Konsortium klar til at anlægge elvej på Gotland

En stump vej med indlagt elektricitet til opladning af elkøretøjer vil inden længe være virkelighed på den svenske ø Gotland. Både en bus og en lastbil skal teste trådløs opladning på strækningen, der skal give viden til den videre udvikling af den klimavenlige teknologi.

Elvejen på Gotland vil både kunne oplade personbiler og tungere køretøjer i fart. Det første testforløb vil omfatte Sveriges første fuldt elektriske 40 tons-lastbil, og senere – i foråret 2020 – vil en bus støde til. Foto: SmartRoad Gotland.

24.04.2019

SCM.dk

I slutningen af efteråret 2019 starter anlægsarbejdet af 4,1 km vej på den svenske Østersø-ø Gotland. Vejen skal gå fra hovedbyen Visbys lille lufthavn og ind til centrum af købstaden, der tæller godt 23.500 indbyggere og i øvrigt er på Unescos verdensarvsliste.

Læs også: Volvo og Scania vil gøre Sverige til ’fossilfri verdensudstilling’

I sig selv måske ikke specielt bemærkelsesværdigt, hvis det ikke var fordi, at en strækning på 1,6 kilometer af den nye landevej bliver elektrificeret med en usynlig opladningsinfrastruktur lagt ned otte centimeter under asfalten, hvilket parterne bag projektet, samlet i konsortiet SmartRoad Gotland, kalder ’verdensunikt’.

Alec Arho-Harvén fra Gotland GPe Circuit AB foran Visby lufthavn, hvor elvejen skal starte. Foto: SmartRoad Gotland.

Tidligere i denne måned åbnede en strækning på to km elvej uden for Stockholm, men her foregår opladningen ved at en mekanisk arm under køretøjet griber fat i en skinne lagt ned i toppen af vejbanen. Derudover har Scania i et par år eksperimenteret med pantografer, som man kender dem fra jernbanerne, monteret på toppen af sine lastbiler.

To elektriske køretøjer, en bus og Sveriges første fuldt elektriske 40 tons-lastbil, skal teste den trådløse opladning på Gotland-strækningen, med lastbilen som den første forsøgskanin, der efter planen skal køre til vinter, mens bussen følger efter i foråret 2020.

Initiativet til projektet kommer fra Gotland GPe Circuit AB (der driver det, selskabet markedsfører som ’verdens første bæredygtige racerbane’, GotlandRing) og det lokalt baserede konsulentbureau World Ecological Forum.

Sammen med de øvrige partnere i SmartRoad Gotland vil man opbygge viden og kundskaber om elveje, dels i tråd med det svenske Trafikverkets nationale plan på området, og derudover – og mindst ligeså vigtigt, påpeger man – de oplagte fordele for miljø og klima.

Inspiration og opskalering
”Fra et makroperspektiv er det yderst vigtig at mindske CO2-udslippet markant på flere områder, ikke mindst inden for den tunge trafik, som er et udviklingsområde, der trænger til betydelige ændringer. Ved at starte projektet op med tungere og mere frekvente transportformater, skabes der mest merværdi fra et miljøperspektiv”, siger direktør for og grundlægger af Gotland GPe Circuit AB/Gotland Ring og World Ecological Forum, Alec Arho-Harvén.

Han startede projektet sammen med Oren Ezer, der er adm. direktør for Electreon, som er et datterselskab under Electreon Wireless, der har udviklet teknologien til dynamisk trådløs energioverførsel. Det er denne løsning, med induktiv ladning uden fysisk kontakt mellem ladepunkterne, der gør den kommende svenske vej unik.

Oren Ezer ser frem til at ”vise teknikkens fordele og at den er klar til markedet”, hvilket han er overbevist om vil få ”resten af verden til at følge efter”. Det synspunkt deler man i Matters Group, der rådgiver inden for bæredygtig forretningsudvikling.

”Vi er sikre på, at Electreons elvejsteknik kan mindske klimapåvirkningen fra transportsektoren dramatisk. Det er et startpunkt for et meget smartere system til transport og for mobilitet. Et smart system, som kan identificere hvilke køretøjer, der er nøglen til fremtidens bæredygtige forretningsmodeller”, fortæller direktør Niclas Ihrén.

Selve udviklingsarbejdet kommer bl.a. til at foregå i regi af RISE, der bedriver forskning inden for blandt meget andet innovation og viden omkring elektromobilitet. Her ser man frem til at få mere ekspertise omkring udfordringerne i forhold til at gøre forsøg som dette til realiteter i større skala.

Konsortiet SmartRoad Gotland

  • Advantage Group/World Ecological Forum, ekspertnetværk og konsulenthus inden for bæredygtighedsspørgsmål og greentech
  • Dan Transport – busoperatør og strategisk investor i Electreon, leverandør af den kinesiske HIGER E-bus med supercapacitator
  • Hutchinson – førende fransk producent som fremstiller installationen under vejbanen
  • Electreon AB – datterselskab under Electreon Wireless, et israelsk børsnoteret firma, der har udviklet teknologien til dynamisk trådløs energioverførsel
  • Eitech – datterselskab under infrastruktur- og byggeselskabet Vinci
  • Flygbussarna – operatør af offentlig transport
  • GEAB – elleverandør (datterselskab under Vattenfall)
  • Gotland Ring/Gotland GPe Circuit AB – verdens første bæredygtige racerbane, partner omkring trafikelektrificering i transportindustrien
  • Matters Group – konsulenter inden for bæredygtig forretningsudvikling, ansvarlige for kommunikation og PR
  • OSAB – lokalt byggefirma, vejanlægning og modifikationer
  • Region Gotland – økokommune Gotland, regional partner
  • RISE – førende forskningsinstitut inden for innovation og viden om elveje
  • Swedavia – Visby lufthavn

”Elveje har potentialet til at blive en afgørende faktor for at nå en fossilfri transportsektor, men det er stadig usikkert om og hvordan de skal implementeres og finansieres i større skala. I projektet vil RISE teste og validere sikkerheden for induktive elveje samt øge kendskabet til, hvilke muligheder og udfordringer, som den nye teknik medfører for forskellige aktører. Analyserne i dette projekt kommer derfor til at udgøre et vigtigt beslutningsgrundlag for en storskala-udbygning af elvejssystemet”, siger Stefan Tongur fra RISE.

Læs også: Tysk-svensk samarbejde om elektriske veje

Ifølge SmartRoad Gotland er der flere fordele ved det trådløse opladningssystem. Dels kan adskillige køretøjer bruge det samtidig og uden at stoppe, ligesom det er kompatibelt med mange forskellige typer køretøjer, såvel tunge som lette. Derudover tillader elvejen også eksempelvis busser at køre helt uden batteri, men hente energi til kørslen direkte fra vejen, som vi kender det fra elektriske tog.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

07.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få automatisering ind i driften uden det økonomiske pres

06.10.2025SCM.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

02.10.2025SCM.dk

Ny model kan gøre SMV’ers forsyningskæder robuste i en usikker verden

30.09.2025SCM.dk

Sådan skruer du ned for afhængighed og påvirkning af natur

22.09.2025SCM.dk

Risiko og afkast fylder meget ved investeringer i klima

18.09.2025Bureau Veritas

Sponseret

”Det er en stor tryghed”

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense