Robotter, returvarer, kølige kinesere og den menneskelige faktor

Nordic Delivery Conference 2016 blev afholdt i slutningen af sidste uge og bød på et væld af forskellige perspektiver fra flere hjørner af branchen. SCM.dk var med og har samlet lidt highlights.

DR-journalisten Ulla Essendrop var moderator på Nordic Delivery Conference 2016..

14.06.2016

SCM.dk

Med oplægsholdere fra både Danmark, England, USA og Kina, og gæster fra omkring 25 lande verden over, var Nordic Delivery Conference 2016 en international affære. Og lige så spredt deltagerfeltet var rent geografisk, ligeså forskelligartede var de indspark, der blev serveret fra scenen i Tivolis kongrescenter, da konferencen løb af stablen torsdag d. 9. juni.

Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen – i tog

Fra amerikanske Autodesk talte udviklingsmanager Bill O’Connor om ægte innovation, fra Damco fortalte Head of Special Operations, Thomas Kongsted, om logistikvirksomhedens udfordringer forbundet med at levere til FN-missioner i verdens hotspots, og fra britiske ReBound forklarede CEO Graham Best, hvordan returvarer er en voksende forretning, som man vil prøve at disrupte vil at forbinde, forbedre og udnytte det eksisterende transportsetup, uden at eje noget selv.

Forsamlingen i kongrescenterets hovedsal, der talte omkring 600 mennesker, blev også grundigt opdateret på situationen i Kina. Fra Tongji University i Shanghai fortalte professor i logistik og SCM, Dianjun Fang, om det store lands udfordringer på netop hans fagområde; et felt, der er i gang med en hastig udvikling.

”Generelt er væksten i Kina kølet lidt af. Men inden for eksempelvis e-handel er væksten stadig massiv, og det bidrager til, at logistiksektoren også vokser kraftigt i disse år. Længden af motorveje i Kina er fx næsten tredoblet de sidste 10 år, og de håndterer også langt størstedelen – 76 procent – af vores godstransport, mens brugen af vandveje og jernbaner halter noget efter. Samtidig mangler der i stor stil koordinering og planlægning i industrien, hvilket gør sektoren ineffektiv”, sagde professor Fang.

Hightech shipping og flere robotter
Han kunne også berette om en branche, der er hurtig til at omfavne ny teknologi og dermed tage del i det omfattende fokus på bl.a. automation og robotteknologi, der er indeholdt i den store Made in China 2025-strategi, der blev præsenteret for et års tid siden. Hightech-metoder til shipping og robotter i adskillige led af både produktions- og forsyningskæder er en fremtid, der allerede banker hårdt på døren i Riget i Midten.

COO for Starship Technologies, Allan Martinson, havde en af selskabets små leveringsrobotter med på scenen i Tivolis kongrescenter..

I forlængelse heraf indtog COO for Starship Technologies Allan Martinson scenen for at fortælle om og ikke mindst demonstrere virksomhedens små leveringsrobotter og deres potentiale i forhold til disruption af den sidste leveringsstrækning (last mile delivery), fx til udbringning af dagligvarer eller småpakker fra lokale hubs. Det bør faktisk i hans øjne ske automatisk.

”Varevogne og lastbiler dur ikke til last mile delivery, hverken ud fra et økonomisk, mandskabs- eller miljømæssigt synspunkt. Vi kan få omkostningerne ned til omkring 1-3 dollars for den sidste mile, og det vil kun blive billigere og bedre fremover. Dermed er der ikke én eneste grund til at last mile delivery skal involvere mennesker”, sagde Allan Martinson.

Den tråd blev straks samlet op af chef for DHL’s Innovation Center i Tyskland, Markus Kückelhaus, der præsenterede selskabets nyligt udgivne Logistics Trend Radar, og fortalte om sine og DHL’s forventninger til fremtiden og teknologier som 3D-print, sensorer, augmented reality og smartglasses til pluk på lagre, automation i varehuse, droner og big data (”fremtidens olie”) samt udfordringerne fra Amazon, Google og dem voksende e-handel generelt.

Det menneskelige aspekt
Robotperspektivet blev dog også udfordret i dagens afsluttende panel, hvor der godt nok var enighed om de store perspektiver i teknologien, men også at der mangler transparens i sektoren, som Industry Segment Marketing Manager for UPS, Sandrine Lagrost, sagde, hvilket kan bidrage til den nye situation, automatiseringen af eksempelvis last mile delivery skaber.

”Der vil opstå et dilemma omkring robotternes indtog kontra det menneskelige aspekt og de jobtab, det vil medføre. De konsekvenser skal vi kunne forstå og finde balancen i. Her skal virksomhederne være parate til at gøre det ordentligt og ansvarligt, det vil forbrugerne gerne betale for”, sagde Chief Experience Officer for den norske konsulentvirksomhed Making Waves, antropologen Anna Kirah, og blev bakket op af Markus Kückelhaus:

Læs også: Robotter på vej mod adskillige brancher

”Logistikbranchen og specielt last mile delivery bliver mere og mere fragmenteret. De individuelle leveringsbehov vil stige, og vi vil se flere små batches med flere forskelligartede produkter. I den sammenhæng er fx Starships løsning god, men vi tror stadig også der er – og fortsat vil være – fordele i den menneskelige kontakt og en fair og ansvarlig levering”, sagde han.

Næste udgave af Nordic Delivery Conference, der ligesom årets udgave også vil byde på en minimesse med omkring 45 udstillere, bliver afholdt den 4. maj 2017.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.12.2024SCM.dk

Ny bæredygtighedscertificering kan hjælpe med nyt emballagedirektiv

18.12.2024SCM.dk

International lederprofil skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd

18.12.2024WITRON Group

Sponseret

How intercultural teams help WITRON to evolve

18.12.2024SCM.dk

Wrist Ship Supply køber op i Brasilien

18.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Second Life Truck – Hvor økonomi og miljøhensyn går hånd i hånd

17.12.2024Descartes

Sponseret

AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri

17.12.2024SCM.dk

Odense får et nyt stort produktionsanlæg til mange milliarder og et kæmpe lager

17.12.2024SCM.dk

Intelligente ventilatorer udløser stor AI-pris

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup