – uden menneskelig indblanding.
Navigationen af fartøjet styres ved hjælp af en række spor og waypoints, som guider skibet til den valgte destination. Den 'autonome kontrollør', som er baseret på Wärtsiläs eksisterende Dynamic Positioning-system, kontrollerer fartøjets hastighed og position på den forudbestemte rute.
”Vi var til stede i tre dage som vidner til disse tests; den første fuldskala-demonstration med et autonomt operationssystem til et fartøj, som vi har set. Det var mildest talt meget imponerende”, siger Nils Haktor Bua, projektmanager hos Sjøfartsdirektoratet, og fortsætter:
”Der er ingen tvivl om, at en sådan teknologi på sigt kan øge sikkerheden og den overordnede effektivitet i forhold til docking- og undockingoperationer for skibe. Selvfølgelig er videreudviklingsarbejdet stadig i gang, men jeg er imponeret over, hvor stabilt systemet allerede er på dette stadie”.
Læs også: Inttra opkøbt af E2open, der vil skabe et integreret globalt shippingnetværk
Det norske rederi Norled er glade for samarbejdet med Wärtsilä og mener, at et automatisk dock-to-dock system vil give dem fordele i form af bedre effektivitet, større sikkerhed, brændstofbesparelser samtidig med, at det vil reducere CO2-udslippet.
- SDN