26 tendenser vil påvirke logistikbranchen fremover
I sin nye tendensrapport peger DHL på 26 hovedtendenser, som logistikbranchen og kunderne skal være opmærksomme på de kommende år.
Der sker store forandringer i logistikbranchen i disse år, og derfor har DHL endnu engang set på de tendenser og faktorer, der vil påvirke branchen i de næste fem til ti år. Dette har resulteret i en tendensrapport, der dels evaluerer tidligere identificerede tendenser, og dels peger på 26 hovedtendenser, som logistikbranchen og kunderne skal være opmærksomme på.
Læs også: DHL: sådan får du succes med omnichannel
Det er notorisk udfordrende at forudsige tendenser, for det er svært på forhånd at vide, hvilke tendenser der er båret af hype, og hvilke der vil holde i det lange løb. For at identificere og forstå tendenser på et tidligt tidspunkt har vi derfor udarbejdet vores Logistics Trend Radar for at hjælpe både vores kunder og os selv til at være på forkant, siger Markus Kückelhaus, vice president for innovation og trend research hos DHL.
Kunstig intelligens og personalisering bliver stort
Ifølge rapporten er det særligt kunstig intelligens og personalisering, der er de mest transformerende tendenser. De dækker blandet andet over intelligente forsyningskæder, der inkluderer selv- eller maskinlæring. Effekten af datadrevne og selvstændige forsyningskæder giver, ifølge DHL, mulighed for hidtil uhørte niveauer af optimering inden for produktion, oplagring, logistik og levering.
Den ændrede forbrugeradfærd og ønsket om personalisering ligger bag to andre store tendenser: Batch Size One og On-demand Delivery. Ifølge rapporten er levering on-demand er en af de tendenser, der vil få enorm indflydelse på logistikbranchen. Her vil forbrugerne kunne få leveret deres varer, hvor de vil, og når de vil i kraft af mere og mere fleksible kurerservices.
I den anden ende af spekteret finder man Batch Size One, der handler om, at kunderne i stigende grad efterspørger skræddersyede produkter i stedet for de masseproducerede. Det vil, ifølge DHL, medføre decentral produktion og hurtigt skiftende forsyningskæder. Og det vil kræve, at logistikudbydere er hurtige og fleksible til at reagere på tid og sted for produktionen.
15 ud af de 26 tendenser vi har identificeret, vil temmelig sikkert få stor betydning inden for blot fem år. Derfor er det afgørende, at alle, der beskæftiger sig med supply chain management og logistik, allerede nu forstår disse tendenser, der alle har potentiale til at være game-changers. For de kan få stor indflydelse på deres forretning eller branche, siger Matthias Heutger, senior vice president strategy for marketing & innovation hos DHL.
Rapporten, der har fået navnet Logistics Trend Radar, kan blandt andet bruges af virksomheder som et værktøj til at planlægge fremtiden ud fra forskellige scenarier, udvikle strategien og innovere inden for deres branche.
Læs også: DHL: Fremtidens supply chains bliver mere komplekse
De nye tendenser og faktorer i DHL-rapporten gælder alt lige fra makrotendenser omkring energispørgsmål og nethandel til mikrotendenser som eksempelvis startup-virksomheder, der er på vej ind i logistikbranchen. Rapporten går desuden i dybden med, hvilke brancher der bliver påvirket af udviklingen samt angiver en tidsramme for de potentielle konsekvenser.
Læs rapporten her
-SSM