Sådan opnår du en datadreven (logistik) organisation
Hver anden tirsdag møder du “Logistiknørderne" i PostNord Logistics. Logistiknørderne er et panel af vores absolut skarpeste specialister, som deler ud af deres viden indenfor områder, som er oppe i tiden indenfor logistik. Denne uges tema er;
Sådan opnår du en datadreven (logistik) organisation
Af Jonas Didriksen von der Ahé - Digital Business Analyst
Målsætningen om at blive en datadreven organisation er et emne, som fylder meget i de fleste virksomheder. Også når det kommer til transport- og logistikbranchen. Det har i mange år været et dominerende emne drevet af teknologisk udvikling og visionen om at opnå konkurrencemæssig fordel gennem data og indsigt. ’Buzzwords’ som big data, predictive analytics, machine learning og artificial intelligence kastes ofte rundt og skruer ambitionerne i vejret – og med rette. Organisationer er blevet dygtige til at indsamle data i alle henseender og selvfølgelig skal vi sigte efter at bruge den data til organisationens fordel.
Historisk set har transportbranchen, ifølge Erhvervsstyrelsen, været bagud når det kommer til digitaliseringsgraden og herunder er tung logistik bestemt ikke en undtagelse. Men også i denne branche arbejder mange operatører på at blive datadrevne. Det er der en helt specifik årsag til; for den rigtige anvendelse af data giver større succes med at erhverve og fastholde kunder og blive profitabel. Der er dog ofte en lang vej hen til at blive en velsmurt datadreven organisation og bare det at begynde rejsen, kan ofte være nemmere sagt end gjort.
Jeg vil i denne artikel give mit syn på, hvordan du kan opnå en datadreven organisation, hvis du arbejder indenfor logistik, men i høj grad også indenfor andre brancher, og trække på mine erfaringer indenfor konsulentbranchen og to år som dataanalytiker i PostNord.
5 steps til hvordan du starter udviklingen af en datadreven organisation
#1 – Se nærmere på om din kultur er en begrænsning og lav en klar strategi!
Når man som organisation begynder at adoptere nye forretningsmodeller og lave investeringer i data- og analysearbejde, er det ofte kulturen, som repræsenterer den største udfordring. Det er, med stor sandsynlighed, også derfor at transport- og logistikbranchen længe har været bagud når det kommer til at arbejde med data. Det har altid være kutymen og kulturen, at det var de menneskelige relationer som var bærende for måden hvorpå forretningen blev drevet på, og det at arbejde med data var derfor ikke en nødvendighed. Det er det i dag, og derfor er en essentiel forudsætning for succes at inspirere en samlet vision på tværs af organisationen. Det er derfor et vigtigt skridt for dig at definere en strategi, som gør op med den ”gammeldags kultur” (hvis dette også er tilfældet i din organisation) og italesætte vigtigheden af anvendelse af data.
Det er et udbredt tiltag at strømline strategien med visionen for at blive en datadreven organisation, og Gartner forudsiger at i 2022 vil 90% af alle virksomhedsstrategier eksplicit nævne information som et vigtigt aktiv, og analyse som værende en essentiel kompetence [Gartner.com]. Så hvis du ikke allerede er i gang med at lave en strategi for datahåndtering, så er tiden inde.
Med udviklingen af en strategi er det også vigtigt med et veldefineret roadmap og målsætninger. Det er vigtigt at du ikke er for overambitiøs, hvis du kun er i den første fase af jeres udvikling, og sigte efter at bygge den mest komplicerede AI maskine til at løse alle jeres udfordringer.
#2 - Tag de lavthængende frugter
Start småt og få et overblik over, hvor de mest værdifulde ’quick-wins’ kan skabes i din organisation. Det kan f.eks. være at ændre tidskrævende manuelle rapporter eller analyser så de bliver dynamiske og automatiseret, eller kigge ind i den eksisterende datakvalitet (hvis der er nogen). Hvis I kun arbejder i Excel, når det kommer til data og analysearbejde, er der en stor chance for at Excel arks flyder rundt på kryds og tværs i din organisation. Hvis dette er tilfældet, bør du overveje, hvordan du bedst centraliserer jeres data i organisationen, hvilket leder os hen til næste punkt jeg vil fremhæve.
#3 – Skab en fælles forståelse af sandheden
Sørg for at skabe transparens omkring hvilke data der er tilgængelig og hvor man tilgår det henne – og vigtigst af alt: at man kan stole på det. Hvis du ønsker at sprede anvendelse af data i din organisation, er det vigtigt at analytikere og modtagergrupper stoler på den data. Derfor kan det være en fordel at fokusere på centralisering af jeres datakilder, og skabe et datawarehouse og/eller en datalake hvor der kan oprettes et fælles ’workspace’ for analytikere i organisationen. Det kan f.eks. gøres i SQL, Oracle, Snowflake etc. – det vigtige er ikke, hvilket platform I anvender, men strukturen og data governance af den. Her kan det også betale sig, at udvikle materiale der beskriver retningslinjer og hvilke data der er tilgængelig. Kan I oprette et lignende set-up, vil det skabe pålidelighed for den data der anvendes og understøtte den fælles forståelse for de informationer, der cirkulerer i en organisation.
#4 – Ansæt og/eller udpeg dataprofiler
I arbejdet med at blive en data dreven organisation og fremme kulturen er det vigtigt at I har nøglepersoner i de forskellige afdelinger, som kan orkestrere og advokere for disse tiltag. Mange organisationer er også begyndt at indføre stillingen Chief Data Officer (CDO) som er hovedansvarlig for at drive strategien og anvendelsen af data på tværs af organisationen. Det giver rigtig god mening.
Er I i stand til at udpege en eller flere nøglepersoner i hver afdeling, som er ansvarlig for data- og analysearbejde, vil der være anledning til et øget fokus på træning, workshops og user groups, hvor man inddrager disse profiler på en mere tværgående måde. På denne måde i facilitere vidensdeling, gøre op med silobaseret indsigt i organisationen og optræne vigtige interne ressourcer.
#5 – Find det bedste analyseværktøj for jer!
For at facilitere en ændring i organisationskulturen og understøtte jeres forretningsanalytikere, kan det være værd at overveje hvilke analyseværktøjer I anvender. Mange ting kan klares i Excel, men ønsker man at arbejde med data på en dynamisk, visuel og interaktiv måde er der mange værktøjer som er interessante. Business Intelligence udbydere som Microsoft Power BI, Tableau og Qlik har udviklet nogle intuitive og avancerede værktøjer til at bearbejde og visualisere data på en måde, som gør alle i stand til at tage beslutninger på baggrund af data og analyser.
Arbejder I med en BI platform har I muligheden for at centralisere rapporter, analyser og præsentationer, der kan tilgås fra en browser. En af de vigtige features ved disse BI platforme er interaktive dashboards, som giver muligheden til slutbrugeren for selv at finde trends og få svar på spørgsmål med det samme, hvilket opfordrer til en undersøgende og selvbetjenende adfærd hos forretningsbrugerne som taler ind i den datadrevne kultur du ønsker at fremme.
Hvordan arbejder PostNord Logistics med data?
Selv i en stor organisation som PostNord Logistics, som arbejder meget med data, er der uforløste målsætninger, når det kommer til anvendelsen af data, og vi er fortsat på en rejse for at nå vores mål hvad det angår. I support-teamet til salgsafdelingen arbejder vi løbende med to målsætninger, som er at gøre hverdagen mere effektiv for vores Account Managers og skabe en bedre kundeoplevelse for vores kunder, som naturligvis er vores klare fokus. Vi arbejder meget på, hvordan vi indsamler data og registrerer det, så vi opnår den bedst mulige datakvalitet. Dette grundlæggende arbejder gør, at vi kan udvikle løsninger og give indsigter til vores Account Managers, som gør at de kan yde kunderne den bedst mulige service. Derudover bidrager det til, at skabe digitale løsninger og platforme som gør vores kunder mere selvbetjenende.
Vi sigter efter at centralisere data så meget som muligt, og sætte dynamiske dashboards op i vores CRM system, hvilket understøtter Account Managers dag til dag arbejde, KPI rapportering og sales management. Vi fokuserer meget på at få et solidt fundament, både i forhold til at understøtte en datadreven kultur, men også når man bygger videre og arbejder med mere avancerede måder at bruge data på.
Er du nysgerrig på, hvordan brugen af data kan komme dig til gode som kunde?
.. Eller har du en anden vinkel på det, at arbejde med data. Så er du velkommen til at kontakte mig på mail Jonas.vonderahe@postnord.com