DSV på vej med fossilfri transport i Sverige

Med en stor satsning på biodiesel regner det danske transportfirma DSV’s svenske division med at kunne reducere sit CO2-udslip med over 90 procent. Allerede til september vil det være halveret.

Alle DSV's biler vil Sverige vil inden længe køre på fossilfri biodiesel, hvilket vil skære massivt i selskabets CO2-udledning. Foto: DSV/Makis Foteinopoulos.

15.08.2016

SCM.dk

Et af verdens største logistik- og transportfirmaer, danske DSV, er godt på vej til at gøre et solidt indhug i sit CO2-udslip fra selskabets svenske afdeling. I løbet af den nærmeste fremtid vil man nemlig gå over til næsten udelukkende at bruge syntetisk dieselolie fremstillet af slagteriaffald og vegetabilske olier.

Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil

Efterhånden som det skifte falder på plads, regner DSV Sweden med at kunne skære over 90 procent af sine udledninger af drivhusgasser, primært CO2. I foråret 2016 fik selskabet således tilladelse fra producenterne af de såkaldte Euro 5 og 6-motorer (de to mest brændstofeffektive på markedet) til at benytte den ikke-fossile HVO 100-diesel.

Og det giver hurtigt gevinst, specielt i takt med at flere og flere tankstationer kan tilbyde det miljøvenlige alternativ i form af HVO (Hydrotreated Vegetable Oils).

"Vores samlede fragtflåde bruger ni millioner liter diesel om året, svarende til 26.000 ton carbonudledninger. Ved at konvertere til HVO 100 – og fulgt op med grundig kontrol med at speditørerne følger reglerne – vil vi have reduceret vores udledning med 13.000 ton allerede til september", siger CFO for DSV Road AB i Sverige, Christer Hagsund.

Fra DSV’s side holder man desuden også nøje øje med udviklingen af andre typer bæredygtige typer brændstof, eksempelvis biogas, elektricitet og bioetanol. Derudover er Christer Hagsund selv i dialog med både bilfabrikanter, olieselskaber og myndigheder for at yderligere styrke indsatsen på klimaets vegne.

Læs også: Scaniabiler på biogas i København

"I overensstemmelse med vores ISO 14001-certificering arbejder vi i retning af fortsatte forbedringer og opfølgning i forhold til vores miljømæssige målsætninger. Vores mål er at kontinuerligt forbedre vores præstation og opnå reduktioner på over 90 procent, når forudsætningerne er på plads", slutter Christer Hagsund.

I Sverige er HVO 100 fritaget for afgifter, hvilket gør at literprisen følger niveauet for almindelig diesel.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle