DSV på vej med fossilfri transport i Sverige
Med en stor satsning på biodiesel regner det danske transportfirma DSVs svenske division med at kunne reducere sit CO2-udslip med over 90 procent. Allerede til september vil det være halveret.
Et af verdens største logistik- og transportfirmaer, danske DSV, er godt på vej til at gøre et solidt indhug i sit CO2-udslip fra selskabets svenske afdeling. I løbet af den nærmeste fremtid vil man nemlig gå over til næsten udelukkende at bruge syntetisk dieselolie fremstillet af slagteriaffald og vegetabilske olier.
Læs også: UPS har kørt 1 milliard grønne mil
Efterhånden som det skifte falder på plads, regner DSV Sweden med at kunne skære over 90 procent af sine udledninger af drivhusgasser, primært CO2. I foråret 2016 fik selskabet således tilladelse fra producenterne af de såkaldte Euro 5 og 6-motorer (de to mest brændstofeffektive på markedet) til at benytte den ikke-fossile HVO 100-diesel.
Og det giver hurtigt gevinst, specielt i takt med at flere og flere tankstationer kan tilbyde det miljøvenlige alternativ i form af HVO (Hydrotreated Vegetable Oils).
"Vores samlede fragtflåde bruger ni millioner liter diesel om året, svarende til 26.000 ton carbonudledninger. Ved at konvertere til HVO 100 og fulgt op med grundig kontrol med at speditørerne følger reglerne vil vi have reduceret vores udledning med 13.000 ton allerede til september", siger CFO for DSV Road AB i Sverige, Christer Hagsund.
Fra DSVs side holder man desuden også nøje øje med udviklingen af andre typer bæredygtige typer brændstof, eksempelvis biogas, elektricitet og bioetanol. Derudover er Christer Hagsund selv i dialog med både bilfabrikanter, olieselskaber og myndigheder for at yderligere styrke indsatsen på klimaets vegne.
Læs også: Scaniabiler på biogas i København
"I overensstemmelse med vores ISO 14001-certificering arbejder vi i retning af fortsatte forbedringer og opfølgning i forhold til vores miljømæssige målsætninger. Vores mål er at kontinuerligt forbedre vores præstation og opnå reduktioner på over 90 procent, når forudsætningerne er på plads", slutter Christer Hagsund.
I Sverige er HVO 100 fritaget for afgifter, hvilket gør at literprisen følger niveauet for almindelig diesel.
-AK