Lavere Storebæltstakster kan medføre mere banegods på vejene

Ifølge regeringen skal det være billigere at køre over Storebæltsbroen - bare ikke for godstog. Og det gør det til et håbløst forslag, der kan sende flere hundrede ekstra lastbiler ud på de danske motorveje, mener vicepræsident i DB Cargo Scandinavia.

Hvis regeringens forslag om lavere Storebæltstakster skal øge mobiliteten for de danskere, der pendler mellem forskellige landsdele, er man også nødt til at sænke taksten for godstog, mener Jan Wildau, vicepræsident i DB Cargo Scandinavia..

28.08.2017

SCM.dk

”Jeg er utrolig glad for, at vi får sat taksten for at køre over Storebælt ned. Det betyder virkelig noget for både borgere og virksomheder og for sammenhængen i landet”, udtalte Ole Birk Olesen.

Men selvom en nedsættelse af taksten er sød musik i regeringens ører, bliver forslaget modtaget med blandede følelser hos Jan Wildau, der er vicepræsident og leder af ’public affairs and relations’ i DB Cargo Scandinavia, som er den største af de fire virksomheder, der transporterer gods på de danske jernbaner. Takstnedsættelsen gælder nemlig ikke godstog.

”Vi synes, at det er rigtigt at sætte taksten for passage af Storebælt ned. Men hvis man ikke får jernbanen med, er det helt håbløst. Forslaget vil være en katastrofe – dels for os – men også for de mennesker, der bruger motorvejene og de lastbiler, som er nødt til at køre der”, siger han til Ingeniøren.

Takstnedsættelse over en treårig periode
Regeringens forslag om takstnedsættelse går ud på, at de nye priser indfases over en treårig periode, så den første nedsættelse sker pr. 1. januar 2018, og sænkningen forventes at være fuldt gennemført pr. 1. januar 2021.

Derudover vil effekten af takstnedsættelsen være en forlængelse af tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroens gæld med tre år, så forbindelsen forventes at være gældfri i 2031.

Læs også: 23 mia. i gevinst ved digitaliseret transport

Imidlertid har regeringen ingen planer om at pille ved prisen for at køre med godstog, og spørger man Jan Wildau, så vil det få stor betydning for, hvor meget gods, der i fremtiden vil blive sendt med tog:

”Når en virksomhed skal beslutte, om den vil sende gods med bane eller med lastbil, så handler det meget om kroner og øre. Hvis politikerne vælger at gøre det billigere at sende noget med lastbil, vil det derfor få en stor betydning for, hvor meget gods, der bliver sendt med tog”, siger han til Ingeniøren.dk.

Banegodsbranchen i økonomiske problemer
Jan Wildau påpeger også, at banegodsbranchen i forvejen er meget presset økonomisk af at skulle investere i nyt udstyr og uddannelse, fordi Banedanmark er i gang med at udskifte det danske signalsystem med et nyt ERTMS-system.

Ifølge ham skyldes det, at systemet kræver, at der installeres en del udstyr i lokomotiverne, som kan kommunikere med de nye signaler. Og hvis lastbiltransport ovenikøbet bliver billigere som følge af takstnedsættelsen på Storebælt, kan det flytte rigtig meget gods fra skinner og over på vejene:

”Vores brancheforening, Dansk Banegods, har fået lavet en beregning, der siger, at omkring 30-40 procent af det gods, der i dag transporteres gennem Danmark på banen, vil blive flyttet over på lastbiler i stedet, hvis de her to ting kommer til at ramme os samtidigt”, siger han til ing.dk.

Øgning i trængsel på vejene
Da regeringen i sidste uge annoncerede forslaget om Storebælt, var begrundelsen blandt andet, at takstnedsættelsen skal være med til at binde Danmark bedre sammen:

”Det gavner borgerne, og det gavner i høj grad også erhvervslivet. Takstnedsættelsen betyder øget mobilitet, da arbejdstagere lettere kan pendle mellem forskellige landsdele, og det betyder nye markedsrelationer og billigere fragt på tværs af landet”, udtalte erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Det er imidlertid en tankegang, som Jan Wildau har svært ved at forstå:

"Med den ene hånd vil man gerne udbygge motorvejsnettet for at mindske trængslen, men med den anden hånd skubber man endnu flere lastbiler ud på motorvejene. Det virker ikke gennemtænkt”, siger han.

Læs også: UPS udvider jernbaneforbindelsen mellem Kina og Europa

Om forslaget bliver gennemført skal afgøres i de politiske drøftelser, som transportministeren ifølge sin pressemeddelelse vil indbyde de øvrige partier til.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby