Volvo Trucks fører an i tunge el-lastbiler i 2024
For femte år i træk er Volvo Trucks markedsleder inden for segmentet af tunge elektriske lastbiler i Europa i 2024. Markedsandelen inden for segmentet er 47 procent. Volvo har også en førende position i segmentet for tunge elektriske lastbiler i Nordamerika.
Volvo Trucks er markedsleder i Europa og Nordamerika i segmentet for tunge elektriske lastbiler. Foto: Volvo Trucks
Volvo Trucks er førende inden for segmentet for tunge elektriske lastbiler (16 tons og derover) i Europa* for femte år i træk. Markedsandelen inden for segmentet var 47 procent ved udgangen af 2024. I løbet af året blev der registreret 1.970 elektriske Volvo-lastbiler i Europa. De fem største markeder for Volvos elektriske lastbiler i 2024 var Tyskland, Holland, Sverige, Norge og Schweiz.
Markedsandelen for Volvo på hjemmemarkedet i Sverige i segmentet for tunge elektriske lastbiler var på hele 71 procent i 2024. Volvo Trucks har også en førende position i Nordamerika** med en markedsandel i segmentet for tunge elektriske lastbiler på over 40 procent i 2024.
”Vi er stolte af at stå i spidsen for omstillingen af transport med nul-udledning. Vi har i dag en meget stærk portefølje af elektriske lastbiler til regional-, by- og anlægstransport. Vores næste elektriske lastbil på markedet vil have en rækkevidde på op til 600 kilometer på en enkelt opladning”, siger Roger Alm, CEO for Volvo Trucks.
”Jeg vil gerne takke alle transportvirksomheder, store som små, som er pionerer og investerer i den grønne omstilling med elektriske lastbiler. Jeg er så stolt over, at kunderne vælger Volvo som deres partner på rejsen mod nul-emissioner. Jeg vil også gerne takke vores forhandlere, leverandører og kolleger i Volvo-koncernen”, fortsætter Roger Alm.
Volvo Trucks, som startede serieproduktion af elektriske lastbiler i 2019, har nu 8 elektriske lastbilmodeller i sit produktprogram og har i alt leveret mere end 4.800 elektriske lastbiler til kunder verden over.
"Aftrykket fra vores elektriske lastbiler vokser hurtigt. Vores samlede flåde har nu kørt over 140 millioner kilometer i kundedrift over hele verden. Stadig flere elektriske lastbiler er på vejene, kører i nye geografiske områder og reducerer emissioner for vores kunder – hver eneste dag. Det er fantastisk at se”, udtaler Roger Alm.
I 2024 udgjorde elektriske lastbiler kun 1,3 procent af det samlede lastbilmarked i Europa. Øget brug af elektriske lastbiler er afhængig af flere faktorer, såsom fortsat udbygning af offentlig lade infrastruktur, herunder kapacitet i elnettet, en mere fordelagtig total ejerskabsomkostning for vognmandsvirksomheder og transportvirksomheder, offentlige indkøb af transport med nul-emissioner og bæredygtige forsyningskæder.
Læs også: Eurocargo CBG vinder prisen for Sustainable Truck of the Year
På markeder som Sverige driver Volvo Trucks omstillingen ved at bygge ladestandere sammen med partnere som OKQ8, Skellefteå Kraft og Gito.
”For at fremskynde overgangen til emissionsfri transport er det ikke nok, at vi har de elektriske lastbiler klar. Ifølge vores analyse får vi brug for 40.000 hurtigladere langs de europæiske veje, med prognosen, at der kan være 400.000 elektriske lastbiler i 2030. Vi har også brug for mere effektive økonomiske politikker, der gør det rentabelt for alle transportvirksomheder at køre elektrificerede lastbiler”, siger Roger Alm.
”Vi har en tæt dialog med alle interessenter, for det er meget tydeligt, at der skal gøres meget mere på dette område. Det skal ske hurtigst muligt for at sikre, at overgangen accelererer”, slutter Roger Alm.
*Europa defineres som EU-landene inkl. Storbritannien, Norge og Schweiz (EU30).
**Nordamerika defineres som USA og Canada.
Kilde: Volvo Trucks
/ PiB