Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

Lave grænser for svovl i brændstoffet, decarbonisering og ansvarlig håndtering af ballastvand. De miljørelaterede emner er rykket øverst op på dagsordenen i den globale shippingindustri, hvilket næste uges SMM-messe illustrerer.

Maersk vil være på forkant med de kommende svovlkrav og har derfor indgået en aftale med Royal Vopak om et anlæg i Rotterdam, der skal levere brændstof som overholder kravene. Foto: Maersk.

29.08.2018

SCM.dk

Men længe inden da er der andre målsætninger, som skibsoperatører er nødt til at forholde sig til, skriver Maritime Professionals. Allerede fra 2020 skal alle oceangående skibe benytte sig af brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl.

Ifølge et estimat fra klassificeringsorganisationen DNV GL vil op mod 70.000 fartøjer blive ramt af de nye regler, hvilket betyder, at en lang række skibsejere skal tage yderst afgørende beslutninger omkring investeringer i eksempelvis fremdriftsteknologier og systemer til rensning af udstødningsgasser.

Maersk på forkant med krav
Her er flydende naturgas (LNG) genstand for en del opmærksomhed, da det generelt bliver set som den ideelle overgangsteknologi til nuludlednings-shipping. Færger og andre passagerskibe har eksperimenteret med teknologien i en del år, og på det seneste er containerskibsbranchen også kommet med på bølgen.

Derudover er infrastrukturen til optankning (bunkering) også ved at tage form, ligesom flere løsninger viser, at LNG også kan være en god metode til at levere strøm til skibe mens de er i havn, hvilket ellers har givet udfordringer i årevis.

Maersk er et af de selskaber, der forsøger at komme på forkant med 0,5 procents kravet. Den danske shippinggigant har således startet et samarbejde med Royal Vopak omkring et anlæg i hollandske Rotterdam, der kan forsyne Maersks skibe med brændstof, der lever op til kravet.

Et andet emne, som vil kræve ekstra investeringer for rederier og andre skibsejere, er den IMO-konvention om ansvarlig håndtering af ballastvand, der trådte i kraft sidste år, og som pålægger alle ejere at installere passende systemer på deres fartøjer. Ifølge eksperter vil den enorme efterspørgsel på denne type systemer potentielt kunne føre til leveringsproblemer på mellemlangt sigt.

Læs også: Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden

Et af de steder, hvor skibsindustriens interesse for bæredygtighed skinner igennem, er på årets udgave af den internationale shippingmesse SMM, der løber af stablen i Hamborg i næste uge. Bæredygtighed vil således være et af de gennemgående temaer på messen, og nye udfordringer på grund af hårdere miljøkrav vil blive berørt i flere debatter, ligesom kravene til sejlads i følsomme områder som Arktis er et diskussionsemne.

SMM 2018 finder sted fra d. 4. til den 7. september, hvor omring 2.300 udstillere forventes at tiltrække ca. 50.000 besøgende, igen med støtte fra den tyske kansler Angela Merkel.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online