MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler

MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.

For at muliggøre daglige kørselsintervaller på mellem 600 og 800 kilometer, er MANs elektriske lastbil, der skal lanceres i 2024, allerede udstyret med de tekniske forudsætninger for fremtidens megawatt ladesystemer. Foto: MAN .

26.05.2022

SCM.dk

På den tidligere Berlin Tempelhof Lufthavn har MAN Truck & Bus for første gang offentligt vist prototypen af sin kommende elektriske lastbil. Et særligt teknisk træk ved den banebrydende elektriske lastbil, som vil blive lanceret på markedet i 2024, er dens kapacitet til fremtidig megawatt-opladning.

"Vi er nødt til at gøre vejgodstransport grønnere for at opnå vores klima mål. Det projekt, vi støtter omkring højtydende opladning til e-lastbiler, giver vigtige erfaringer. Det, der er vigtigt nu, er at få flere e-lastbiler på vejene hurtigt. Partnerskabet mellem MAN og ABB viser, at vi er videre i det rigtige spor," sagde den føderale minister for digitalisering og transport, Dr. Volker Wissing, som var tilstede på dagen.

Under ministerens prøvetur i MAN el-lastbilen, understregede Alexander Vlaskamp, CEO koncerndirektør for MAN Truck & Bus, "at accelerere udvidelse af opladningsinfrastrukturen er den eneste måde at opnå udvikling af transport og opfylde klimamål”.

Læs også: MAN fremskynder tidsplanen for nul-emissions lastbiler

For at muliggøre daglige kørselsintervaller på mellem 600 og 800 kilometer, er MANs elektriske lastbil, der skal lanceres i 2024, allerede udstyret med de tekniske forudsætninger for fremtidens megawatt ladesystemer. ABB Emobility, som en førende global leverandør af opladningsløsninger, har til hensigt at bringe sådanne opladningssystemer hurtigt på markedet.

"Vi sigter efter at kunne tilbyde elektromobilitet på alle områder. Hos ABB E-mobility har vi arbejdet på at udvikle de tilsvarende præstationsstandarder i mange år. Megawatt-opladning vil kræve ny strømteknologi med mere end 1.000 volt, så elektrisk sikkerhed og pålidelighed er afgørende ved disse effektniveauer. Vores ambition er at bringe denne nye teknologi på markedet inden for tre år", sagde Frank Mühlon samtidig, som er administrerende direktør for ABB E-mobility.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle