Volvo og Scania vil gøre Sverige til ’fossilfri verdensudstilling’
I et debatindlæg peger topchefer for Volvo og Scania på, at klimapolitik er en naturlig del af landets eksportstrategi, og man ved at opskalere fem igangværende eksperimenter kan vise verden vejen frem.
Med to fabrikanter af tunge køretøjer inden for landets grænser har den svenske transportsektor unikke forudsætninger for at tage klimapolitikken til sig, og bruge den aktivt til at fremme eksporten af miljøvenlige energi- og transportløsninger.
Det skriver adm. direktør for Scania, Henrik Henriksson, og teknisk direktør for Volvo-koncernen, Lars Stenqvist, i et debatindlæg på di.se sammen med Svante Axelsson fra initiativet Fossilfritt Sverige og Johan Rockström, der er professor i miljøvidenskab ved Stockholms universitet.
I indlægget peger de fire skribenter på nødvendigheden af hurtig forandring i energisektoren, transportbranchen og industrien, hvis målene fra Parisaftalen skal nås i tide. I den forbindelse mener man, at Sverige som ”et lille land med en åben økonomi” har et ansvar for at vise konkret handling og skabe muligheder for at udvikle ny teknologi, der kan spredes globalt.
Læs også: Tyske priser for bæredygtig transport til bl.a. Scania og Dachser
For at Sverige kan følge med resten af verden – skribenterne fremhæver eksempler fra Kina, Frankrig, Storbritannien og USA – så bør man have ”tydelige mål og en aktiv innovations- og investeringspolitik”. Her har den svenske regering og bilindustrien allerede sat gang i pilotprojekter og testforløb, som er vigtige for omstillingen.
”Men for at gå fra innovationsfasen til kommercielle storskala-satsninger på fossilfri teknik i transportsektoren, kræver det at fremsynede virksomheder og offentlige aktører på det globale marked kan studere fossilfri transportløsninger som fungerer i storskala, så de tør at tage de store beslutninger”, skriver de fire afsendere.
Derfor skal de forskellige eksperimenter op i en anden størrelsesorden; fra nogle enkelte køretøjer til flåder med hundredvis af vogne. Sammen udpeger skribenterne derfor fem aktuelle projekter rundt om i landet, som man mener hurtig kan ’geares op’ for at vise, hvordan Sverige kan bidrage til udviklingen af fossilfri transport på verdensplan.
- Elektrisk vej ved Gävle
Som tidligere beskrevet her på SCM.dk, er der uden for byen Gävle et stykke nord for Stockholm blevet sat elledninger op over et stykke landevej, som lastbiler, udstyret med en pantograf som man kender det fra et S-tog, kan bruge til at køre på ren el. Her mener man, at det lokale industricluster har forudsætninger for at ’gennemføre konceptet fuldt ud i kommerciel skala’.
- Flydende biogas i Kalmar kommune
Skribenterne fremhæver biogas som klimasmart brændstof, fordi det hovedsageligt fremstilles af affald. Hvis det for alvor skal udbredes, så skal det gøre flydende, så det kan bruges til fx lastbiler og færger. Her har Kalmar på den svenske sydøstkyst et strategisk sigte på det mål, og er allerede gået i gang med forædlingsprocessen.
- Logistikarena i Stockholm
Indlægsafsenderne ser en stor udfordring for transportsektoren i at ”udnytte digitaliseringens muligheder for at udvikle mobilitetskoncepter som effektiviserer transportarbejdet så både trængsel og omkostninger mindskes”. Der findes allerede smarte samarbejder mellem diverse logikstikaktører, men der er brug for flere i større skala, fx i den svenske hovedstad, mener man.
- Ætanolcluster i Norrköping
Ligesom biogas er ætanol et brændstof med store klimafordele, fordi det udleder 90 procent mindre CO2 end benzin. Et bioraffinaderi i Norrköping producerer ifølge skribenterne 'verdens mest klimavenlige ætanol', men det meste eksporteres til Tyskland, hvor prisen er højere. Det potentiale bør i stedet udnyttes i Sverige, til gavn for både klima, byer og landbrug.
- Opkoblet ’elby’ i Göteborg
I storbyen Göteborg var man tidligt ude med elbusser i linjedrift. I takt med at elektrificeringen af personbiler, lastbiler, fartøjer og arbejdsmaskiner fortsætter, kan Göteborg blive et udstillingsvindue for elektrificeringens muligheder i transportsektoren i stor skala.
Afslutningsvis betoner de fire forfattere, hvordan disse fem områder både kan øge tempoet i arbejdet med fossilfri transporter i Sverige, og være med til at gøre Sverige til ”en permanent verdensudstilling for fossilfrie transportløsninger og dermed bidrage til eksporten af ny teknik”.
-AK