20.07.2021 | Strategi & ledelse
Rederier opruster på klimafronten
Med en nyansat klimachef styrker Danske Rederier klimaindsatsen. Klimachefen skal have særligt fokus på lovgivningsarbejdet og politiske beslutningsprocesser for bedst muligt at kunne rådgive og hjælpe medlemsrederierne.
Klimadagsordenen udvikler sig med rivende fart, breder sig over stadig flere områder og bliver ikke mindre kompliceret. For konstant at kunne være på forkant med udviklingen på klimaområdet har Danske Rederier ansat en ny klimachef, der starter på kontoret i Amaliegade efter sommeren.
Blandt mange gode ansøgere faldt valget på Lars Olsen Hasselager, der fra sit tidligere job i Klimaministeriet og Energistyrelsen bl.a. har siddet som international klimaforhandler for både luft- og skibsfart i EU og FN.
”For mig er det en drømme-opgave at få lov at være med i omstillingen af så vigtig en sektor som skibsfarten. Det bliver garanteret en kæmpe og kompleks opgave, men jeg glæder mig”, siger Lars Olsen Hasselager, kommende klimachef i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
Læs også: Rederier aflyser endnu et Asien-Europa containerskib
Klimachefen skal ifølge sin kommende chef ikke bare bygge skibet, mens vi sejler, men også være med til at sætte kursen:
”Jeg er vild glad for, at vi får en så erfaren mand som Lars med i front i vores klimaarbejde. Vi står over for nogle afgørende år – både hvad angår regulering, udvikling af grønne brændstoffer, energioptimering og fremfor alt en helt ny rolle for skibsfarten, der skal defineres i verdens samlede klimaregnskab. Som klimachef skal Lars have overblikket og i tæt samspil med medlemmer og kollegaerne i huset være med til at bringe Danske Rederier i spil som en central nøglespiller både herhjemme, i EU og i IMO. Det bliver rigtigt godt”, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.
Den nyudnævnte klimachef starter på kontoret den 4. august.
- KCP
Branchenyt

Vognmænd: Grøn transportaftale er en af de største kapacitetsforbedringer i 50 år
Den nye grønne transportaftale er ikke Danske Vognmænds største kop te. Men nye nationale regler om vægt og dimensionering hjælper den bitre pille med at glide ned. Det er nemlig en af de største forbedringer af kapacitet i 50 år.
Produktion

Optimeret maskineri sparer PL-Valves 300.000 kroner om året
Den nyetablerede virksomhed PL-Valves har lært deres nye fræsemaskine godt at kende. Sparring fra DAMRC har betydet, at PL-Valves kan fremstille ventiler hurtigere, mindre støjende og forlænge levetiden på værktøjet i maskinen.
Branchenyt

Dansk Metal: Ny aftale om CO2-afgifter i industrien sikrer konkurrenceevnen
Dansk Metal ser mange positive elementer i aftalen om den grønne skattereform, som netop er blevet præsenteret.
Branchenyt

DTL: Højere kilometerafgift bør udløse mulighed for større og tungere køretøjer
Det vil være til gavn for alle at inddrage kapacitetsforøgelser af vognmændenes materiel i de igangværende politiske forhandlinger om en kilometerafgift for de tunge lastbiler, som ventes afsluttet inden for kort tid
Sourcing

Arbejdsomkostninger er steget mest i USA
Danmark klarer sig bedre end sine tætte handelspartnere såvel som de resterende EU-lande, der kommer til stigning indenfor arbejdsomkostninger.
Strategi & ledelse

Alexandra Instituttet vil bringe grønne solstrålehistorier frem i lyset
Danske produktionsvirksomheder, der allerede er godt i gang med digitalisering og bæredygtighed, kan inspirere andre virksomheder. Derfor vil Alexandra Instituttet fremhæve de gode historier til gavn for den brede industri.