Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

Lave grænser for svovl i brændstoffet, decarbonisering og ansvarlig håndtering af ballastvand. De miljørelaterede emner er rykket øverst op på dagsordenen i den globale shippingindustri, hvilket næste uges SMM-messe illustrerer.

Maersk vil være på forkant med de kommende svovlkrav og har derfor indgået en aftale med Royal Vopak om et anlæg i Rotterdam, der skal levere brændstof som overholder kravene. Foto: Maersk.

29.08.2018

SCM.dk

Men længe inden da er der andre målsætninger, som skibsoperatører er nødt til at forholde sig til, skriver Maritime Professionals. Allerede fra 2020 skal alle oceangående skibe benytte sig af brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl.

Ifølge et estimat fra klassificeringsorganisationen DNV GL vil op mod 70.000 fartøjer blive ramt af de nye regler, hvilket betyder, at en lang række skibsejere skal tage yderst afgørende beslutninger omkring investeringer i eksempelvis fremdriftsteknologier og systemer til rensning af udstødningsgasser.

Maersk på forkant med krav
Her er flydende naturgas (LNG) genstand for en del opmærksomhed, da det generelt bliver set som den ideelle overgangsteknologi til nuludlednings-shipping. Færger og andre passagerskibe har eksperimenteret med teknologien i en del år, og på det seneste er containerskibsbranchen også kommet med på bølgen.

Derudover er infrastrukturen til optankning (bunkering) også ved at tage form, ligesom flere løsninger viser, at LNG også kan være en god metode til at levere strøm til skibe mens de er i havn, hvilket ellers har givet udfordringer i årevis.

Maersk er et af de selskaber, der forsøger at komme på forkant med 0,5 procents kravet. Den danske shippinggigant har således startet et samarbejde med Royal Vopak omkring et anlæg i hollandske Rotterdam, der kan forsyne Maersks skibe med brændstof, der lever op til kravet.

Et andet emne, som vil kræve ekstra investeringer for rederier og andre skibsejere, er den IMO-konvention om ansvarlig håndtering af ballastvand, der trådte i kraft sidste år, og som pålægger alle ejere at installere passende systemer på deres fartøjer. Ifølge eksperter vil den enorme efterspørgsel på denne type systemer potentielt kunne føre til leveringsproblemer på mellemlangt sigt.

Læs også: Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden

Et af de steder, hvor skibsindustriens interesse for bæredygtighed skinner igennem, er på årets udgave af den internationale shippingmesse SMM, der løber af stablen i Hamborg i næste uge. Bæredygtighed vil således være et af de gennemgående temaer på messen, og nye udfordringer på grund af hårdere miljøkrav vil blive berørt i flere debatter, ligesom kravene til sejlads i følsomme områder som Arktis er et diskussionsemne.

SMM 2018 finder sted fra d. 4. til den 7. september, hvor omring 2.300 udstillere forventes at tiltrække ca. 50.000 besøgende, igen med støtte fra den tyske kansler Angela Merkel.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle