Milliard- og miljøpotentiale i elektrisk shipping

Elektriske skibe og både er et marked i solid vækst og med store miljømæssige gevinster i sigte. Ny rapport peger på en samlet værdi på over 140 mia. kr. om 10 år.

Fremtidens tankskib skal være elektrisk i langt højere grad, end det er tilfældet i dag, fastslår ny rapport..

16.01.2017

SCM.dk

Der er langt mellem de elektriske fartøjer til søs, uanset om man leder på verdenshavene, søer eller vandveje verden over. Selvom verdens første elektriske båd er langt over 100 år gammel, så har teknologien aldrig brudt igennem for alvor. Men det vil ændre sig i det kommende årti.

Læs også: Fly og shipping trækker ned i EU’s CO2-regnskab

Det er konklusionen i en ny rapport fra konsulentfirmaet IDTechEx, der har analyseret markedet for fuldt elektriske og hybriddrevne både og skibe. Frem mod 2027 forventer man således, at sektoren, der i dag kun udgør 1-2 procent af det tilgængelige marked, vil vokse hastigt til en samlet værdi på mindst 20 mia. dollars (omkring 140 mia. kr.).

To af de primære faktorer bag væksten er dels den teknologiske udvikling, og dels international miljølovgivning, der vil presse hele den globale shippingindustri til at agere.

På teknologifronten er det fremskridt som man også kender det fra bilindustrien, der gør batterier, motorer og energiformer på en gang bedre og billigere og dermed i langt højere grad til et reelt alternativ til de traditionelle metoder. Rapporten peger bl.a. på det allerede store marked for hybrid-elektriske færger og andre kommercielle fartøjer, ligesom potentialet for autonome (selvsejlende) skibe voksende, bl.a. fordi det bliver nemmere at høste energi fra omgivelserne (sol, vind, bølger etc.).

Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Når det kommer til miljøaspekterne, så forudser rapporten, at vi i slutningen af indeværende årti vil opleve et stadigt stigende pres, der vil tvinge store industrielle og kommercielle fartøjer til at ’blive rene’ langt hurtigere. I den forbindelse mener man ikke, at lang levetid for et skib er nogen undskyldning. Et stort fragtskib kan udlede CO2 svarende til 70.000 personbiler, og det vil verdenssamfundet ikke acceptere på sigt.

Hent rapporten "Electric Boats and Ships 2017-2027” her.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense