Maersk-konkurrent åbner direkte rute mellem Aarhus og Asien
Mens Aarhus Havn ligger i strid med Maersk-selskabet APM Terminals om havnearealer, glæder havnens direktør sig over, at Maersks største konkurrent, MSC, vil overtage en direkte rute mellem Aarhus og Asien fra Maersk. Og MSC har flere planer i Aarhus Havn.
Maersk annoncerede i februar, at Aarhus Havn fra næste år ikke længere ville være en del af rederiets direkte rutenetværk mellem Europa og Asien. I stedet vil rederiets containerskibe på ruten anløbe Bremerhaven, mens Aarhus skal betjenes af feeder-skibe.
Men nu sørger MSC for, at Aarhus Havn fortsat vil være centralt placeret i rutenetværket mellem de to verdens dele - og det glæder havnedirektøren:
"Vi har i dag et stort og globalt rutenet, der forbinder Danmark med resten af verden. Men når MSC vælger at tilføje en ny direkte rute mellem Aarhus og Asien, bliver det endnu stærkere - og det er jeg både glad og stolt over. Det betyder nemlig, at dansk erhvervsliv får endnu flere muligheder, som i sidste ende gavner os alle sammen”, udtaler Thomas Haber Borch i et opslag på Linkedin.
MSC´s indtog i Aarhus Havn begrænser sig ikke til anløb. Ifølge Finans er det netop MSC, der bejler til de ledige havnearealer, som Maersk og APM Terminals mener, de har første ret til at leje.
Det har som bekendt udviklet sig til et intenst slagsmål mellem havnen og APM Terminals, der har trukket havnen i retten for at få den sag afgjort og samtidig truet med at aflyse investeringer på 2 mia. kr. i havnen, hvis konkurrenten løber med arealerne og dermed kan etablere en konkurrerende virksomhed.
Aarhus Havn har omvendt kaldt APM Terminals sagsanlæg for “et chikanøst forsøg på at føre en offentlig proces for, at APMT kan fastholde sit monopol som operatør af containerterminal i Aarhus Havn”.
APM Terminals har argumenteret, at havnen ikke er stor nok til at huse to containerterminaler.
-emte