Mærsk tester ny rute gennem Arktis
Isen smelter, og det skaber nye rutemuligheder for skibsfarten. Maersk Line sender nu for første gang et af sine skibe gennem Arktis via Nordsøpassagen.
Om få dage drager fartøjet Venta Maersk ud på en historisk rejse. Maersk Line-skibet, der har plads til 3.600 containere, skal som det første skib sejle gennem Arktis langs Ruslands Nordsøpassage gennem Asien og Europa.
Containerskibet starter sin rejse i Vladivostok i Rusland med kurs mod St. Petersborg, skriver highnorthnews.com.
Læs også: Maersk og IBM sætter navn og deltagere på blockchain-platform
”Vi planlægger at udføre et engangsforsøg med at besejle den nordlige sørute fra øst til vest via Beringstrædet", skriver A.P. Møller – Maersk i en udtalelse sendt til DR Nyheder.
Ved at tage den såkaldte ’smutvej’ mellem Europa og Asien, kan det ifølge dr.dk gøre rejsetiden 40 procent kortere.
Ny potentiel handelsrute
I dag er den typiske rute Suez-kanalen i Egypten, men ved at tage passagen gennem Nordøsten kan det spare rederierne både brændstof og tid.
I takt med, at klimaforandringerne får isen i Arktis til at smelte, er den nordlige sørute mellem Rusland og Europa nemlig blevet mere farbar for skibsfarten og interessant som handelsrute.
Dog kræver den kortere rejse mellem de to verdensdele skibe med særligt stærke skrog, der kan bryde gennem de arktiske ismasser. Og ruten kan kun bruges få måneder om året.
Venta Maersk er en del af Maersk Lines nye isklasse 1A-containerskibe, som er bygget til bryde sig gennem ismasser på op til én meters tykkelse.
Læs også: Første sejltur med Maersk Line
Man forventer, at skibet passerer gennem Beringsstrædet mellem Rusland og USA omkring 1. september og når frem i St. Petersborg i slutningen af måneden, skriver dr.dk.
- JJk