05.07.2017  |  Branchenyt

Maersk er oppe og køre igen – næsten

Langt størstedelen af A.P. Møller – Maersks systemer og terminaler er nu i normal drift igen efter sidste uges hackerangreb, om end enkelte faciliteter dog stadig er ramt. Undervejs har man identificeret en ny virus, men kan derudover ikke sige mere om de samlede konsekvenser.

I sidste uge blev A.P. Møller – Maersk, sammen med en lang række andre virksomheder og organisationer i både Danmark og Europa, ramt af et hackerangreb, der sendte en stribe af koncernens IT-systemer, havneterminaler og andre faciliteter i knæ i større eller mindre grad.

Læs også: Cybertruslen findes også i transportsektoren

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Nu melder den danske shippinggigant så, at man efterhånden er ved at være tilbage i normale drift på langt de fleste områder og sites. I en operational update, der senest er opdateret kl. 22.30 i aftes, meddeler Maersk således, at alle ramte havneterminaler under APM Terminals er åbne og driften ved at stabilisere sig.

I den sammenhæng fremhæver koncernen den vigtige Maasvlakte II-terminal i Rotterdam i Holland som ”åben for eksport- og importoperationer via porten og forventer at starte skibs- og togoperationer på torsdag”.

Fortsat forsinkelser
I en udspecificeret statusopdatering for de forskellige terminaler opdateret kl. 17 i går fremgår det, at terminalen lå på 30 procent af normal drift på hovedporten, mens både rail og marine var helt ude af drift. Derudover er der manuel drift en del steder, med performance-procenter på 100 de fleste steder. Dog er det værd at bemærke, at der mangler oplysninger under en del kategorier.

Overfor DR bekræfter pressechef for Mærsk i Danmark, Signe Brink Wagner, at en del af arbejdet i en række af terminalerne stadig udføres manuelt, hvilket fortsat fører til forsinkelser.

”Ikke alle systemer og applikationer er oppe at køre igen, og det vil tage resten af ugen at få det hele op. Inden opstarten har vi måttet sikre, at ingen dele var inficeret længere. Alt skal også genåbnes i den rigtige rækkefølge, da det ellers ville være som dominobrikker, hvor fejl kan forplante sig”, siger hun.

Læs også: Fremtidens transport: mere asfalt og gang i havnene

Omkring selve computervirussen fortæller Maersk, at man ”… i modsætning til tidligere kommunikation, nu er klar over, at kilden er en virus, der også hedder ”Not Petya”. Vi kan ikke kommentere yderligere mens vi fortsætter undersøgelserne omkring kilden til angrebet…”, som det hedder i driftsmeldingen.

Ifølge DR, der også fortæller, at Maersk er blevet kontaktet af falske supportmedarbejdere under angrebet, har Maersk endnu ikke et overblik over, hvor meget cyberangrebet, der i øvrigt menes at komme fra Ukraine, har kostet.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere