Mærsk: Turen på Nordhavsruten var en engangsforestilling

Lige nu regner vi ikke Nordhavsruten som et kommercielt bæredygtigt alternativ til de eksisterende øst-vest-ruter, lyder det fra Mærsk, trods succesfuld testsejlads

Venta Mærsk, det fjerde af syv søsterfaretøjer fra 2018, på sin testrute i Arktis. Foto: Mærsk.

01.10.2018

SCM.dk

Den danske rederigigant Mærsk har testet Nordhavsruten (NSR) med containerskibet Venta Mærsk, der ankom sikkert den 28. september i Skt. Petersburg i Rusland, efter 37 dage til havs. Men Mærsk understreger, at der er tale om en engangsforestilling.

Læs også: Mærsk tester ny ryte gennem Arktis

”Lige nu regner vi ikke Nordhavsruten som et kommercielt bæredygtigt alternativ til de eksisterende øst-vest-ruter. Generelt set planlægger vi nye tjenester i forhold til handelsmønstre, befolkningscentre og kundeefterspørgsel”, forklarer Palle Laursen, der er teknisk chef i Mærsk.

Det var et engangsforsøg designet til at få operationel erfaring i et nyt område og for at teste fartøjssystemer, lyder det videre.

Venta Mærsk havde 660 containere med på sin tur. Foto: Mærsk..

En succesfuld test
Venta Mærsk sejlede ud fra havnen i Vladivostok i Rusland den 22. august. Turen bød på stop i Vostochny i Rusland og Busan i Sydkorea, før skibet skulle passere gennem Beringstrædet mellem Rusland og Alaska den 6. september på vej til Skt. Petersburg og videre til Bremerhaven i Tyskland.

”Vi er meget glade for at kunne byde både mandskab og fartøj velkommen tilbage i god behold efter denne unikke rejse”, siger Palle Laursen.

Turen gik som planlagt og uden nogle store udfordringer. Fartøjets systemer fungerede godt i det ukendte miljø. Venta Mærsk havde dog brug for assistance i form af isbrydere i det øst-sibiriske hav.

Læs også: Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

”Forsøget gav os mulighed for at tilegne os en exceptionel operationel erfaring, teste fartøjets systemer, besætningsmuligheder samt funktionaliteten af den kyst-baserede supportopsætning,” siger Palle Laursen.

Selvom Mærsk ikke umiddelbart kommer til at benytte Nordhavsruten, vil selskabet holde øje med udviklingen. Lige nu er det kun muligt at sejle gennem passagen tre måneder om året, men det kommer måske til at ændre sig med tiden og den globale opvarmning, lyder det fra teknikchefen.

- SN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding