Lavere Storebæltstakster kan medføre mere banegods på vejene

Ifølge regeringen skal det være billigere at køre over Storebæltsbroen - bare ikke for godstog. Og det gør det til et håbløst forslag, der kan sende flere hundrede ekstra lastbiler ud på de danske motorveje, mener vicepræsident i DB Cargo Scandinavia.

Hvis regeringens forslag om lavere Storebæltstakster skal øge mobiliteten for de danskere, der pendler mellem forskellige landsdele, er man også nødt til at sænke taksten for godstog, mener Jan Wildau, vicepræsident i DB Cargo Scandinavia..

28.08.2017

SCM.dk

”Jeg er utrolig glad for, at vi får sat taksten for at køre over Storebælt ned. Det betyder virkelig noget for både borgere og virksomheder og for sammenhængen i landet”, udtalte Ole Birk Olesen.

Men selvom en nedsættelse af taksten er sød musik i regeringens ører, bliver forslaget modtaget med blandede følelser hos Jan Wildau, der er vicepræsident og leder af ’public affairs and relations’ i DB Cargo Scandinavia, som er den største af de fire virksomheder, der transporterer gods på de danske jernbaner. Takstnedsættelsen gælder nemlig ikke godstog.

”Vi synes, at det er rigtigt at sætte taksten for passage af Storebælt ned. Men hvis man ikke får jernbanen med, er det helt håbløst. Forslaget vil være en katastrofe – dels for os – men også for de mennesker, der bruger motorvejene og de lastbiler, som er nødt til at køre der”, siger han til Ingeniøren.

Takstnedsættelse over en treårig periode
Regeringens forslag om takstnedsættelse går ud på, at de nye priser indfases over en treårig periode, så den første nedsættelse sker pr. 1. januar 2018, og sænkningen forventes at være fuldt gennemført pr. 1. januar 2021.

Derudover vil effekten af takstnedsættelsen være en forlængelse af tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroens gæld med tre år, så forbindelsen forventes at være gældfri i 2031.

Læs også: 23 mia. i gevinst ved digitaliseret transport

Imidlertid har regeringen ingen planer om at pille ved prisen for at køre med godstog, og spørger man Jan Wildau, så vil det få stor betydning for, hvor meget gods, der i fremtiden vil blive sendt med tog:

”Når en virksomhed skal beslutte, om den vil sende gods med bane eller med lastbil, så handler det meget om kroner og øre. Hvis politikerne vælger at gøre det billigere at sende noget med lastbil, vil det derfor få en stor betydning for, hvor meget gods, der bliver sendt med tog”, siger han til Ingeniøren.dk.

Banegodsbranchen i økonomiske problemer
Jan Wildau påpeger også, at banegodsbranchen i forvejen er meget presset økonomisk af at skulle investere i nyt udstyr og uddannelse, fordi Banedanmark er i gang med at udskifte det danske signalsystem med et nyt ERTMS-system.

Ifølge ham skyldes det, at systemet kræver, at der installeres en del udstyr i lokomotiverne, som kan kommunikere med de nye signaler. Og hvis lastbiltransport ovenikøbet bliver billigere som følge af takstnedsættelsen på Storebælt, kan det flytte rigtig meget gods fra skinner og over på vejene:

”Vores brancheforening, Dansk Banegods, har fået lavet en beregning, der siger, at omkring 30-40 procent af det gods, der i dag transporteres gennem Danmark på banen, vil blive flyttet over på lastbiler i stedet, hvis de her to ting kommer til at ramme os samtidigt”, siger han til ing.dk.

Øgning i trængsel på vejene
Da regeringen i sidste uge annoncerede forslaget om Storebælt, var begrundelsen blandt andet, at takstnedsættelsen skal være med til at binde Danmark bedre sammen:

”Det gavner borgerne, og det gavner i høj grad også erhvervslivet. Takstnedsættelsen betyder øget mobilitet, da arbejdstagere lettere kan pendle mellem forskellige landsdele, og det betyder nye markedsrelationer og billigere fragt på tværs af landet”, udtalte erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Det er imidlertid en tankegang, som Jan Wildau har svært ved at forstå:

"Med den ene hånd vil man gerne udbygge motorvejsnettet for at mindske trængslen, men med den anden hånd skubber man endnu flere lastbiler ud på motorvejene. Det virker ikke gennemtænkt”, siger han.

Læs også: UPS udvider jernbaneforbindelsen mellem Kina og Europa

Om forslaget bliver gennemført skal afgøres i de politiske drøftelser, som transportministeren ifølge sin pressemeddelelse vil indbyde de øvrige partier til.

- EL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.12.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: ISO 27001 roadmap

Dette webinar er til dig som skal til at opbygge et Informationssikkerheds ledelsessytem (ISMS) og til dig der gerne vil certificeres.

Dato

02.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart