Fremtidens transport: mere asfalt og gang i havnene

Når der skal investeres i fremtidens infrastruktur i Danmark, skal vejene stå øverst på listen, bl.a. med den moderne teknologi in mente. Og så skal havnene bringes mere i spil som alternative godskanaler. Det var overskrifterne, da Venstre indbød til konference om emnet.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) var blandt eftermiddagens talere og pegede bl.a. på, at der skal investeres mere i vejene sammenlignet med jernbanenettet. Foto: Anders Kampmann.

22.05.2017

SCM.dk

Men det er langt fra det fulde billede, så for at debattere, hvordan den øvrige investeringshorisont kommer til at se ud, inviterede Venstre, ved transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, i slutningen af april til konference på netop det område.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) var blandt eftermiddagens første talere, og han lagde ikke skjul på, hvor der bør prioriteres, når midlerne til forbedring af de danske transportkanaler skal fordeles.

”Vi skal bruge nogle flere penge på vores veje og nogle færre på jernbanenettet, som pt. sluger to tredjedele af infrastrukturinvesteringerne. Vi har kapacitetsproblemer på motorveje i hele landet, som skal løses, og det er både for dyrt og urealistisk at flytte folk i tilstrækkelig grad fra bil til tog, selvom den moderne teknologi kan være med til at skubbe til det billede”, sagde ministeren.

Der var velbesøgt til konferencen, der blev afholdt i Fællessalen på Christiansborg. Foto: Anders Kampmann.

Langsigtet planlægning og forbindelse til havnene
Den udmelding blev modtaget med anerkendelse fra både størstedelen af de godt 140 tilhørere i salen og flere af de andre oplægsholdere, heriblandt fagchef fra Dansk Erhverv, Jesper Stenbæk, der argumenterede for en privatisering af DSB, og fra Vagn Hundebøll, koncerndirektør i DLG – ”en af landets største transportører” – der selv kan mærke de problemer, ministeren refererede til.

”Vi taber omkring 100 mio. kr. årligt på lastbilchauffører, der holder i kø, og derfor efterlyser vi en mere samlet masterplan for de kommende investeringer. Der skal skydes flere midler i den basale infrastruktur, vi vil se nogle langsigtede investeringer, vi kan stole på, og planlægningen skal være bedre koordineret. Det skal ske som en del af en prioritering af erhvervslivet, som kan skabe vækst og job”, sagde han.

Læs også: Planer om ny containerterminal ved Aalborg Havn

Derudover pegede han, som flere andre i løbet af eftermiddagen, på den potentielle værdi i at få flyttet mere gods fra lastbiler over på mindre skibe, der kan sejle mellem de danske provinshavne og på den måde frigøre noget plads på vejene. Samtidig understregede han dog, at vejforbindelserne til disse havne skal være i orden, før det kommer til at fungere.

Branche skal hjælpe med finansiering – men hvordan?
Den moderne teknologi og mulighederne deri var naturligt nok også en del af dagsordenen for de fleste af talerne. Specielt de selvkørende biler og lastbiler er et område, hvor Danmark skal med på vognen, ”gerne som testbed”, som Ole Birk Olesen formulerede det.

Såvel Jesper Stenbæk som direktør for FDM, Thomas Møller Thomsen, slog på de førerløse biler (og busser) som en mulig erstatning for den kollektive transport, specielt i landområderne, og som en faktor, der kan komme til at skabe mere vejtrafik.

ITD-innovationschef Poul Bruun malede med en endnu bredere pensel.

Innovationschef for ITD, Poul Bruun, adresserede de mange transportrelaterede elementer i den digitale omstilling. Foto: Anders Kampmann.

”Vi er midt i en digital omstilling, som vi skal støtte. Vi skal have papirløse forsyningskæder og endnu bedre udnyttelse af data. Vi skal tage både den førerløse teknologi og platooning til os, og vi skal videre med testforløb og demonstrationer på området. Og vi skal være klar til automatisering og Industri 4.0, stigende nethandel og endnu større krav om convenience. Alt det her kræver stadig nye og bedre veje, og derfor er jeg ikke i tvivl om, at vi skal have mere asfalt i fremtiden”, sagde Poul Bruun og lagde sig dermed også på linje med et nyligt udspil fra Dansk Vejforening, der ligeledes peger på flere vejprojekter, man gerne se realiseret i de kommende år.

På den baggrund kom konferencens sidste taler, direktør for DI Transport, Michael Svane, med et (retorisk) spørgsmål til forsamlingen, som både branchefolk, politikere og andre interessenter lod til at anerkende vigtigheden af.

Læs også: Logistikbranchen har brug for store it-investeringer

”Den kollektive trafik er pengene værd, og den er ligeså afgørende for industrien som en velfungerende infrastruktur med gode veje, motorveje, havne osv. Derfor må vi spørge os selv, hvordan vi som branche kan hjælpe med finansieringen; det vil være i både vores og samfundets interesse at vi husker vores rolle i den forbindelse”, sluttede han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

08.10.2025SCM.dk

Danfoss rykker tættere på kunderne med ny fabrik i Bulgarien

06.10.2025SCM.dk

Tilliden i industrien dykker til nyt lavpunkt

06.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte giver ro i en travl butik

03.10.2025SCM.dk

Green Power Denmark ønsker bindende elektrificeringsmål

03.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa og Astrid viste hvordan SWARM fungerer

03.10.2025SCM.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

02.10.2025SCM.dk

Fusion samler kemi og energilogistik i ét brand

02.10.2025SCM.dk

Ny rapport advarer: Europæernes levestandard trues af manglende klimahandling

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Roima Intelligence
Konference
Besøg Roima på E-handelskonferencen

Den 9. oktober markerer Dansk Erhverv 20-året for E-handelskonferencen – årets største mødested for e-handlere i Danmark, hvor Roima deltager for første gang. Besøg os på vores stand, få noget lækkert at drikke og lad os sammen løfte glasset for smartere e-commerce.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lokomotivværkstedet, København

KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn