PostNord-ordre skal redde Lars Larsens minielbilprojekt
Det Lars Larsen-ejede selskab Garia producerer eldrevne køretøjer i golfvogn-kategorien, men taber penge i stor stil. Det skal en stor ordre på elektriske minipostbiler til PostNord i Sverige lave om på.
Der er røde tal på bundlinjen i selskabet Garia, der fremstiller mindre elkøretøjer i form af bl.a. golfbiler og servicevogne til kommuner og store virksomheder. Seneste regnskab viser således et minus på 41 mio. kr., hvilket betyder at firmaet har tabt omkring 100 mio. de sidste fem år, skriver finans.dk.
Læs også: Dansk Supermarked klar med pakkeløsning
Garia er ejet af Jysk-milliardæren Lars Larsen, der er bestyrelsesformand og ifølge Finans holder hånden under selskabet. Det sker på baggrund af den treårige ordre, virksomheden i efteråret indgik med PostNord i Sverige, som går ud på at man skal levere en ny flåde af eldrevne postbiler til omdeling af breve og pakker på den anden side af sundet.
Planen var på det tidspunkt at elbiler skulle køre rundt på de svenske landeveje inden udgangen af året, men hvorvidt det mål blev nået er uklart.
Ikke desto mindre er aftalen nok til at Larsen ifølge det nye regnskab har givet tilsagn om at sikre de nødvendige kreditfaciliteter til Garia frem til udgangen af januar 2019. I regnskabet skriver ledelsen også at man i indeværende regnskabsår forventer ”et forbedret resultat som følge af indgåelse af nye kundeaftaler”, med henvisning til specielt PostNord-ordren.
Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland
Videre fremgår det af ledelsesberetningen, at en forbedring af Garias regnskab er afhængig af, at man får ’stabiliseret produktionsomkostningerne’. Dette er et område, direktør Jakob Holstein ifølge Finans flere gange har forklaret tynger selskabet.
Garia, der har samlefabrik i Viborg og beskæftiger omkring 50 ansatte, har ikke tidligere prøvet at levere postbiler.
-AK