Milliardteknologien blockchain vil snart revolutionere shippingindustrien
Det globale blockchainmarked i supply chain-branchen vil runde en værdi på 2,5 mia. kr. i 2023, og teknologien vil inden længe revolutionere shippingindustrien i hele verden. Aktører som Maersk, CMA CGM, Samsung og Starbucks undersøger mulighederne på forskellig vis.
”Det her vil blive den største innovation i industrien siden containeriseringen. Det vil grundlæggende give mere transparens og effektivitet. Containerrederierne er ved at komme frem fra deres skjul og leger fangeleg med teknologien”.
Læs også: Blockchain på vej ind i logistikken
Sådan siger analytiker ved Bloomberg Intelligence i Singapore, Rahul Kapoor, om blockchains indtog i den globale supply chain-sektor; en udvikling som Bloomberg selv peger på vil revolutionere shippingindustrien over de kommende år.
Det er i særdeleshed digitaliseringen og det indbyggede farvel til manuelt papirarbejde, der ligger i kortene, som vil komme til at gøre en forskel. Maersk arbejder allerede indgående på området, ligesom man sammen med IBM vil udbrede løsningerne til hele branchen.
Det er en massiv opgave, påpeger Bloomberg. Udover rederierne skal producenter, banker, forsikringsselskaber, speditører og stribevis af myndigheder med på vognen og blive enige om en fælles platform, lidt i stil med standardiseringen af containere i 1950 og ’60’erne, som Rahul Kapoor hentyder til.
Lykkes det, vil det til gengæld også betyde, at de dokumentationsprocesser, der i dag tager dagevis, vil kunne barberes ned til minutter, ofte uden menneskelig indblanding. Fragtpriserne vil falde drastisk, og de afledte fordele vil ifølge World Economic Forum kunne generere om mod en billion dollars (ca. 6.000 mia. kr.) i 2025.
Blockchain er kerneplatformen, der skal understøtte vores digitale transformation
Song Kwang-woo, Samsung
Ifølge en ny rapport fra IndustryARC vil værdien af selve supply chain-delen af blockchain-teknologien ramme $424 mio. (ca. 2,5 mia. kr.) i 2023, skriver SupplyChainDigital. Rapporten peger på smarte kontrakter, øget transparens og en større anvendelse af data i industrien som faktorer, der vil bidrage til væksten.
Den udvikling er der ikke overraskende en del virksomheder, der har set sig lune på. Et konsortium bestående af bryggeriet AB InBev, konsulentvirksomheden Accenture, shippingselskabet APL (der er ejet af verdens tredjestørste rederi, CMA CGM) og logistikgiganten Kuehne + Nagel, har testet en blockchain-baseret platform – med succes, ifølge parterne.
Billigere forsendelser og øget sporbarhed
Også i detailbranchen er man ved at få øjnene op for mulighederne i blockchain. En af verdens største producenter af forbrugerelektronik, sydkoreanske Samsung, overvejer således en blockchain-løsning til at holde styr på globale forsendelser for flere hundrede milliarder kroner årligt, fortæller Song Kwang-woo, der er VP og blockchain-chef i Samsungs logistik- og ICT-arm, SDS, ifølge Bloomberg.
Samsung-gruppen er blandt de første, globale producenter, der seriøst overvejer inddrage blockchain i sin forretning. SDS har således regnet sig frem til, at de med løsningen vil kunne spare 20 procent i shippingomkostninger.
”Det kommer til at få en enorm effekt på forsyningskæderne i fremstillingsindustrien. Blockchain er kerneplatformen, der skal understøtte vores digitale transformation”, siger Song til Bloomberg.
Den amerikanske kaffemastodont Starbucks er blandt de seneste aktører, der vil med på blockchain-toget. I slutningen af marts annoncerede Seattle-virksomheden således, at man vil bruge ’sporbarhedsteknologi’ til at øge gennemsigtigheden ’fra bønne til kop’, som det hedder.
Som en del af Starbucks politik omkring etisk sourcing vil man med løsningen, som (naturligvis) er baseret på blockchain, udvikle avanceret datateknologi, der kan logge og dele information i realtid om kaffebønnens rejse, for på den måde at bidrage til positiv udvikling for småbønderne i sin forsyningskæde.
Det har man ganske store forventninger til.
”Det her kan blive en seismisk forandring i industrien, der ikke har været specielt innovativ i forhold til, hvordan kaffe bliver transporteret på tværs af grænser og oceaner. Samtidig har jeg mødt bønder, der har meget få ejendele, men ejer en mobiltelefon. Det digitale er blevet dette århundredes økonomiske motor, og sporbarhed bevarer de mest værdifulde egenskaber vi har som mennesker – vores identitet”, siger director of traceability for Starbucks, Arthur Karuletwa.
For shippingindustriens vedkommende fremhæver Bloomberg vigtigheden af, at branchens aktører, bl.a. Maersk, får overtalt havne og andre organisationer tilknyttet sektoren til at tage deres systemer til sig, ikke mindst på grund af de økonomiske gevinster, som Rahul Kapoor siger vil vise sig inden for to år.
Læs også: Blockchain viser vejen for next generation distribution
”Shipping skal stoppe med at se sig selv som en sektor, der står alene. Industrien er nødt til at tænke på, hvordan de forskellige elementer i shipping kan passe ind i andre økosystemer”, siger CEO for analysevirksomheden Futurenautics Group, K. D. Adamson, til Bloomberg.