DHL: sådan får du succes med omnichannel

En ny tendensrapport fra DHL Express peger på, at en multifacetteret forsyningskæde og optimeret logistik vil udgøre forskellen mellem vindere og tabere i fremtidens omnichannel-marked.

Uanset om kunderne shopper online, mobil eller fysisk som her i Milano, så skal virksomhederne være klar med solid omnichannel-strategi for at følge med, viser ny rapport fra DHL. Foto: Flickr/Mike Beales.

22.02.2016

SCM.dk

Den moderne forbruger stiller større og større krav til sin handelsoplevelse. Ikke alene til udbud og priser, men også når det gælder leveringen. Men alt for virksomheder er slet ikke klar til at håndtere sammenhængen mellem handel online, via mobil eller tablet og i en fysisk butik. Det er beskeden fra transportfirmaet DHL Express, der har udarbejdet en rapport om, hvilken rolle logistikken spiller i en omnichannel-strategi.

Læs også: Disse fire supply chain-trends ser vi i 2016

Rapporten – DHL Omni-Channel Logistics Trend Report – viser, at netop logistikbranchen spiller en afgørende rolle for virksomheder, der vil satse på omni-kanal-modellen. Men de fleste virksomheder holder fast i en kanal-tankegang, der ikke er i tråd med forbrugernes ønsker. Det sker fx ved, at onlineshoppen er en adskilt størrelse fra den fysiske butik, og at de enkelte salgskanaler ikke er generelt ikke er sammentænkt.

En ægte omnichannel-strategi omfatter mange forskellige elementer. Grafik: DHL.

”Forbrugerne forventer, at de har adgang til alle former for oplysninger hele tiden, stadigt hurtigere leveringstider og en personlig købsoplevelse. Virksomhederne kan ikke længere møde disse forventninger med den traditionelle multikanal-orienterede tankegang. Der er behov for en omni-kanalstrategi for den fremtidige succes”, siger senior VP Strategy for Marketing & Innovation hos DHL, Matthias Heutger, i en pressemeddelelse.

En ægte omnichannel-strategi handler om at tænke holistisk, uafhængigt af kanaler og med kunden i fokus, og ifølge rapporten vil de virksomheder, der mestrer dette, få en betydelig konkurrencefordel. De vil opleve en øget kundetilgang, højere kundeloyalitet, bedre indtjening og en hurtigere omsætning af lageret.

Læs også: DHL: Fremtidens supply chains bliver mere komplekse

Rapporten, der er skrevet i samarbejde med IDC Manufacturing Insights, fremhæver også, at forsyningskæden og hele det logistiske setup er vigtige katalysatorer for at få succes med omnikanal-filosofien. I takt med at virksomhederne omdanner deres strukturer, processer og it-systemer til at understøtte omnikanal-strategien, kan logistikudbyderne sørge for tilpassede måder at levere på, med gevinster inden for både effektivitet og kundetilfredshed til følge.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online