Leverandørproblemer bremser VW's produktion
Den tyske bilgigant Volkswagen har måtte stoppe arbejdet på seks fabrikker efter at to leverandører har nægtet at levere vigtige elementer pga. kontraktstridigheder.
To centrale leverandører i Volkswagens omfattende forsyningskæde tog i sidste uge et nærmest uhørt som følge af kontraktstridigheder mellem dem og den tyske bilmastodont. Indtil der er fundet en løsning på situationen er de to komponentproducenter simpelthen stoppet med at levere dele til VWs fabrikker, skriver Bloomberg.
Læs også: Den selvkørende bil flår i industriens forsyningskæde
Det drejer sig om to divisioner af den bosniske Prevent Group, der fremstiller gearkasser og sædeelementer, og deres leveringsstop har allerede haft vidtrækkende konsekvenser. I går (mandag d. 22/8) var produktionen således gået i stå på seks af VWs fabrikker i Tyskland, hvilket har påvirket 27.700 ansatte, svarende til omkring 10 procent af VWs arbejdsstyrke på verdensplan.
Hos tyske Commerzbank vurderer man, at produktionsstoppet, der har ramt de populære Golf- og Passat-modeller, kan koste VW op mod 70 mio. euro (over 520 mio. kr.) om ugen, og både af finansielle, men også imagemæssige årsager, er man forbavset og på VWs vegne bekymrede over udviklingen.
Vi er meget overraskede over at striden på denne måde er eskaleret til et niveau, hvor det går hårdt ud over produktionen. Disputsen kommer på et tidspunkt, som er upraktisk for VW, da koncernens omdømme stadig er ramt af udledningsskandalen, siger en af bankens analytikere, Sascha Gommel, i en kundenote.
Konflikt belyser sårbar supply chain
Netop sidste års store negative historie for den tyske fabrikant, hvor det kom frem at 11 mio. dieselbiler var blevet udstyret med software designet specifikt til at snyde udledningstests, har allerede kostet VW dyrt 18 mia. (godt 134 mia. kr.) er således afsat til at dække skandalens omkostninger.
Som følge af skandalen er VWs aktie i år faldet med 10 procent og på den baggrund fremfører Prevent at VW forsøger at sende sine tab videre til leverandørerne, hvorfor man var tvunget til at stå fast for at sikre sin overlevelse. Derfor stoppede Prevent altså sine leverancer til VW, da man blev nægtet kompensation for ombygninger på sine fabrikker i forventning om en kontrakt, der senere blev droppet.
Den annullerede ordre omfattede en aftale til en værdi af 500 mio. (omkring 3,7 mia. kr.) og derfor har Prevent ifølge Süddeutsche Zeitung krævet 58 mio. (godt 430 mio. kr.) i erstatning. VW har svaret igen ved at slæbe Prevent i retten med beskyldninger om mislighold af kontrakt. En afgørelse kan ifølge Bloomberg tidligst ventes på torsdag.
Hele konflikten har tjent til at kaste lys over, hvordan blot en enkelt underleverandør i stigende grad kan forstyrre i dette tilfælde bilproduktion pga. den strategi, som flere og flere mærkeproducenter, herunder VW, tyr til.
Læs også: Audi sparer tid med dansk lagerrobot
Ligesom de fleste af sine konkurrenter anvender VW således just-in-time manufacturing, hvilket indebærer, at underleverandører dels producerer ganske store dele af den færdige bil, og dels af disse elementer bliver leveret direkte til samlebåndet uden at bliver lagret først. Strategien er på den ene side med til at reducere omkostningerne, men på den anden side gør den også produktionen sårbar; selv en mindre disruption vil hurtig sende dønninger hele vejen gennem forsyningskæden.
-AK