Mærsk-chef: Skibsindustrien har stadig plads til at konsolidere sig
Vi vil se flere fusioner og opkøb i skibsfragtindustrien, mener Maersk Lines COO. Til sidst vil kun en håndfuld globale aktører sidde tilbage med markedsandelene.
Der er stadig plads til flere opkøb i skibsfragtindustrien trods de nylige sammensmeltninger. Det mener Maersk Line COO, Søren Toft, som mediet The Straits Times har talt med.
Fusioner og opkøb vil ifølge Mærsk-chefen nemlig kun få større betydning i fragtindustrien i takt med, at væksten flader ud. Selv har containerfragtselskabet senest opkøbt den tyske konkurrent Hamburg Süd.
Vi forventer, at man med tiden det er ikke muligt at sætte en tidsramme kun vil se omkring en håndfuld fragtvirksomheder stå tilbage. Lidt ligesom udviklingen i ekspreskurer- og pakkeindustrien. Her er der, du ved, tre globale virksomheder, siger Søren Toft til The Straits Times. Han understreger dog samtidig, at Maersk Line indtil videre har hænderne fulde med Hamburg Süd, og derfor ikke har flere opkøb på tegnebrættet pt.
Læs også: Mærsk og JF Hillebrand indgår kulstofspartnerskab
Søren Toft siger videre i interviewet, at ændringerne i markedet kræver en anderledes forretningstilgang. Han mener, at virksomhederne må bevæge sig væk fra at konkurrere på omkostninger og fartøjsstørrelse og i stedet fokusere på værdiskabende servicer, som f.eks. at forbedre ekspeditionstiderne i havnene.
Det er med andre ord slut med mega-fartøjer hvis ikke permanent, så i meget lang tid:
Jo større skibene bliver, i des højere grad har du et problem med at tilbyde service med den frekvens og bredde, du ellers ville kunne tilbyde, siger Søren Toft til The Straits Times.
-CHM