Sanistål skærper supply chain-styringen

Saniståls logistik har de seneste år været på en rejse, hvor alle sten er blevet vendt, og alle processer i dag er optimeret. Stor gennemsigtighed i alle aktiviteter og data giver et skarpt styringsgrundlag. Effekten er bedre kundeservice og lavere totalomkostninger.

Sanistål s centrallager i Billund servicerer 47 butikker tæt på kunderne med mere end 400.000 varelokationer. Foto: Sanistål..

20.04.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Supply chain manager Stephan Schuler og indkøber Tom Hummeluhr (th) ser på visualisering af forecast og indkøbsbehov i Slim4. Foto: Sanistål..

Stephan Schuler er supply chain manager og har været en nøgleperson i Saniståls logistikrejse. I dag har virksomheden opnået gennemsigtighed i og styrbarhed af alle niveauer og dimensioner i det komplekse vare- og informationsflow, der omfatter cirka 1500 leverandører og 62.000 varenumre på centrallageret i Billund. Lageret servicerer 47 butikker tæt på kunderne med mere end 400.000 varelokationer.

Høj servicegrad
"Vores prioriteter er at levere meget høj varetilgængelighed og servicegrad i leveringen til vores kunder. Det er de parametre, der kombineret med hensyn til omkostninger og lagerbinding styrer vores logistik", fortæller Stephan Schuler, der opsummerer Saniståls logistikmæssige værditilbud til markedet på denne måde:

"Vi samler de bedste produkter fra 1500 leverandører og pakker dem sammen i én effektiv forsyningskæde, der gør det nemt og omkostningseffektivt for vores kunder. Målet er, at vores kunder skal opnå lavere totalomkostninger i forsyningen og frigøre tid, så de kan blive endnu mere effektive og fokusere på deres kunder."

Sanistål har haft stort fokus på arbejdet med leverandørpræstationer og –udvikling samt lagerstyringen og optimeringen af det daglige indkøb.

I dag har Sanistål opnået gennemsigtighed i og styrbarhed af alle niveauer og dimensioner i det komplekse vare- og informationsflow. Foto: Sanistål..

Fokus på leverandørpræstationer
"Vi har finkæmmet aftaler med de fleste af vores leverandører, som både er baseret i Europa og Asien. Det er en stor og kompliceret leverandørbase, hvor transport og aftræksmønstre spiller en stor rolle. Vi er lykkedes med at skabe større afstemning mellem forventninger og reelle præstationer angående den leveringskvalitet, der er så vigtig for os, når vi skal sikre varetilgængelighed og høj leveringskvalitet for vores kunder. Vi har også sammen med leverandørerne spottet mange andre forbedringsmuligheder, som vi løbende arbejder på", siger Stephan Schuler.

"Vi sender mere end 250 indkøbsordrer om dagen til vores 1500 leverandører, og det er faktisk en proces, hvor der ofte sker afvigelser fra det ønskede. Det er derfor vigtigt for os at have et automatiseret værktøj, der hurtigt, effektivt og visuelt synliggør hvilke ordrer, der skal prioriteres. Nogle er vigtiger end andre for, at vi kan levere det ønskede til vores kunder, og det er vigtigt, at den prioriteringsinformation hurtigt bliver skubbet tilbage til indkøbere og leverandører. Det giver indkøberne mulighed for at foretage den rigtige prioritering, og leverandørerne kan se sort på hvidt, hvordan de præsterer, og hvor de kan forbedre sig", fortsætter han.

Optimering af det daglige indkøb
Leverandørerne modtager en egentlig efterspørgselsplan. De skal vide, hvad de kan forvente, og hvad de skal leve op til i den nærmeste fremtid, så der er god mulighed for at optimere indkøbet.

Efterspørgselsplanen er baseret på salgsprognoser på varenummerniveau. Salgsprognosen er ikke bare de sidste 12 måneders salgshistorik rullet frem. Det er også en tæt vurdering fra salgsorganisationen, der tager højde for udsving fra måned til måned. Det er markant meget mere præcist end en gennemsnitsbetragtning eller et rullende gennemsnit.

"Prognosen bliver præsenteret med visuelle virkemidler ved hjælp af værktøjet Slim4 fra Slimstock. Det giver vores indkøbere et meget bedre overblik end at skulle fokusere på endeløse talrækker. Prognosen giver vores indkøbere et glimrende værktøj til at arbejde proaktivt med løbende at sikre den rette varebeholdning", forklarer Stephan Schuler.

"Slim4 er sat op til at fokusere på de varenumre, der afviger og har uregelmæssige aftræksmønstre. Det omfatter 15-20 procent af vores daglige ordrelinjer, og de kræver så en særlig opmærksomhed fra indkøbernes side. De resterende 80-85 procent bliver indkøbt automatisk ud fra forud definerede indkøbsregler. Det sikrer, at vi bruger vores tid der, hvor der er brug for en kvalificeret manuel opmærksomhed", fortæller han videre.

<p>Målet er, at vores kunder skal opnå lavere totalomkostninger i forsyningen og frigøre tid, så de kan blive endnu mere effektive og fokusere på deres kunder </p>

Stephan Schuler, supply chain manager, Sanistål

Dobbelt ABC-vareklassificering
Sanistål arbejder med dobbelt ABC-vareklassificering, der danner basis for indkøbsreglerne. Den dobbelte vareklassificering sætter automatisk parametrene for de optimale lagerniveauer for langt de fleste varenumre hver eneste dag ud fra de nyeste informationer. 

For mindre end 1.000 ud af 62.000 varenumres vedkommende er der behov for manuelt at ændre sikkerhedslager-parametrene, fordi de opfører sig usædvanligt. Sanistål har desuden skærpet styringen af lige præcis den indkøbsmængde, der er optimal. Det sker på basis af den dobbelte ABC-klassificering kombineret med en beregning af omkostninger på aftrækket.

Omkostninger på aftrækket er varens lageromkostning og håndterings- samt ordreomkostning. Indkøbsafdelingen foretager ved hjælp af Slim4 en daglig beregning af indkøbsmængder for de forskellige varer, så indkøberne kan styre, at de køber den optimale mængde.

Daglig målstyring
Sanistål synliggør den daglige indkøbspræstation for indkøberne. Formålet er at sikre, at varerne leveres i forhold til de mål, der er sat. Der bliver særligt målt på varetilgængelighed og vareomsætningshastighed.

Læs også: Solar ryster supply chain posen

"Vi har rapporter for alle vores KPI’er, og det er nemt at undersøge de underliggende tal og rapporter. På den måde ved alle i indkøbs- og logistikafdelingerne om, vi gør det godt eller skidt. Det er meget motiverende for os alle, at vi efter hver arbejdsdag kan se om, vores arbejde har gjort en forskel den dag", siger Stephan Schuler og supplerer:

"Effekten er, at vores præstationer i det daglige indkøb er stabiliseret på et meget højt niveau."

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online