Robotter, returvarer, kølige kinesere og den menneskelige faktor

Nordic Delivery Conference 2016 blev afholdt i slutningen af sidste uge og bød på et væld af forskellige perspektiver fra flere hjørner af branchen. SCM.dk var med og har samlet lidt highlights.

DR-journalisten Ulla Essendrop var moderator på Nordic Delivery Conference 2016..

14.06.2016

SCM.dk

Med oplægsholdere fra både Danmark, England, USA og Kina, og gæster fra omkring 25 lande verden over, var Nordic Delivery Conference 2016 en international affære. Og lige så spredt deltagerfeltet var rent geografisk, ligeså forskelligartede var de indspark, der blev serveret fra scenen i Tivolis kongrescenter, da konferencen løb af stablen torsdag d. 9. juni.

Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen – i tog

Fra amerikanske Autodesk talte udviklingsmanager Bill O’Connor om ægte innovation, fra Damco fortalte Head of Special Operations, Thomas Kongsted, om logistikvirksomhedens udfordringer forbundet med at levere til FN-missioner i verdens hotspots, og fra britiske ReBound forklarede CEO Graham Best, hvordan returvarer er en voksende forretning, som man vil prøve at disrupte vil at forbinde, forbedre og udnytte det eksisterende transportsetup, uden at eje noget selv.

Forsamlingen i kongrescenterets hovedsal, der talte omkring 600 mennesker, blev også grundigt opdateret på situationen i Kina. Fra Tongji University i Shanghai fortalte professor i logistik og SCM, Dianjun Fang, om det store lands udfordringer på netop hans fagområde; et felt, der er i gang med en hastig udvikling.

”Generelt er væksten i Kina kølet lidt af. Men inden for eksempelvis e-handel er væksten stadig massiv, og det bidrager til, at logistiksektoren også vokser kraftigt i disse år. Længden af motorveje i Kina er fx næsten tredoblet de sidste 10 år, og de håndterer også langt størstedelen – 76 procent – af vores godstransport, mens brugen af vandveje og jernbaner halter noget efter. Samtidig mangler der i stor stil koordinering og planlægning i industrien, hvilket gør sektoren ineffektiv”, sagde professor Fang.

Hightech shipping og flere robotter
Han kunne også berette om en branche, der er hurtig til at omfavne ny teknologi og dermed tage del i det omfattende fokus på bl.a. automation og robotteknologi, der er indeholdt i den store Made in China 2025-strategi, der blev præsenteret for et års tid siden. Hightech-metoder til shipping og robotter i adskillige led af både produktions- og forsyningskæder er en fremtid, der allerede banker hårdt på døren i Riget i Midten.

COO for Starship Technologies, Allan Martinson, havde en af selskabets små leveringsrobotter med på scenen i Tivolis kongrescenter..

I forlængelse heraf indtog COO for Starship Technologies Allan Martinson scenen for at fortælle om og ikke mindst demonstrere virksomhedens små leveringsrobotter og deres potentiale i forhold til disruption af den sidste leveringsstrækning (last mile delivery), fx til udbringning af dagligvarer eller småpakker fra lokale hubs. Det bør faktisk i hans øjne ske automatisk.

”Varevogne og lastbiler dur ikke til last mile delivery, hverken ud fra et økonomisk, mandskabs- eller miljømæssigt synspunkt. Vi kan få omkostningerne ned til omkring 1-3 dollars for den sidste mile, og det vil kun blive billigere og bedre fremover. Dermed er der ikke én eneste grund til at last mile delivery skal involvere mennesker”, sagde Allan Martinson.

Den tråd blev straks samlet op af chef for DHL’s Innovation Center i Tyskland, Markus Kückelhaus, der præsenterede selskabets nyligt udgivne Logistics Trend Radar, og fortalte om sine og DHL’s forventninger til fremtiden og teknologier som 3D-print, sensorer, augmented reality og smartglasses til pluk på lagre, automation i varehuse, droner og big data (”fremtidens olie”) samt udfordringerne fra Amazon, Google og dem voksende e-handel generelt.

Det menneskelige aspekt
Robotperspektivet blev dog også udfordret i dagens afsluttende panel, hvor der godt nok var enighed om de store perspektiver i teknologien, men også at der mangler transparens i sektoren, som Industry Segment Marketing Manager for UPS, Sandrine Lagrost, sagde, hvilket kan bidrage til den nye situation, automatiseringen af eksempelvis last mile delivery skaber.

”Der vil opstå et dilemma omkring robotternes indtog kontra det menneskelige aspekt og de jobtab, det vil medføre. De konsekvenser skal vi kunne forstå og finde balancen i. Her skal virksomhederne være parate til at gøre det ordentligt og ansvarligt, det vil forbrugerne gerne betale for”, sagde Chief Experience Officer for den norske konsulentvirksomhed Making Waves, antropologen Anna Kirah, og blev bakket op af Markus Kückelhaus:

Læs også: Robotter på vej mod adskillige brancher

”Logistikbranchen og specielt last mile delivery bliver mere og mere fragmenteret. De individuelle leveringsbehov vil stige, og vi vil se flere små batches med flere forskelligartede produkter. I den sammenhæng er fx Starships løsning god, men vi tror stadig også der er – og fortsat vil være – fordele i den menneskelige kontakt og en fair og ansvarlig levering”, sagde han.

Næste udgave af Nordic Delivery Conference, der ligesom årets udgave også vil byde på en minimesse med omkring 45 udstillere, bliver afholdt den 4. maj 2017.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby