DHL: sådan får du succes med omnichannel

En ny tendensrapport fra DHL Express peger på, at en multifacetteret forsyningskæde og optimeret logistik vil udgøre forskellen mellem vindere og tabere i fremtidens omnichannel-marked.

Uanset om kunderne shopper online, mobil eller fysisk som her i Milano, så skal virksomhederne være klar med solid omnichannel-strategi for at følge med, viser ny rapport fra DHL. Foto: Flickr/Mike Beales.

22.02.2016

SCM.dk

Den moderne forbruger stiller større og større krav til sin handelsoplevelse. Ikke alene til udbud og priser, men også når det gælder leveringen. Men alt for virksomheder er slet ikke klar til at håndtere sammenhængen mellem handel online, via mobil eller tablet og i en fysisk butik. Det er beskeden fra transportfirmaet DHL Express, der har udarbejdet en rapport om, hvilken rolle logistikken spiller i en omnichannel-strategi.

Læs også: Disse fire supply chain-trends ser vi i 2016

Rapporten – DHL Omni-Channel Logistics Trend Report – viser, at netop logistikbranchen spiller en afgørende rolle for virksomheder, der vil satse på omni-kanal-modellen. Men de fleste virksomheder holder fast i en kanal-tankegang, der ikke er i tråd med forbrugernes ønsker. Det sker fx ved, at onlineshoppen er en adskilt størrelse fra den fysiske butik, og at de enkelte salgskanaler ikke er generelt ikke er sammentænkt.

En ægte omnichannel-strategi omfatter mange forskellige elementer. Grafik: DHL.

”Forbrugerne forventer, at de har adgang til alle former for oplysninger hele tiden, stadigt hurtigere leveringstider og en personlig købsoplevelse. Virksomhederne kan ikke længere møde disse forventninger med den traditionelle multikanal-orienterede tankegang. Der er behov for en omni-kanalstrategi for den fremtidige succes”, siger senior VP Strategy for Marketing & Innovation hos DHL, Matthias Heutger, i en pressemeddelelse.

En ægte omnichannel-strategi handler om at tænke holistisk, uafhængigt af kanaler og med kunden i fokus, og ifølge rapporten vil de virksomheder, der mestrer dette, få en betydelig konkurrencefordel. De vil opleve en øget kundetilgang, højere kundeloyalitet, bedre indtjening og en hurtigere omsætning af lageret.

Læs også: DHL: Fremtidens supply chains bliver mere komplekse

Rapporten, der er skrevet i samarbejde med IDC Manufacturing Insights, fremhæver også, at forsyningskæden og hele det logistiske setup er vigtige katalysatorer for at få succes med omnikanal-filosofien. I takt med at virksomhederne omdanner deres strukturer, processer og it-systemer til at understøtte omnikanal-strategien, kan logistikudbyderne sørge for tilpassede måder at levere på, med gevinster inden for både effektivitet og kundetilfredshed til følge.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online