Mærsk: Turen på Nordhavsruten var en engangsforestilling

Lige nu regner vi ikke Nordhavsruten som et kommercielt bæredygtigt alternativ til de eksisterende øst-vest-ruter, lyder det fra Mærsk, trods succesfuld testsejlads

Venta Mærsk, det fjerde af syv søsterfaretøjer fra 2018, på sin testrute i Arktis. Foto: Mærsk.

01.10.2018

SCM.dk

Den danske rederigigant Mærsk har testet Nordhavsruten (NSR) med containerskibet Venta Mærsk, der ankom sikkert den 28. september i Skt. Petersburg i Rusland, efter 37 dage til havs. Men Mærsk understreger, at der er tale om en engangsforestilling.

Læs også: Mærsk tester ny ryte gennem Arktis

”Lige nu regner vi ikke Nordhavsruten som et kommercielt bæredygtigt alternativ til de eksisterende øst-vest-ruter. Generelt set planlægger vi nye tjenester i forhold til handelsmønstre, befolkningscentre og kundeefterspørgsel”, forklarer Palle Laursen, der er teknisk chef i Mærsk.

Det var et engangsforsøg designet til at få operationel erfaring i et nyt område og for at teste fartøjssystemer, lyder det videre.

Venta Mærsk havde 660 containere med på sin tur. Foto: Mærsk..

En succesfuld test
Venta Mærsk sejlede ud fra havnen i Vladivostok i Rusland den 22. august. Turen bød på stop i Vostochny i Rusland og Busan i Sydkorea, før skibet skulle passere gennem Beringstrædet mellem Rusland og Alaska den 6. september på vej til Skt. Petersburg og videre til Bremerhaven i Tyskland.

”Vi er meget glade for at kunne byde både mandskab og fartøj velkommen tilbage i god behold efter denne unikke rejse”, siger Palle Laursen.

Turen gik som planlagt og uden nogle store udfordringer. Fartøjets systemer fungerede godt i det ukendte miljø. Venta Mærsk havde dog brug for assistance i form af isbrydere i det øst-sibiriske hav.

Læs også: Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

”Forsøget gav os mulighed for at tilegne os en exceptionel operationel erfaring, teste fartøjets systemer, besætningsmuligheder samt funktionaliteten af den kyst-baserede supportopsætning,” siger Palle Laursen.

Selvom Mærsk ikke umiddelbart kommer til at benytte Nordhavsruten, vil selskabet holde øje med udviklingen. Lige nu er det kun muligt at sejle gennem passagen tre måneder om året, men det kommer måske til at ændre sig med tiden og den globale opvarmning, lyder det fra teknikchefen.

- SN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle