Modeugen vil øge ambitionerne i sine minimumskrav
Copenhagen Fashion Week vil motivere branchen til bæredygtighed, men det er svært. Krav fra EU lægger pres, som branchens virksomheder ikke er klar til.
Mandag begyndte en ny Copenhagen Fashion Week, hvor tøjmærker viser deres nye kollektioner frem til indkøbere og modeinteresserede.
Modeugen vil gerne arbejde for at fokus på bæredygtighed stiger i branchen og indførte derfor sidste år 18 bæredygtige minimumskrav.
”Vi er den eneste modeuge i verden, der har indført bæredygtighedskrav. Alle brands skal kunne leve op til de krav for at kunne blive optaget i vores modeuge”, siger Cecilie Thorsmark, der er administrerende direktør for Copenhagen Fashion Week.
Læs også: Modebranchen: Grøn omstilling bliver en helt ny virkelighed
Det førte dog langt fra til jubel blandt grønne interesseorganisationer og forskere, som beskyldte initiativet for at være enten greenwashing, eller at manglede ambitioner.
Cecilie Thorsmark anerkender kritikken af ambitionsniveauet, men ser det som et resultat af at nutiden dømmer fortiden i et felt, der er i rivende udvikling.
”Den kritik er for så vidt berettiget. Vi udviklede vores minimumsstandarder i 2019, og så gav vi branchen tre år til at arbejde hen imod dem og forbedre deres forhold. Så allerede i 2023, da de trådte i kraft, var de jo ikke lige så ambitiøse, som da vi udviklede dem i 2019. Og det er også derfor, at vi årligt fremadrettet kommer til at udvikle kravene, så de afspejler ny viden og lovgivning på området,” siger hun til Ritzau.
Dumt at skælde ud på de eneste, der prøver
Dansk Mode og Tekstils (DM&T) CSR- og bæredygtighedschef, Marie Busck, slog ved modeugen i august 2023 i en kronik i Information på tromme for, at man skruede lidt ned for kritikken.
” I min optik bidrager modeugen med sine krav til at skabe en positiv forandring, og det er ærgerligt, at den eneste modeuge i verden, der rent faktisk stiller krav, skal udsættes for så massiv kritik for ikke at have et perfekt sæt af krav,” skrev hun.
DM&T’s øjne er dog vidt åbne i forhold til, at modeugens minimumskrav ikke kommer til at skabe en bæredygtig revolution hverken i forbruget eller i branchen. Marie Busck fremhæver at der er brug for alle gode initiativer for at skabe forandring – bl.a. en nuanceret debat.
Virksomheder er ikke klar til nye krav
Marie Busck ønskede sig i kronikken en national tekstilstrategi. Sådan en har Danmark stadig ikke, men det har EU. Og den vil ifølge DM&T’s adm. direktør, Thomas Klausen, ”sætte spor i alle led af virksomhedens værdikæde og ændre branchen radikalt for altid”.
Det skrev DetailWatch i april 2023, hvor de samtidig kunne fortælle, at det på det tidspunkt kun var lidt over 50 procent af lederne i den danske modebranche, der var bekendt med strategien, ifølge brancheorganisationens årlige undersøgelse af bæredygtighedsarbejdet branchen.
Læs også: Pandora køber nu kun genanvendt sølv og guld
I samme artikel kunne man læse, at den danske branche indtil videre mest havde fokus på at genanvende fibre til at producere nye tekstiler, men at ”udfordringen med overproduktion og overforbrug løses ikke kun af at erstatte nye fibre med genanvendte fibre”. Og at de tre største udfordringer for virksomhederne var ”manglende tid og medarbejdere med kompetencer inden for bæredygtighed, for lidt ressourcer til at gennemføre de grønne tiltag og en usikker gevinst”.