Tysk-svensk samarbejde om elektriske veje
Regeringerne i Tyskland og Sverige har indgået et partnerskab om innovation og samarbejde for en bæredygtig fremtid. Mobilitet og smart industri er blandt punkterne i aftalen.
Innovation og samarbejde er nøglen til bæredygtig økonomisk udvikling og langsigtet, inkluderende jobskabelse.
Med det statement som udgangspunkt har Tyskland og Sverige indgået et partnerskab med netop det for øje. Aftalen vil bringe regeringer, virksomheder og institutioner sammen, og vise vejen for et fremtidigt, udvidet samarbejde, hedder der videre.
Partnerskabet, der blev lanceret i sidste uge i forbindelse med den tyske kansler Angela Merkels besøg i Sverige, omfatter fire arbejdsområder med et overvejende teknologisk fokus i underpunkterne. De fire områder er:
- Mobilitet med fokus på elektriske veje
- Forsøgsordninger (test beds) omkring Industri 4.0 og smart industri
- Digitalisering af SMVer, herunder automation
- eHealth (elektroniske patientjournaler, telemedicin, fjernbehandling etc.)
Specielt det første punkt på agendaen vækker glæde hos en af vejgodstransportens store aktører, svenske Scania, der har arbejdet med elektrificering af veje i et stykke tid. Når det kommer til samarbejde, så har man desuden allerede indledt et forløb sammen med tyske Siemens.
"Aftalen mellem Sverige og Tyskland understreget værdien af strategiske partnerskaber for at skabe løsninger til en fremtid med bæredygtig transport, hvilket Scania er meget optaget af. Jeg byder partnerskabet velkommen og ser frem til det første skridt, hvor vi kan bidrage med den erfaring, vi har opbygget sammen med Siemens gennem kørslen med hybridlastbiler på den elektriske vej E16 uden for Gävle", siger præsident og CEO for Scania, Henrik Henriksson.
Læs også: En forsmag på fremtidens transport
Vejstykket han refererer til, er de to kilometer elektrificeret landevej, der åbnede i juni 2016 i nærheden af havnebyen Gävle godt 175 km nord for Stockholm.
Netop den type veje er et fokusområde for partnerskabet, der vil 'undersøge fordele og ulemper ved forskellige tekniske løsninger, mulige forretningsmodeller, herunder finansierings- og ejerskabsløsninger', ligesom man vil udpege forskellige 'interessante veje', som det hedder. Endelig vil man også føre kampagne på europæisk niveau for at sprede teknologien yderligere.
-AK