29.08.2018 | Branchenyt
Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2
Lave grænser for svovl i brændstoffet, decarbonisering og ansvarlig håndtering af ballastvand. De miljørelaterede emner er rykket øverst op på dagsordenen i den globale shippingindustri, hvilket næste uges SMM-messe illustrerer.
Maersk vil være på forkant med de kommende svovlkrav og har derfor indgået en aftale med Royal Vopak om et anlæg i Rotterdam, der skal levere brændstof som overholder kravene. Foto: Maersk
The International Maritime Organization (IMO) annoncerede tidligere på året et ambitiøst mål for verdens skibsfart: inden 2050 skal drivhusgasudslippet fra den globale shippingsektor være halveret, og i 2100 skal alle skibe være CO2-neutrale.
Læs også: Milliardteknologien blockchain vil snart revolutionere shippingindustrien
Men længe inden da er der andre målsætninger, som skibsoperatører er nødt til at forholde sig til, skriver Maritime Professionals. Allerede fra 2020 skal alle oceangående skibe benytte sig af brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl.
Ifølge et estimat fra klassificeringsorganisationen DNV GL vil op mod 70.000 fartøjer blive ramt af de nye regler, hvilket betyder, at en lang række skibsejere skal tage yderst afgørende beslutninger omkring investeringer i eksempelvis fremdriftsteknologier og systemer til rensning af udstødningsgasser.
Maersk på forkant med krav
Her er flydende naturgas (LNG) genstand for en del opmærksomhed, da det generelt bliver set som den ideelle overgangsteknologi til nuludlednings-shipping. Færger og andre passagerskibe har eksperimenteret med teknologien i en del år, og på det seneste er containerskibsbranchen også kommet med på bølgen.
Derudover er infrastrukturen til optankning (bunkering) også ved at tage form, ligesom flere løsninger viser, at LNG også kan være en god metode til at levere strøm til skibe mens de er i havn, hvilket ellers har givet udfordringer i årevis.
Maersk er et af de selskaber, der forsøger at komme på forkant med 0,5 procents kravet. Den danske shippinggigant har således startet et samarbejde med Royal Vopak omkring et anlæg i hollandske Rotterdam, der kan forsyne Maersks skibe med brændstof, der lever op til kravet.
Et andet emne, som vil kræve ekstra investeringer for rederier og andre skibsejere, er den IMO-konvention om ansvarlig håndtering af ballastvand, der trådte i kraft sidste år, og som pålægger alle ejere at installere passende systemer på deres fartøjer. Ifølge eksperter vil den enorme efterspørgsel på denne type systemer potentielt kunne føre til leveringsproblemer på mellemlangt sigt.
Læs også: Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden
Et af de steder, hvor skibsindustriens interesse for bæredygtighed skinner igennem, er på årets udgave af den internationale shippingmesse SMM, der løber af stablen i Hamborg i næste uge. Bæredygtighed vil således være et af de gennemgående temaer på messen, og nye udfordringer på grund af hårdere miljøkrav vil blive berørt i flere debatter, ligesom kravene til sejlads i følsomme områder som Arktis er et diskussionsemne.
SMM 2018 finder sted fra d. 4. til den 7. september, hvor omring 2.300 udstillere forventes at tiltrække ca. 50.000 besøgende, igen med støtte fra den tyske kansler Angela Merkel.
-AK
Strategi & ledelse

Verdens 25 stærkeste forsyningskæder
Analysehuset Gartner har i en årrække gjort sig umage med at rangere verdens top 25 virksomheder i disciplinen supply chain management. Novo Nordisk er ligesom i 2018 med på 2019-listen.
SCM 4.0

Top 8 supply chain-teknologitendenser
Kunstig intelligens, digitale tvillinger og blockchain er tre af de otte dominerende teknologitendenser, som analysehuset Gartner fremhæver for 2019.
Lager & distribution

Top 20 over leverandører af materialehåndteringssystemer
Tallene fra de globale aktører inden for materialehåndtering viser, at kundernes budgetter til automatisering vokser og vokser. Branchens omsætningstal fortsætter med at slå rekorder, og top 5 er vokset 12,6 procent, mens de øvrige 15 er vokset mere end 10 procent. Der er dømt stabil og solid vækst over stort set hele linjen.
Strategi & ledelse

Stop. Tænk. Transformer.
Transformation er det centrale nøgleord for verdens supply chain-ledere. Det er konklusionen på en stribe ”thought leadership”-topmøder mellem supply chain-direktører fra hele verden. Hvorfor er det lige, at ”transformation” er så fremtrædende, og hvordan transformerer du din forsyningskæde? Det har to eksperter skrevet en bog om.
IT

Top 20 leverandører af supply chain-software 2019
Leverandører af supply chain-software leverer både stærk innovation samt stærk stabilitet og oplevede en vækst på 12,5 procent fra 2017 til 2018. Software til indkøbsprocesser har førertrøjen på, ligesom cloud-løsninger dominerer billedet.
Branchenyt
Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler
Med ladet bagpå og plads til en europalle er ny dansk el-ladcykel klar til at udfordre varevogne i byerne. Det er manden bag de danske magnetcykellygter, som har udviklet cyklen.