Kinesisk-britisk jernbane kan true lufttransporten
På kun 18 dage kan godstoge nu fragte varer fra det østlige Kina til Vesteuropa udviklingen kan koste lufttransporten dyrt.
I går tøffede det første godstog fra Kina ind på Eurohub-fragtterminalen i Barking nær London. De tunge containere, der var læsset med tøj og andre forbrugsvarer, havde rejst 12.000 kilometer, og det var 18 dage siden, de havde forladt Østkina, nærmere betegnet byen Yiwu.
Turen afspejler den udvikling, der i disse år sker inden for godstogtransporten. Jernbaneforbindelsen truer med at ryste de kinesisk-europæiske forsyningskæder, og værst ser det ud for lufttransporten, spår mediet Air Cargo World.
Luftfarten koster nemlig betydelig mere end fragt over både vand og land, men er attraktiv grundet den relativt korte tid fragten tager sammenlignet med de store, langsomme containerskibe. Som jernbanenettet bliver udbygget og opgraderet, kan toge derfor i højere grad udfordre lufttransporten.
Skibstransporten er dog ikke helt uberørt af den stødte udvikling inden for jernbanetransporten. De 12-18 dage, det tager for godstoget af fragte containere fra Østkina til London, er langt mindre end de 45 dage, hvorpå et containerskib kan klare samme distance.
Prisen og leveringstiden gør godstogene attraktive for kapitalintensive varer, såsom bilkomponenter og elektronik samt for moderat tidsfølsomme varer, såsom tøj. Dog er skibsfragten kun halv så dyr som jernbaneruten og de meget tidsfølsomme varer bliver fragtet med fly, hvilket betyder, at togene nok ikke overtager skibsfragten lige foreløbig.
Læs også: Fly og shipping trækker ned i EUs CO2-regnskab
Siden 2011 har godstoge fragtet containere mellem Kina og Tyskland. Sidste år blev flere end 40.000 containere fragtet på ruten og målet er at hæve det tal til 100.000 i år 2020.
-CHM