DHL: sådan får du succes med omnichannel

En ny tendensrapport fra DHL Express peger på, at en multifacetteret forsyningskæde og optimeret logistik vil udgøre forskellen mellem vindere og tabere i fremtidens omnichannel-marked.

Uanset om kunderne shopper online, mobil eller fysisk som her i Milano, så skal virksomhederne være klar med solid omnichannel-strategi for at følge med, viser ny rapport fra DHL. Foto: Flickr/Mike Beales.

22.02.2016

SCM.dk

Den moderne forbruger stiller større og større krav til sin handelsoplevelse. Ikke alene til udbud og priser, men også når det gælder leveringen. Men alt for virksomheder er slet ikke klar til at håndtere sammenhængen mellem handel online, via mobil eller tablet og i en fysisk butik. Det er beskeden fra transportfirmaet DHL Express, der har udarbejdet en rapport om, hvilken rolle logistikken spiller i en omnichannel-strategi.

Læs også: Disse fire supply chain-trends ser vi i 2016

Rapporten – DHL Omni-Channel Logistics Trend Report – viser, at netop logistikbranchen spiller en afgørende rolle for virksomheder, der vil satse på omni-kanal-modellen. Men de fleste virksomheder holder fast i en kanal-tankegang, der ikke er i tråd med forbrugernes ønsker. Det sker fx ved, at onlineshoppen er en adskilt størrelse fra den fysiske butik, og at de enkelte salgskanaler ikke er generelt ikke er sammentænkt.

En ægte omnichannel-strategi omfatter mange forskellige elementer. Grafik: DHL.

”Forbrugerne forventer, at de har adgang til alle former for oplysninger hele tiden, stadigt hurtigere leveringstider og en personlig købsoplevelse. Virksomhederne kan ikke længere møde disse forventninger med den traditionelle multikanal-orienterede tankegang. Der er behov for en omni-kanalstrategi for den fremtidige succes”, siger senior VP Strategy for Marketing & Innovation hos DHL, Matthias Heutger, i en pressemeddelelse.

En ægte omnichannel-strategi handler om at tænke holistisk, uafhængigt af kanaler og med kunden i fokus, og ifølge rapporten vil de virksomheder, der mestrer dette, få en betydelig konkurrencefordel. De vil opleve en øget kundetilgang, højere kundeloyalitet, bedre indtjening og en hurtigere omsætning af lageret.

Læs også: DHL: Fremtidens supply chains bliver mere komplekse

Rapporten, der er skrevet i samarbejde med IDC Manufacturing Insights, fremhæver også, at forsyningskæden og hele det logistiske setup er vigtige katalysatorer for at få succes med omnikanal-filosofien. I takt med at virksomhederne omdanner deres strukturer, processer og it-systemer til at understøtte omnikanal-strategien, kan logistikudbyderne sørge for tilpassede måder at levere på, med gevinster inden for både effektivitet og kundetilfredshed til følge.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle