Scania og Volvo vil have elveje i stor skala nu

Slut med pilotforsøg, nu skal de elektriske veje rulles ud i stor stil i Sverige, lyder fra topcheferne i Scania og Volvo, der konkret foreslår bl.a. E4 fra Malmö mod Stockholm som en oplagt strækning. Udbygningen skal ske på statens regning, og så skal der samarbejdes på EU-niveau.

Nu skal elvejene for alvor rulles ud i Sverige, mener Scania og Volvo, der begge arbejder på diverse elektriske løsninger. Foto: Scania.

13.09.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

I 2030 har Sverige et ambitiøst mål om at CO2-udslippet fra landets indenrigstransport på vejene skal sænkes med 70 sammenlignet med 2010. Frem mod den deadline ventes mængden af godstransport at stige med 38 procent, og selvom jernbanen og skibsfarten skal tage en voksende bid af den kage, så kommer væksten også til at betyde flere lastbiler.

Læs også: Konsortium klar til at anlægge elvej på Gotland

Det kræver handling i en fart, mener adm. direktør for Scania, Henrik Henriksson og koncernchef for Volvo, Martin Lundstedt. I et debatindlæg i Dagens Industri peger de to, sammen med Svante Axelsson fra initiativet Fossilfritt Sverige, på behovet for at elektrificere lange motorvejsstrækninger og på den måde frigøre de tunge køretøjer fra fossile brændstoffer.

Det er disse strækninger, i alt omkring 1.500 km, Scania og Volvo mener bør elektrificeres i en fart..

De to virksomheder har tidligere argumenteret for, at Sverige skulle gøres til en ’fossilfri verdensudstilling’ ved at opskalere de forsøg med elveje, bl.a. Scania har kørt nogle år, men nu er det altså på ”… høje tid at gå fra pilotanlæg og forsøgsprojekter til at foretage storskala investeringer for alvor”, som de skriver.

Grundlæggende mener skribenterne at teknologien er moden til at udbygget en infrastruktur med såvel ladepunkter til batteridrevne lastbiler som elveje med luftledninger, der gør bilerne i stand til klare sig over endnu længere strækninger på mindre batterier.

Konkret foreslår virksomhederne i indlægget at sætte strøm på trekanten mellem Stockholm, Malmö og Göteborg, bestående af motorvejene E4, E6 og E20 samt landevejen Rv40. Det vil mindske CO2-udslippet fra lastbiltrafikken med ca. 33 procent sammenlignet med i dag, lyder det.

Læs også: Bring investerer i svensk producent af elektriske lastbiler

Hvis udbygningen af elveje skal gå tilstrækkeligt hurtigt, bør staten påtage sig finansieringen, mener Volvo og Scania, der til gengæld erklærer, at de er klar til hurtigt at ”… investere milliardbeløb i at producere lastbiler, som med forskellige teknikker kan køre på el.”

Udbygning i fem skridt
Og selvom teknologien udvikler sig hele tiden, så betyder det ikke, at man skal vente med at tage de første skridt. Selve teknikvalget udgør således kun en mindre del af omkostningerne, og investeringerne kan i øvrigt spredes ud. Derfor foreslår debattørerne fem trin, som regeringen kan følge:

  1. Træk el ud til vejene nu – Der er behov for en strategi som tydeliggør, hvilken myndighed, der er ansvarlig for at få el ud til de udvalgte områder og vejstrækninger, og hvem der finansierer udbygningen af elnettet.
  2. Få nye beslutningsprocesser på plads – Gør ’vej-el’ til en innovativ overhalingsbane, hvor nye omstillinger af elnettet kan testes.
  3. Skab en udbygningsplan for lastbiltilpasset ladeinfrastruktur – Virksomheder kan bidrage med viden om trafikflow, men regeringen skal koordinere arbejdet.
  4. Gå fra pilotprojekt til elvej i storskala nu! – Der er ikke brug for flere testforløb, Sverige bør satse på udrulning af elveje i stor stil på lange strækninger.
  5. Samarbejd med andre lande for at sætte en standard i EU – Sverige bør arbejde strategisk sammen med eksempelvis Tyskland og Frankrig for at diktere agendaen for harmoniserede elvejssystemer i EU.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online