Infrastrukturalliance: Krav om CO2-reduktion er nøglen til mere innovation

Frem mod forhandlingerne om en national infrastrukturplan, forsøger en ny alliance for bæredygtig infrastruktur at råbe Folketingets partier op. Forhandlingerne forventes at gå i gang inden længe, og alliancen opfodrer til, at der bliver stillet krav til CO2-reduktioner i anlægs-og infrastrukturprojekter. De mener nemlig, at det er nøglen til at sætte gang i udvikling og innovation i branchen.

Hvis Danmark skal nå sine klimamål, kræver det krav til anlægs- og infrastrukturprojekter, mener Alliancen for bæredygtig infrastruktur. Foto: Ken Mathiasen..

30.03.2021

SCM.dk

”Den offentlige sektor skal benytte sin store indkøbsmuskel til at sætte turbo på den grønne omstilling”.

Således udtaler Torben Möger Pedersen, der er formand for Klimapartnerskabet for den finansielle sektor samt adm. direktør i Pension Danmark. Klimapartnerskabet er én ud af en række partnere i den nye Alliance for bæredygtig infrastruktur, der frem mod forhandlingerne af en national infrastrukturplan vil kæmpe for, at aftalen stiller de samme høje krav til anlægs- og infrastrukturprojekter, som der er blevet stillet til byggebranchen.

”Det er afgørende for realiseringen af 70 procent målet i 2030, at både byggesektoren og materialeindustrien bidrager. Det kan ske med en stimuleret efterspørgsel, hvor det offentlige går forrest med CO2-reduktioner i anlægs- og infrastrukturprojekter”, siger Michael Lundgaard Thomsen, formand for klimapartnerskabet for energiintensiv industri og direktør for Aalborg Portland.

Læs også: Automatiske droner skal holde øje med kritisk infrastruktur

Han bliver suppleret af endnu en partner i alliancen, Carsten Riisberg Lund, Cement President i FLSmidth: ”Vi har allerede meget af teknologien klar og arbejder på resten sammen med vores mange samarbejdspartnere. Men det er klart, at det er ikke nok at tilvejebringe den bæredygtige teknologi, den skal også tages i anvendelse. Her kommer den politiske regulering og incitament-skabelse ind i billedet, så der kommer en pull-effekt og efterspørgslen efter mere bæredygtige materialer i infrastrukturen styrkes. Den proces stiller vi os gerne til rådighed for”.

Incitament og implementeringserfaring

Det er særligt i anlægsfasen, at alliancen håber, der vil blive stillet høje krav til graden af bæredygtighed.

”Vi er i AlsFynBroen meget optagede af, at en fast forbindelse mellem Fyn og Als bliver så bæredygtig som mulig – det gælder i forhold til natur, miljø og selvfølgelig også klima. Derfor er det helt naturligt for os at skubbe på for, at den nye infrastruktur, vi har brug for i Danmark, også bidrager til at nå klimamålene”, siger Jørgen M. Clausen, bestyrelsesformand i Danfoss og formand for AlsFynBroen.

Et incitament for grøn udvikling og innovation vil dog ikke blot bidrage positivt til Danmarks klimaregnskab, påpeger Alliancen for bæredygtig infrastruktur. Det vil også være nyttigt for Danmarks rolle som foregangsland og danske virksomheders internationale konkurrenceevne og eksportmuligheder. Endvidere vil innovation og udvikling være med til at skabe et marked for bæredygtige investeringer.

Læs også: Grøn infrastrukturfond på vej med milliardinvestering i Esbjerg Havn

”Går vi foran i Danmark med den type krav, så reducerer vi klimaaftrykket fra infrastrukturprojekter i Danmark, vi får gode referenceprojekter, og vi styrker de private virksomheders evne til at levere grønne løsninger. Løsninger, som danske virksomheder kan eksportere til udlandet”, siger Henrik Garver, direktør for FRI, Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

Derfor håber alliancen også, at regeringen nedsætter en taskforce, som primo 2022 skal komme med anbefalinger til implementering fra 2023 herunder om krav, incitamentsstrukturer mv. om CO2-reduktioner i udbud, i forbindelse med aftalen.

Endvidere mener partnerne bag, at der bør etableres et klimaforum, hvor infrastrukturselskaberne og øvrige relevante aktører kan dele viden og erfaringer med henblik på implementering i praksis.

Alliancen omfatter følgende partnere: Klimapartnerskabet for finanssektoren og energiintensiv industri, Concito – Danmarks grønne tænketank, DI (DI Dansk Beton, DI Dansk Infrastruktur og DI Transport), Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, AlsFynBroen, 3F og FLSmidth.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle