Maersk fremlægger positivt regnskab efter ’usædvanligt år’
Der er fremgang på bundlinjen i det årsregnskab, A.P. Møller-Maersk offentliggjorde i fredags, men trods fremgangen sammenlignet med 2016 minder topchef Søren Skou om, at der stadig er behov for markante forbedringer.
2017 må siges at have været et stormfuldt år for A. P. Møller-Maersk, der både var udsat for et omfattende cyberangreb, solgte dele af forretningen fra og foretog et opkøb af det tyske rederi Hamburg Süd.
Læs også: Maersk og IBM's join venture får første samarbejdspartner
Alligevel lykkes det koncernen at have fremgang på bundlinjen. Adm. direktør Søren Skou melder dog om plads til forbedringer:
”Det sidste år har været ret usædvanligt for A.P. Møller-Maersk. Det har blandt andet været kendetegnet ved et cyberangreb og operationelle udfordringer. Alligevel lykkes det os at øge omsætningen med 13 procent, at forbedre vores cash flow og samtidig øge det underliggende overskud fra 2016. Vores økonomiske resultater viser dog, at der stadig er behov for væsentlige forbedringer", siger han og fortsætter:
"På den anden side, når vi så ser på den strategiske forretningsformation, så har vi oplevet tilfredsstillende fremskridt. Nu har vi taget det første skridt i retningen mod integration af vores containerskibsfart, havne og logistikvirksomheder, og vores digitale transformation begynder også så småt at tage form. Derudover har vi fundet nye ejere til en del af de energirelaterede forretningsenheder”.
Højdepunkter fra årsregnskabet
Nogle af højdepunkterne fra Maersks årsregnskab fra 2017 omfatter M&A-transaktioner (mergers and acquisitions) for 88,2 milliarder kroner, herunder aftalen med Hamburg Süd, salget af Maersk Oil, Maersk Tankers, den brasilianske containerlinje Mecrosul samt de resterende 19 procent af ejerandelene i Dansk Supermarked Group.
Derudover forventes Maersk Drilling og Maersk Supply at nå 'strukturelle løsninger' inden udgangen af 2018.
Maersk Line og Damco blev ellers hårdt ramt af cyberangrebet NotPetya tilbage i juni måned sidste år – det lykkes dog koncernen at blive genoprettet forholdsvist hurtigt, da koncernen, med hjælp fra it-branchen, på blot ti dage fik styr på intet mindre end 4.000 nye servere, 45.000 nye pc’er og 2.500 applikationer.
Hamburg Süd er vigtig for den overordnede strategi
For Maersk-koncernen har købet af Hamburg Süd været en vigtig del af den overordnede strategi. Sammen har de to selskaber nu omkring 19 procent af den globale kapacitet og mere end fire millioner TEU’er i containerkapacitet.
Hamburg Süd forbliver et selvstændigt brand og har kun operationelle aspekter, der fusioneres med Maersk Line. Ifølge koncernens årsrapport forventes omkostningssynergierne fra fusionen at ligge et sted mellem 2,2 og 2,5 milliarder kroner inden 2019:
”Efter en succesfuld overtagelse af Hamburg Süd er integrationen godt i gang, og begge transportører har oplevet fremgang i de første par måneder. For os er en nem integration af Hamburg Süd stadig af høj prioritet”, siger Søren Skou.
Fremskridt på den digitale front
På den digitale front har Maersk også oplevet fremskridt i den senere tid. Her har man arbejdet med at omdanne kerneforretningen digitalt ved blandt andet at flytte kundernes transaktioner online samt at foretage en digitalisering af koncernens aktiver.
I løbet af 2017 lancerede koncernen også en række digitale initiativer for at fremskynde omdannelsen af industrien til digitale processer og tjenester, hvilket skal være med til at muliggøre nye produkttilbud.
Læs også: Maersk Line har lukket Hamborg Süd-handel
Et af koncernens initiativer er for eksempel et joint venture med IBM, der skal adressere behovet for at levere mere transparens og simplicitet i flytningen af gods på tværs af grænser og handelszoner.
- EL