MAN bygger batterifabrik i Nürnberg
I 2024 begynder MAN at producere el-lastbiler i München. Nu udvider lastbilproducenten de grønne investeringer ved at forberede faciliteter til produktion af lastbilsbatterier i Nürnberg, som skal være oppe at stå i 2025.
Fra begyndelsen af 2025 vil MAN Truck & Bus fremstille højspændingsbatterier til elektriske lastbiler og busser i storstilet produktion på sit Nürnberg-anlæg. Til dette formål vil virksomheden investere omkring 100 millioner euro over de næste fem år på det traditionsrige produktionsanlæg for forbrændingsmotorer.
I første omgang vil batterierne, som sammen med motorerne udgør hjertet i elektriske erhvervskøretøjer, fremstilles manuelt på MAN-fabrikken i Nürnberg i en lille serieproduktion i cirka to et halvt år. Byggeriet af storproduktion er planlagt til at starte medio 2023 og være afsluttet ved udgangen af 2024.
"Vores industri er under en dybtgående transformation. Vores arbejdsstyrke spørger med rette: Hvad er perspektiverne? Derfor er det godt nyt, at vi sammen er lykkedes med at etablere batteriserieproduktion i Nürnberg. Dette viser, at fremtiden for Nürnberg som et produktionssted også vil hvile på grundstenen for elektromobilitet”, siger Markus Wansch, der er formand for Nürnberg Works Council og næstformand for ”General and Group Works Council”.
Producenten af erhvervskøretøjer modtager støtte fra den bayerske delstatsregering, som har lovet et bidrag på omkring 30 millioner euro til finansiering af energiforskning og teknologi for perioden 2023 til 2027, forudsat at finansierings- og budgetkravene er opfyldt.
Disse midler vil blive brugt til at udføre forskning i batterisamling, cellekemi og udvikling, batterisikkerhed og i sidste ende batterigenanvendelse for at sikre bæredygtigheden af fremdriftstilstanden.
Læs også: MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
”Denne investering baner nu vejen for et el-samarbejde, "made in Bavaria", bestående af produktion af el-trucks hos MAN i München, batteriproduktion i Nürnberg, forskning og udvikling begge steder og fremragende samarbejde med de respektive gymnasier, universiteter og institutter”, tilføjer Alexander Vlaskamp, som er bestyrelsesformand for MAN Truck & Bus SE.
For et par hundrede kilometer syd for Nürnberg, i München, begynder MAN i 2014 sin faste produktion af el-lastbiler.
Omkring midten af indeværende årti vil de samlede ejeromkostninger for en e-lastbil og en dieseldrevet være på samme niveau. MAN forventer derfor, at kundernes efterspørgsel efter elkøretøjer vil stige betydeligt senest da – forudsat at en passende opladningsinfrastruktur er på plads.
- KCP