Sådan kan en potentiel global toldkrig ramme europæiske forsyningskæder
Geopolitiske spændinger verden over er eskaleret det seneste år. Udviklingen er blandt andet drevet af vedvarende konflikter i Mellemøsten og krigen mellem Rusland og Ukraine, og truslen om en potentiel global toldkrig rykker tættere på. EU har indført øgede toldsatser på kinesiske elbilimporter. Kina har svaret igen. Og i USA rasler den nye præsident i den grad med told-sablerne.
En ny og mere intens fase af den globale handelskrig er en af de største risici for erhvervslivet i 2025. Det kommende år vil cementere national sikkerhed som det styrende princip for international handel og investeringer. Selvom den globale handel forventes at vokse i 2025, er globaliseringen stadig truet, da geopolitisk konkurrence driver fragmenteringen af finansielle systemer og forsyningskæder samtidig med, at teknologivalg bliver mere komplekse. Sådan lyder vurderingen fra analysehuset Control Risks.
EU mener, at kinesiske elbiler modtager statsstøtte og på den måde demonstrerer unfair konkurrencevilkår, så derfor har EU pålagt kinesiske elbiler en ekstra told. Som svar har Kina iværksat en antidumpingundersøgelse af brandyimport fra EU og undersøger desuden import af svinekød og mejeriprodukter fra unionen.
Spændinger mellem EU og USA om toldsatser er også intensiveret og forventes at eskalere yderligere, når den nye amerikanske præsident Donald Trump for alvor har sat sig til rette bag skrivebordet i Det Hvide Hus. Trump har allerede udtrykt utilfredshed med EU's toldsatser på mad, biler og landbrugsprodukter fra USA. Han har også truet med at indføre en generel told på mellem 10 og 20 procent på alle importer fra EU, når han indtræder som præsident, ligesom han truer med høje toldafgifter på import fra Mexico og Canada.
På samme måde er handelsrelationerne mellem USA og Kina anspændte, primært på grund af langvarige uenigheder om urimelige handels- og økonomipraksisser samt tyveri af intellektuelle rettigheder.
Trumps toldsatser kan vise sig at være en velsignelse i forklædning, hvis de opmuntrer forsyningskædeledere verden over til at lokalisere eller regionalisere deres forsyningskæder.
Kevin O'Marah
Sådan kan toldkrig påvirke forsyningskæder
En eskalerende global toldkrig kan føre til betydelige flaskehalse i forsyningskæderne på samme eller lignende måder, som vi så under pandemien. Det kan gøre dem mere komplekse og langsomme, ligesom omkostningerne ved at importere, eksportere og transportere varer på tværs af verden kan stige betydeligt. Det kan i sidste ende føre til højere produktpriser for forbrugerne.
Producenter kan blive tvunget til at finde nye leverandører og kunder - og kan være begrænset til kun at handle inden for bestemte geopolitiske blokke afhængigt af toldsatsernes omfang.
Kevin O'Marah, medstifter af Zero100, siger til mediet Euronews: "En eskalerende handelskrig mellem USA og Kina vil sandsynligvis isolere kritiske dele af strategiske forsyningskæder som elbiler, solenergi og halvledere. Dette vil øge omkostningerne for alle lande, da virksomheder i disse værdikæder vil skulle investere lokalt for at opretholde en pålidelig forsyning”.
Han supplerer: ”Det bliver værre, hvis gengældelsestold og andre industrielle handlinger eskalerer. Isolerede aktører som for eksempel Storbritannien kan dog paradoksalt nok drage fordel, hvis overkapacitet i visse områder, primært Kina, fører til overskudsleverancer af materialer som nikkel eller komponenter som halvledere. Trumps toldsatser kan vise sig at være en velsignelse i forklædning, hvis de opmuntrer forsyningskædeledere verden over til at lokalisere eller regionalisere deres forsyningskæder. Fordelen ved dette skift er mere robuste og samtidig lavere CO2-aftryk i forsyningskæderne i hele verden, snarere end at man henter varer globalt og transporterer dem over titusinder af kilometer, som har været normen de sidste 30 år”.
Kevin O’Marah vil bidrage med oplæg om de aktuelle globale handelstendenser på dette års World Economic Forum i schweiziske Davos.
Sådan kan virksomheder forberede sig
Mange virksomheder har forberedt deres teams på bedre at håndtere forsyningskædeproblemer ved at investere i:
- træning,
- forbedre kommunikationen med leverandører og kunder og
- revurdere deres nuværende forsyningskædedesign.
- Værktøjer til forudsigende forsyningskædeanalyse har også hjulpet.
"De fleste virksomheder har udviklet en langt hurtigere evne til at modellere scenarier for, hvad der kunne ske i tilfælde af specifik told. Deres forsyningskædeplanlægningsværktøjer og teams til hurtig problemløsning er blevet ret avancerede efter COVID-krisen og udfordringerne med forsyningskæde-robusthed de seneste år", lyder det fra Kevin O'Marah.
100 procent digitale forsyningskæder vil gøre virksomheder betydelig mere fleksible og smidige i forhold til at håndtere toldsatser.
Kevin O'Marah
Sådan transformerer AI og robotter forsyningskæder
Kunstig intelligens og robotteknologi bidrager betydeligt til at forbedre forsyningskæders operationelle effektivitet og reducere fysisk arbejdsbelastning. Teknologierne kan hjælpe med at forudsige efterspørgsel i realtid og sikre bedre lagerstyring.
"100 procent digitale forsyningskæder vil gøre virksomheder betydelig mere fleksible og smidige i forhold til at håndtere toldsatser, hvilket kan øge deres effektivitet og muligvis føre til mere udbredt brug af handelsrestriktioner og andre former for told", fortæller Kevin O'Marah til Yahoo Finance.
Forsyningskædeledere fokuserer på, hvordan AI bevæger sig fra pilotprojekter og eksperimenter til implementering i stor skala. Den største gevinst ligger i radikalt at forbedre produktiviteten for at håndtere arbejdsstyrkemangel og stigende omkostninger.