Maersk vil digitalisere i samarbejde med Microsoft
Maersk vil digitalisere og effektivisere supply chain-industrien, og Microsoft skal spille en afgørende rolle.
Maersk vil digitalisere og samle den enorme mængde data, som containerlogistik afføder. Og det skal Microsoft hjælpe den danske shippinggigant med.
Partnerskabet mellem Microsoft og Maersk betyder, at Maersk har valgt at bruge Microsofts cloud-værktøjer i digitaliseringsprocessen især platformen Azure kommer til at spille en vigtig rolle.
Vores mål er at simplificere og forbedre gennemsigtigheden i forsyningskæder ved at give en problemfri ende-til-ende digitaloplevelse for vores kunder, siger Ibrahim Gokcen, chief digital officer hos A.P. Moller Maersk. Han fortsætter:
Microsoft Azure er hjørnestenen i vores digitaliseringsstrategi. Den giver os én platform, som vi kan bruge i alle vores transport- og logistikforretninger, siger Ibrahim Gokcen og fortæller, at Azure samtidig bliver en markedsplads for apps og digitale produkter.
Læs også: Maersk Line får godkendt salgs- og købsaftale på Hamburg Süd
Det er ikke mere end et par måneder siden, at Maersk offentliggjorde et lignende samarbejde med virksomheden IBM, hvilket tyder på, at digitalisering er noget, Maersk satser meget seriøst på.
Og med god grund. Maersk estimerer i en pressemeddelelse, at der er mange millioner dollars at spare på den årlige bundlinje ved at få digitaliseret og samlet de store mængder data.
Med tiden vil Maersks containerskibe og andre fartøjer generere store mængder data, når de er ude og sejle. Maskiner og mennesker vil kunne tale sammen og kunne lære ting om vores aktiviteter og om vores kunder, som vi slet ikke kan forestille os på nuværende tidspunkt. Og alt det vil være tilgængeligt som produkter, der kan downloades, siger Ibrahim Gokcen.
-CHM