Kinesisk-britisk jernbane kan true lufttransporten

På kun 18 dage kan godstoge nu fragte varer fra det østlige Kina til Vesteuropa – udviklingen kan koste lufttransporten dyrt.

Sidste år blev over 40.000 containere fragtet med godstoge mellem Kina og Tyskland. Nu er jernbaneruten blevet udvidet helt til London og udviklingen fortsætter. Foto: flickr/Michael Greenhill. .

19.01.2017

SCM.dk

I går tøffede det første godstog fra Kina ind på Eurohub-fragtterminalen i Barking nær London. De tunge containere, der var læsset med tøj og andre forbrugsvarer, havde rejst 12.000 kilometer, og det var 18 dage siden, de havde forladt Østkina, nærmere betegnet byen Yiwu.

Læs også: Milliard- og miljøpotentiale i elektrisk shipping

Turen afspejler den udvikling, der i disse år sker inden for godstogtransporten. Jernbaneforbindelsen truer med at ryste de kinesisk-europæiske forsyningskæder, og værst ser det ud for lufttransporten, spår mediet Air Cargo World.

Luftfarten koster nemlig betydelig mere end fragt over både vand og land, men er attraktiv grundet den relativt korte tid fragten tager sammenlignet med de store, langsomme containerskibe. Som jernbanenettet bliver udbygget og opgraderet, kan toge derfor i højere grad udfordre lufttransporten.

Skibstransporten er dog ikke helt uberørt af den stødte udvikling inden for jernbanetransporten. De 12-18 dage, det tager for godstoget af fragte containere fra Østkina til London, er langt mindre end de 45 dage, hvorpå et containerskib kan klare samme distance.

Prisen og leveringstiden gør godstogene attraktive for kapitalintensive varer, såsom bilkomponenter og elektronik samt for moderat tidsfølsomme varer, såsom tøj. Dog er skibsfragten kun halv så dyr som jernbaneruten og de meget tidsfølsomme varer bliver fragtet med fly, hvilket betyder, at togene nok ikke overtager skibsfragten lige foreløbig.

Læs også: Fly og shipping trækker ned i EU’s CO2-regnskab

Siden 2011 har godstoge fragtet containere mellem Kina og Tyskland. Sidste år blev flere end 40.000 containere fragtet på ruten og målet er at hæve det tal til 100.000 i år 2020.

-CHM

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle