Norsk ja åbner for papirfri fragt i Norden
Norge har som det sidste land i Skandinavien godkendt FN-konventionen om elektroniske fragtbreve (e-CMR), hvilket åbner for papirfri fragt i hele regionen. ”En milepæl for os i Norden”, lyder det fra interesseorganisationen Ertico. Vigtige aktører som Tyskland og Italien mangler dog stadig.
Digitaliseringen af vejtransporten fortsætter sin fremmarch efter at det norske Storting for nylig ratificerede den såkaldte e-CMR-protokol fra FN, der er en tilføjelse til CMR-konventionen fra 1956, som omhandler fragtaftaler ved international godsbefordring ad landevej. Herhjemme blev konventionen til lov i 1965.
Læs også: Maersk vil digitalisere i samarbejde med Microsoft
Målet med tilføjelsen er at gøre de vigtige fragtbreve – CMR-dokumenter – der er det mest udbredte følgedokument ved grænsekrydsende vejgodstransport i Europa og store dele af Eurasien, elektroniske. Med sin tommelfinger op gør Norge dette muligt i den geografisk forbundne del af Norden.
Danmark godkendte således tilføjelsen allerede i 2013, Finland i 2019 og Sverige tidligere i år, mens Island stadig står uden for. Alene i EU bliver der brugt mellem 140 og 200 millioner CMR-dokumenter til grænseoverskridende transport.
Det vurderer interesseorganisationen Ertico-ITS Europe, der er et offentligt-privat partnerskab af 120 virksomheder og organisationer, der repræsenterer bl.a. serviceudbydere, leverandører, transport- og trafikindustrien, forskning og køretøjsfabrikanter.
Men selvom dokumentet altså er særdeles udbredt, så medfører CMR, som alle andre papirbaserede dokumenter, ineffektivitet i forsyningskæderne. Ved at digitalisere dokumentet kan myndigheder og logistikindustrien komme unøjagtigheder og forsinkelser i eksempelvis fakturering til livs, ligesom det reducerede papirforbrug vil give miljømæssige fordele.
Helt aktuelt er e-CMR også et betydningsfuldt værktøj til at begrænse udbredelsen af coronavirus via de europæiske supply chains, da konceptet fjerner behovet for den fysiske kontakt mellem mennesker, der ellers er nødvendig for at overlevere et papirdokument.
”Det er en vigtig milepæl for os i Norden at nu også Norge har godkendt elektroniske fragtbreve. e-CMR er dog kun en brik i et større logistik-digitaliseringspuslespil, men den er essentiel fordi den er det centrale element, der forbinder transportører, shippingselskaber, chauffører, vej- og toldmyndigheder”, siger Zeljko Jeftic fra Ertico.
Læs også: Dansk virksomhed vil digitalisere international handel
Med Norges tiltræden er 26 lande nu med i e-CMR-ordningen, men flere vigtige lande i Centraleuropa, ikke mindst Tyskland og Italien, mangler dog stadig. Derudover peger Zeljko Jeftic på, at alle parter i systemet skal tilpasse deres systemer, hvis de elektroniske fragtbreve for alvor skal vinde indpas. Det gælder både transportkøbere og speditører.
-AK