Scania og Volvo vil have elveje i stor skala nu
Slut med pilotforsøg, nu skal de elektriske veje rulles ud i stor stil i Sverige, lyder fra topcheferne i Scania og Volvo, der konkret foreslår bl.a. E4 fra Malmö mod Stockholm som en oplagt strækning. Udbygningen skal ske på statens regning, og så skal der samarbejdes på EU-niveau.
I 2030 har Sverige et ambitiøst mål om at CO2-udslippet fra landets indenrigstransport på vejene skal sænkes med 70 sammenlignet med 2010. Frem mod den deadline ventes mængden af godstransport at stige med 38 procent, og selvom jernbanen og skibsfarten skal tage en voksende bid af den kage, så kommer væksten også til at betyde flere lastbiler.
Det kræver handling i en fart, mener adm. direktør for Scania, Henrik Henriksson og koncernchef for Volvo, Martin Lundstedt. I et debatindlæg i Dagens Industri peger de to, sammen med Svante Axelsson fra initiativet Fossilfritt Sverige, på behovet for at elektrificere lange motorvejsstrækninger og på den måde frigøre de tunge køretøjer fra fossile brændstoffer.
De to virksomheder har tidligere argumenteret for, at Sverige skulle gøres til en ’fossilfri verdensudstilling’ ved at opskalere de forsøg med elveje, bl.a. Scania har kørt nogle år, men nu er det altså på ”… høje tid at gå fra pilotanlæg og forsøgsprojekter til at foretage storskala investeringer for alvor”, som de skriver.
Grundlæggende mener skribenterne at teknologien er moden til at udbygget en infrastruktur med såvel ladepunkter til batteridrevne lastbiler som elveje med luftledninger, der gør bilerne i stand til klare sig over endnu længere strækninger på mindre batterier.
Konkret foreslår virksomhederne i indlægget at sætte strøm på trekanten mellem Stockholm, Malmö og Göteborg, bestående af motorvejene E4, E6 og E20 samt landevejen Rv40. Det vil mindske CO2-udslippet fra lastbiltrafikken med ca. 33 procent sammenlignet med i dag, lyder det.
Læs også: Bring investerer i svensk producent af elektriske lastbiler
Hvis udbygningen af elveje skal gå tilstrækkeligt hurtigt, bør staten påtage sig finansieringen, mener Volvo og Scania, der til gengæld erklærer, at de er klar til hurtigt at ”… investere milliardbeløb i at producere lastbiler, som med forskellige teknikker kan køre på el.”
Udbygning i fem skridt
Og selvom teknologien udvikler sig hele tiden, så betyder det ikke, at man skal vente med at tage de første skridt. Selve teknikvalget udgør således kun en mindre del af omkostningerne, og investeringerne kan i øvrigt spredes ud. Derfor foreslår debattørerne fem trin, som regeringen kan følge:
- Træk el ud til vejene nu – Der er behov for en strategi som tydeliggør, hvilken myndighed, der er ansvarlig for at få el ud til de udvalgte områder og vejstrækninger, og hvem der finansierer udbygningen af elnettet.
- Få nye beslutningsprocesser på plads – Gør ’vej-el’ til en innovativ overhalingsbane, hvor nye omstillinger af elnettet kan testes.
- Skab en udbygningsplan for lastbiltilpasset ladeinfrastruktur – Virksomheder kan bidrage med viden om trafikflow, men regeringen skal koordinere arbejdet.
- Gå fra pilotprojekt til elvej i storskala nu! – Der er ikke brug for flere testforløb, Sverige bør satse på udrulning af elveje i stor stil på lange strækninger.
- Samarbejd med andre lande for at sætte en standard i EU – Sverige bør arbejde strategisk sammen med eksempelvis Tyskland og Frankrig for at diktere agendaen for harmoniserede elvejssystemer i EU.