01.02.2018  |  Lager & distribution

Dansk Supermarked klar med pakkeløsning

Send&Hent er en ny pakkeløsning fra Dansk Supermarked, som skal gøre det endnu lettere for danskerne at sende pakker fra den lokale dagligvarebutik. PostNord er ikke bekymret for konkurrencen.

Pakketransport, der bestilles direkte på smartphonen eller computeren, mens pakkerne sendes og hentes i dagligvarebutikkerne. Sådan lyder opskriften på den nye digitale løsning Send&Hent, som fremover kan findes i 365 af Dansk Supermarked butikker over hele landet.

Læs også: USPS vil udvikle selvkørende postbiler

Pakkeboksene har været opstillet et godt stykke tid, men kun til afhentning af forsendelser. Fra og med i går er det altså også muligt at sende fra boksene.

”Vi ved, at bekvemmelighed er den vigtigste faktor for danskerne, når det gælder pakkepost. Og med Send&Hent kan danskerne nemt og bekvemt sende pakker til hinanden. Således skal du alene aflevere pakken i en pakkeboks i din nærmeste butik, og med Send&Hent kommer du til med det samme og behøver ikke stå i kø for hverken at sende eller hente din pakke,” fortæller Kenneth Nielsen, koncerndirektør for E-commerce og Digital i Dansk Supermarked Group.

Udover at undgå kø til pakkedisken, så slipper man med Send&Hent for at skulle printe en label, når man skal sende pakken. Med den nye løsning er det muligt at sende pakker op til 20 kg. Og så kan man regne med, at den er fremme inden for 2-3 hverdage, lover Dansk Supermarked. 

Konkurrencedygtig løsning - men ingen bekymring hos PostNord
Hos Dansk Supermarked forventer man - sammen med SwipBox, som er systemleverandør, og Bring, der står for logistik og levering – at Send&Hent-løsningen vil skærpe konkurrencen i på markedet for pakkelevering.

”Vi introducerer en ny løsning, som er hurtig, nem og bekvem. Og ikke mindst billig og prismæssigt konkurrencedygtig. Rigtig mange er allerede vant til at benytte deres lokale butik, når de eksempelvis henter pakker. Med Send&Hent gør vi det nu endnu nemmere, særligt at sende pakke, og vi glæder os meget til at komme i gang,” pointerer Kenneth Nielsen fra Dansk Supermarked Group.

Hos en af Danmarks største pakkedistributører, PostNord, er man imidlertid ikke bekymret over den nye konkurrent, da man mener at have en volumenfordel.

”Vi kan levere pakker hurtigere og mere fleksibelt end det koncept Dansk Supermarked lancerer. Vi har flere bokse og vi har tre gange så mange posthuse, som det Dansk Supermarked nu stiller med”, siger kommunikationschef i Postnord Danmark, Morten O. Nielsen, til DR.

Størrelsesforskellen gør sig også gældende i selve distributionsnetværket, der ifølge selskabet selv gør Postnord i stand til at levere noget hurtige end Dansk Supermarked. På den baggrund tager man derfor pristrykket roligt.

Læs også: PostNord tester ny leveringsmetode

"Nogle steder er Postnord billigere, nogle steder er de (Dansk Supermarked, red.) billigere. Til gengæld leverer vi fra dag til dag, mens de skal bruge op til tre dage. Vi hilser konkurrencen velkommen, men vi mener ikke, der er behov for at modspil fra vores side. Men det er klart, at vi må holde os på tæerne", siger Morten O. Nielsen, til DR.

-JJK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere