SCM-profilen: Passion er altafgørende i strategisk sourcing
For Ken Friis, CPO Corporate Sourcing i medicinalvirksomheden Lundbeck, er passionen for arbejdet en absolut grundsten for at beskæftige sig med strategisk sourcing.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med sourcing?
Jeg har arbejdet med sourcing i mange år og set, hvilken forskel det kan gøre for en virksomhed. Derfor er sourcing en nøgleforretningsdisciplin for mig, da tredjepartskøb ofte optager over 40 procent af en virksomheds omsætning.
Især strategisk sourcing, som vi arbejder med i Lundbeck, giver adgang til proaktivt at øve indflydelse på kommende forbrugsmønstre og markedsdata i virksomheden og have en tæt dialog og integration med forretningens forskellige værdikæder. At opnå forståelse både for markederne og virksomhedens interne sourcing behov er det, der gør mit job spændende.
Hvordan spiller sourcing sammen med Lundbecks overordnede strategi?
Ved at vi har en stærk forståelse af forretningens overordnede strategi og deraf afledte købsbehov. Disse behov bliver typisk konkretiseret via stakeholder-engagement-møder, kategoriplaner og projekter samt løbende aktiviteter omkring governance-elementer, som eksempelvis risiko-håndtering, CSR-emner og så videre. Således handler sourcing i Lundbeck om meget mere end at få banket prisen ned.
Selvfølgelig skal vi bidrage til en god økonomi, men i samspillet med den overordnede strategi skal vi skabe konkurrencemæssige fordele og være med i udviklingsfasen af nye produkter og services. Det kræver, at vi kommer tidligt på banen. Herved får vi på den ene side afdækket forretningens behov og på den anden side bidraget med en dyb markedsforståelse, som sikrer, at vi finder de rette leverandører. Det er strategisk sourcing og vores kerneydelse, og det er det, der skal understøtte Lundbecks strategi.
Den afgørende faktor for mig er, at man har en passion for at arbejde med sourcing. Jeg forventer, at mine 25 medarbejdere i afdelingen tager ansvar, og så er det min opgave at sikre, at de har mulighed for at tage det."
Ken Friis, Vice President & CPO Corporate Sourcing, Lundbeck
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Vi har gennem de seneste år arbejdet på at ændre vores sourcing-model, hvor vi har udviklet en Center of Excellence-struktur, både hvad angår organisationens kapabilitet, individuelle kompetencer, processer og systemer. Strukturen er i gang med at blive udrullet mere bredt i organisationen, herunder datterselskaberne.
Tidligere var forståelsen af sourcing i Lundbeck meget fragmenteret, men eftersom Lundbeck i dag er på vej fra at have forholdsvis få produkter på et begrænset antal markeder, til langt flere produkter på mange markeder, bliver vores sourcing-tilgang mere globaliseret og diversificeret, hvilket kræver standardiseringer på tværs, hvis vi skal opnå åbenlyse fordele og skabe synergier. Vi ser store gevinstmuligheder for koncernen heri.
Hvordan kan Lundbeck forbedre sig inden for sourcing?
På innovationssiden skal sourcing være med endnu tidligere i projektforløbene, det vil sige allerede i ideudviklingsfasen. Så snart forretningen har en ide om at eksterne leverandører skal involveres, skal sourcing være med ved bordet. Det sikrer, at indkøbskategorierne konstant bliver udsat for konkurrence, så vi hele tiden arbejder med de bedste leverandører på både produkter og innovationsløsninger.
Sourcing skal altid kunne skabe konkurrencedygtige resultater, men skal især arbejde med at skabe konkurrencemæssige fordele ved særligt udvalgte leverandører og markeder.
Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til direktion og bestyrelse?
Via min direkte reference til vores CFO har jeg god adgang og taletid i direktionen til at fortælle om, hvad vi kan inden for strategisk sourcing. For os er det nødvendigt at være tæt på topledelsen for at øve indflydelse på, hvordan vi bruger pengene bedst, da Lundbecks udgifter fylder meget i omsætningen.
Hvordan leder og motiverer du dine medarbejdere?
Den afgørende faktor for mig er, at man har en passion for at arbejde med sourcing. Jeg forventer, at mine 25 medarbejdere i afdelingen tager ansvar, og så er det min opgave at sikre, at de har mulighed for at tage det. Vi skal brænde for det, vi gør, og turde tage risici. Her hjælper vores målstyring med at gøre det klart, hvad vi skal levere, og hvad vi forventer af hinanden.
Kommunikation er også afgørende, især er det essentielt at kunne brænde igennem ude hos vores interne kunder. Jeg lægger stor vægt på, at mine kolleger og medarbejdere deler den historie, vi gerne vil fortælle omkring sourcings muligheder for at påvirke Lundbecks arbejdsmetoder og resultater, og at alle synes, at dette er helt fantastisk.
Om Ken Friis
- Nuværende job: Vice President & CPO Corporate Sourcing, Lundbeck
- Tidligere job: Global indkøbsdirektør i Novozymes frem til 2009, indkøbschef Novo Nordisk 1989-2000
- Uddannelse: MBA Henley Business School (University of Reading) 2003
- Fritidsinteresser: Familieliv, golf, løb
- Civilstatus: Bor i Bagsværd, gift med Sanne og har to børn; Camilla på 24 og Christoffer på 21
Hvordan synes du, at sourcing har ændret sig i din tid i faget?
Sourcing er i mange henseender gået fra at være en operationel "skaffefunktion" til at være en strategisk spiller og samarbejdspartner i virksomhederne. Jeg mener, at der fortsat er meget at gøre rundt omkring, men der er sket væsentlige løft. Det handler blandt andet om, at nogle virksomheder ikke har fokus på sourcing, og at sourcing-områderne i nogle tilfælde ikke er dygtige nok til at gøre opmærksom på mulighederne.
Derfor fylder kommunikation, også den interne, rigtig meget hos os. Vi skriver case-historier, som bliver sendt rundt i hele organisationen og eksternt til leverandører og medier. Det er ikke en traditionel sourcing-opgave, men den er supervigtig.
Hvilke udfordringer ser du for sourcing i fremtiden?
At sourcing skaffer sig mere albuerum, fordi der er så meget at tilbyde med hensyn til vitale dele af en virksomheds kerneområder, som kan understøtte nøglebegreber som Cost, Cash, Value og Risk. For os handler eksempelvis Risk om at håndtere udsving i markederne og have styr på leverandørerne. Har vi alternative leverandørmuligheder, og har vi en plan B, hvis noget går galt?
Det behøver ikke at udgøre et problem kun at have en leverandør, hvis ydelsen kan produceres flere steder. Men producerer han kun ét sted, har du påført dig et problem, hvis der for eksempel skulle ske naturkatastrofer, finansielle derouter med videre.
Hvor henter du inspiration?
Det gør jeg i høj grad hos mine kolleger og i stærke netværk, både inden for og uden for sourcing-verdenen. LinkedIn er med sine forskellige grupper om procurement, sourcing og SCM et glimrende sted at søge inspiration.
Jeg bliver også inspireret via mit medlemskab af en VL-gruppe, hvor vi drøfter mere generelle ledelses- og virksomhedsmæssige problemstillinger.
Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Bedst sammen med familien, på en løbetur eller en tur på golfbanen. Det bliver ikke til det helt store med golfen, så handicappet er vel kun acceptabelt.
Hovedpointen er at give sig tid til at gøre noget helt andet end sit arbejde og kunne slippe tingene. Man kan blive så passioneret på sit job, at man glemmer resten af verden, og det går jo kun delvist. At kunne koble af er vigtigt.