Norsk ja åbner for papirfri fragt i Norden

Norge har som det sidste land i Skandinavien godkendt FN-konventionen om elektroniske fragtbreve (e-CMR), hvilket åbner for papirfri fragt i hele regionen. ”En milepæl for os i Norden”, lyder det fra interesseorganisationen Ertico. Vigtige aktører som Tyskland og Italien mangler dog stadig.

De fysiske fragtbreve skal erstattes af elektroniske versioner, hvilket minimerer fejl. Det norske ja til e-CMR gør det muligt i hele Norden (undtagen Island)..

30.06.2020

SCM.dk

Målet med tilføjelsen er at gøre de vigtige fragtbreve – CMR-dokumenter – der er det mest udbredte følgedokument ved grænsekrydsende vejgodstransport i Europa og store dele af Eurasien, elektroniske. Med sin tommelfinger op gør Norge dette muligt i den geografisk forbundne del af Norden.

Danmark godkendte således tilføjelsen allerede i 2013, Finland i 2019 og Sverige tidligere i år, mens Island stadig står uden for. Alene i EU bliver der brugt mellem 140 og 200 millioner CMR-dokumenter til grænseoverskridende transport.

Det vurderer interesseorganisationen Ertico-ITS Europe, der er et offentligt-privat partnerskab af 120 virksomheder og organisationer, der repræsenterer bl.a. serviceudbydere, leverandører, transport- og trafikindustrien, forskning og køretøjsfabrikanter.

Men selvom dokumentet altså er særdeles udbredt, så medfører CMR, som alle andre papirbaserede dokumenter, ineffektivitet i forsyningskæderne. Ved at digitalisere dokumentet kan myndigheder og logistikindustrien komme unøjagtigheder og forsinkelser i eksempelvis fakturering til livs, ligesom det reducerede papirforbrug vil give miljømæssige fordele.

Helt aktuelt er e-CMR også et betydningsfuldt værktøj til at begrænse udbredelsen af coronavirus via de europæiske supply chains, da konceptet fjerner behovet for den fysiske kontakt mellem mennesker, der ellers er nødvendig for at overlevere et papirdokument.

”Det er en vigtig milepæl for os i Norden at nu også Norge har godkendt elektroniske fragtbreve. e-CMR er dog kun en brik i et større logistik-digitaliseringspuslespil, men den er essentiel fordi den er det centrale element, der forbinder transportører, shippingselskaber, chauffører, vej- og toldmyndigheder”, siger Zeljko Jeftic fra Ertico.

Læs også: Dansk virksomhed vil digitalisere international handel

Med Norges tiltræden er 26 lande nu med i e-CMR-ordningen, men flere vigtige lande i Centraleuropa, ikke mindst Tyskland og Italien, mangler dog stadig. Derudover peger Zeljko Jeftic på, at alle parter i systemet skal tilpasse deres systemer, hvis de elektroniske fragtbreve for alvor skal vinde indpas. Det gælder både transportkøbere og speditører.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

22.04.2025SCM.dk

Nyt projekt og 40 millioner skal styrke produktionen med AI og robotter

22.04.2025SCM.dk

Mangel på kompetencer og lovgivning bremser AI i virksomheder

16.04.2025SCM.dk

Ny robotteknologi skal ruste industrien til at navigere i en usikker verden

11.04.2025AGR

Sponseret

Effektiv lagerstyring starter med pålidelige data

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

03.04.2025SCM.dk

Aktør præsenterer AI-genereret supply chain ’control tower’

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle