Eurocargo CBG vinder prisen for Sustainable Truck of the Year
Takket være sine alsidige og driftseffektive egenskaber er IVECO Eurocargo CBG blevet kåret som vinder af prisen Sustainable Truck of the Year i kategorien distribution. Juryens vurdering er baseret på flere faktorer med særligt fokus på reducerede emissioner – noget, som er et særligt stort konkurrenceparameter i de nordiske lande.
Eurocargo egner sig perfekt til bykørsel og er tilladt i miljøzoner, som er et vigtigt konkurrenceelement i særligt de nordiske lande. Foto: Hedin Nordic Truck
IVECO’s flagskib i mellemklassen, Eurocargo, har været i produktion siden 1991 og er et af de mest innovative erhvervskøretøjer på markedet – og er nu i CBG-versionen, som kører på komprimeret biobas, blevet honoreret med anerkendelsen: Sustainable Truck of the Year.
”Eurocargo er et fremragende køretøj i mellemklassen, da det kan lastes tungt med op til hele 5,5 ton, men samtidig er fleksibel og manøvredygtig, hvilket gør den meget velegnet til for eksempel distributionskørsel i byerne”, siger Henning Nielsen, produktchef for mellemklasselastbiler hos Hedin Nordic Truck AB (tidligere IVECO Danmark).
Den prestigefyldte pris Sustainable Truck of the Year blev stiftet i 2016 af det italienske fagblad Vado e Torno og uddeles årligt af en uafhængig jury bestående af branchejournalister. I år begrundede juryen sit valg af Sustainable Truck of the Year med følgende:
"Eurocargo har været en del af lastbilshistorien i mere end tre årtier og har bevaret sin attraktivitet og konkurrenceevne uden nogensinde at ændre sin grundlæggende filosofi. Selv i sin nyeste version forbliver Eurocargo først og fremmest et symbol på den alsidighed, der har gjort den succesfuld i en række forskellige anvendelser. Samtidig tilbyder den nu et endnu mere elegant design og et udvidet udvalg af funktioner”.
Som vinder i distributionskategorien viser Eurocargo sine fordele ved bykørsel. Samtidig kan lastbilen tilpasses forskellige opgaver, formål og behov.
”Eurocargo er en driftssikker, robust og pålidelig lastbil, der tilbyder høj komfort for chaufføren. Dette er faktorer, der er meget vigtige for distributionssegmentet, men også for andre segmenter, såsom renovationskørsel. At man kan vælge mellem forskellige brændstofalternativer, viser også lastbilens fleksibilitet og alsidighed. Ved at vælge biogas kan man bevare den samme funktionalitet som dieselmodellen og samtidig reducere miljøpåvirkningen”, forklarer Henning Nielsen.
Læs også: Maersk vil investere 35 milliarder kroner i indiske havne
Lastbilen er bygget på en modulopbygget førerhusplatform, som giver mange muligheder for tilpasning. Den har en 6,7-liters CBG-motor i tre versioner: 220 hk, 250 hk og 280 hk. Ud over øget kapacitet og kraft tilbyder Eurocargo også et lavt brændstofforbrug og en reduktion af CO₂-udledningen med op til 10 procent.
Som noget helt særligt lander rammer Eurocargo en totalvægt på 11,99 ton, hvilket placerer køretøjet et mulehår fra at være omfattet af vejafgift, der fra 2025 gælder for lastbiler på 12 ton og derover. Det gør naturligvis bilen endnu mere kommercielt interessant.
”Eurocargo egner sig perfekt til bykørsel og er tilladt i miljøzoner, hvilket vi ser som et meget vigtigt parameter for en lastbil i Norden. Vi er meget stolte over denne seneste anerkendelse”, afslutter Henning Nielsen.
Kilde: Hedin Nordic Truck
/ PiB