Transportbranchen: Nationale særregler kan skade danske chauffører

Den 31. maj præsenterer EU-Kommissionen en ny vejpakke - ifølge eksperter vil den blandt andet bidrage til en mere lige konkurrence i transportbranchen, der på sigt kan skabe øget vækst.

Ifølge transportbranchen løser det ikke den samlede europæiske udfordring, hvis der bliver skruet op for bøder til chauffører, som Enhedslisten for nylig har foreslået. Arkivfoto..

10.05.2017

SCM.dk

I et indlæg på Altinget fra Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører, og Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, er forventningerne høje:

”Vi ser et behov for, at der på tværs af EU-landene skabes rammer for transportbranchen, som ikke begrænser transportvirksomhederne, men som i stedet øger grundlaget for mere vækst i branchen”, skriver de.

Vejpakke bidrager til lige konkurrence
Hos de tre debattører er forventningen, at vejpakken vil bidrage til en mere lige konkurrence på transportmarkedet og et tidssvarende og effektivt regelsæt med afsæt i fælles EU-regler.

Derfor ser de gerne en modernisering af de allerede gældende regler, der i fremtiden vil sikre bedre forhold for chauffører som såvel virksomheder:

”Samtidig forventer vi, at Komissionen vil indføre en ny model, hvor chaufføren kan afholde flere reducerede hvil og dermed kan udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Vi ser det forslag som et godt eksempel på en fælles EU-løsning, som sikrer lige konkurrence – og bedre vilkår for chaufførerne”, lyder det.

Læs også: Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler

Derudover ser de forslaget som et fornuftigt modsvar til de nationale forbud mod hvil i førerhuset, som Tyskland og andre EU-lande har indført for nylig.

Højere bøder til chaufførerne er ikke løsningen
For nylig foreslog Enhedslisten, at chauffører, der afholder det lovpligtige 45-timers hvil i førerhuset, bør modtage en bøde på op mod 225.000 kroner. Men ifølge Carina Christensen, Martin Aabak og Michael Svane løser det ikke den samlede europæiske udfordring, hvis der bliver skruet op for bødeknappen.

Læs også: Akut mangel på lastbilchauffører truer transportbranchen

Det vil snarere øge behovet for investeringer i sikre rastepladser og overnatningsmuligheder, så både chaufføren og godset er beskyttet:

”Vi håber, at den danske transportbranche og de danske politikere i fællesskab vil kæmpe for bedre forhold i det grænseoverskridende transportmarked i EU. Kun ved at forholde os til et fælles europæisk regelsæt sikrer vi de bedste vilkår for danske transport- og logistikvirksomheder, så de i praksis kan tage konkurrencen op mod resten af Europa – og sikre dansk vækst”, slutter de tre.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles