Vækst i B2B-gensalg på flere markeder

Byggematerialer, kontormøbler og elektronik er blandt de varer, som virksomheder ser mulighed for at ”gensælge” til B2B-kunder.

Producenter køber varer retur for at gensælge dem. Det giver nye indtægtskilder og forlænger livstidsværdi for produktet. Foto: 123rf.com

02.04.2025

SCM.dk

”Re-commerce er en handelsgren i vækst. Det vokser som følge af flere trends, der løber sammen og gør markedet større”. Sådan lyder indledningen i en ny analyse fra Dansk Industri (DI) e-commerce, der kortlægger forbrug og muligheder i fænomenet ”re-commerce”, der kan oversættes til ”gensalg” på dansk. I al korthed betyder det, at producenter køber varer retur for at gensælge dem. Det giver nye indtægtskilder og forlænger livstidsværdi for produktet.

”Det er i særdeleshed udbredt indenfor tøjmærker, hvor mærker som Selected og Roccamore er begyndt at gensælge deres egne produkter i webshops. Det er der flere årsager til men blandt de væsentligste er, at unge forbrugere er meget aktive på onlineindkøb og gerne handler genbrug, datovarer eller outlet”, siger Mie Bilberg, chefkonsulent i DI.

Hun henviser til analysen, der dokumenterer, at onlinesalget af genbrugsvarer steg med tre procentpoint fra 2023 til 2024.

”Kategorien er primært drevet af tre typer forbrugere. Klimaaktivisten, den bevidste forbruger og den økonomiske forbruger. Uanset hvilken af disse typer ens produkter appellerer til, ser man ind i en køberskare med voksende online appetit og pengepung”, siger Mie Bilberg.

Læs også: Rustfrit stål skal genbruges direkte fra skrot

Samme trend gør sig også gældende, når det gælder B2B salg. Her har en tidligere analyse ”Ny kundevendt B2B analyse viser vejen til succes med onlinesalg” dokumenteret, at næsten halvdelen af de yngste indkøbere hos virksomheder klart siger ’nej tak’ til leverandører uden online handelsmuligheder.

”Samtidig har virksomheder et voksende behov for indkøb med dokumenteret lav klimabelastning, og det giver stærk medvind til gensalg af produkter som byggematerialer, kontormøbler og elektronik, hvor producenterne kan dokumentere en lavere klimabelastning end fra nyproducerede produkter”, siger Mie Bilberg.

Hun henviser her blandt andet til byggekæden STARK, som - i stedet for at lade nedrivningsmaterialer gå til spilde – nu renser, sorterer og sælger dem igen – både i fysiske forretninger og via STARKs e-commerce platform.

Kilde: Dansk Industri

/ PiB 

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

10.04.2025SCM.dk

Ny robot palleterer millioner af æg

09.04.2025SCM.dk

JYSK fejrer FSC-Certificering og bæredygtighedsmilepæl

04.04.2025SCM.dk

Ahlsell accelererer den grønne omstilling i hele værdikæden

03.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Trolde og kraner i lange baner

02.04.2025SCM.dk

Generativ AI vokser hurtigt, men det kniber med reel praksis

02.04.2025SCM.dk

Vækst i B2B-gensalg på flere markeder

01.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Unik løsning udviklet til en førende medicinalvirksomhed

01.04.2025SCM.dk

Kina investerer milliarder i robotteknologi og AI

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle