Milliard- og miljøpotentiale i elektrisk shipping

Elektriske skibe og både er et marked i solid vækst og med store miljømæssige gevinster i sigte. Ny rapport peger på en samlet værdi på over 140 mia. kr. om 10 år.

Fremtidens tankskib skal være elektrisk i langt højere grad, end det er tilfældet i dag, fastslår ny rapport..

16.01.2017

SCM.dk

Der er langt mellem de elektriske fartøjer til søs, uanset om man leder på verdenshavene, søer eller vandveje verden over. Selvom verdens første elektriske båd er langt over 100 år gammel, så har teknologien aldrig brudt igennem for alvor. Men det vil ændre sig i det kommende årti.

Læs også: Fly og shipping trækker ned i EU’s CO2-regnskab

Det er konklusionen i en ny rapport fra konsulentfirmaet IDTechEx, der har analyseret markedet for fuldt elektriske og hybriddrevne både og skibe. Frem mod 2027 forventer man således, at sektoren, der i dag kun udgør 1-2 procent af det tilgængelige marked, vil vokse hastigt til en samlet værdi på mindst 20 mia. dollars (omkring 140 mia. kr.).

To af de primære faktorer bag væksten er dels den teknologiske udvikling, og dels international miljølovgivning, der vil presse hele den globale shippingindustri til at agere.

På teknologifronten er det fremskridt som man også kender det fra bilindustrien, der gør batterier, motorer og energiformer på en gang bedre og billigere og dermed i langt højere grad til et reelt alternativ til de traditionelle metoder. Rapporten peger bl.a. på det allerede store marked for hybrid-elektriske færger og andre kommercielle fartøjer, ligesom potentialet for autonome (selvsejlende) skibe voksende, bl.a. fordi det bliver nemmere at høste energi fra omgivelserne (sol, vind, bølger etc.).

Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Når det kommer til miljøaspekterne, så forudser rapporten, at vi i slutningen af indeværende årti vil opleve et stadigt stigende pres, der vil tvinge store industrielle og kommercielle fartøjer til at ’blive rene’ langt hurtigere. I den forbindelse mener man ikke, at lang levetid for et skib er nogen undskyldning. Et stort fragtskib kan udlede CO2 svarende til 70.000 personbiler, og det vil verdenssamfundet ikke acceptere på sigt.

Hent rapporten "Electric Boats and Ships 2017-2027” her.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia