Homerunner skruer op for digital innovation i logistik og e-handel

Et historisk stort overskud på 6,6 millioner kroner skal bruges til at sætte yderligere fart i udviklingen af nye digitale løsninger til automatisering af logistik og fragt i e-handlen.

”Det er ingen hemmelighed, at danske webshops har det svært for øjeblikket. Nye udenlandske spillere skærper konkurrencen, og det presser priserne på Google- og Facebook-annoncering i vejret. Samtidig har de seneste års inflation reduceret forbrugernes købekraft, og væksten i e-handlen taber fart. Derfor investerer vi massivt i nye løsninger, der kan hjælpe vores kunder med at drive deres omkostninger ned”, siger CEO Per Imer fra Homerunner. Foto: Homerunner

11.10.2024

SCM.dk

Tech-virksomheden Homerunner har i snart ti år arbejdet for at gøre forsendelse af pakker nemmere, grønnere og billigere. Virksomhedens IT-platform bruges i dag af over 8.000 danske virksomheder til at håndtere logistikken mellem webshops, transportører og forbrugere. Især det sidste års tid har tilgangen af nye kunder været stor. Det er den primære årsag til, at Homerunner er kommet ud af regnskabsåret 2023/24 med et resultat på 6,6 millioner kroner før skat mod 3,7 millioner kroner i 2022/23.

Overskuddet er Homerunners hidtil største og giver virksomheden mulighed for at sætte yderligere fart på udviklingen af nye digitale løsninger, der kan hjælpe den voksende kundeskare med at drive deres webshops smartere og mere effektivt. Samtidig arbejder Homerunner løbende på at sikre kunderne flere og endnu bedre fragtmuligheder gennem transportøraftaler. Aktuelt har virksomheden aftaler med 75 transportører i ind- og udland.

”Det er ingen hemmelighed, at danske webshops har det svært for øjeblikket. Nye udenlandske spillere skærper konkurrencen, og det presser priserne på Google- og Facebook-annoncering i vejret. Samtidig har de seneste års inflation reduceret forbrugernes købekraft, og væksten i e-handlen taber fart. Derfor investerer vi massivt i nye løsninger, der kan hjælpe vores kunder med at drive deres omkostninger ned”, siger CEO Per Imer fra Homerunner.

En af de nye løsninger er et system, der kan håndtere forskudte leveringstider. Det giver forbrugeren mulighed for at vælge billigere fragtform, hvor pakken er lidt længere tid undervejs. Ifølge Per Imer vil det tilføre værdi gennem hele forsyningskæden, fordi hver enkelt beslutning – fra forbrugerens valg, over transportørens ruteplanlægning til webshoppens lagerstyring – er indbyrdes forbundne.

”Når forbrugere vælger langsommere fragt, gør de mere end blot at spare penge – de bidrager aktivt til et større økosystem af optimeret transport. Transportørerne kan reducere tomkørsel, samkøre leverancer mere effektivt og nedbringe deres klimaaftryk. E-handlen drager nytte af denne fleksibilitet ved at kunne forudsige forbrugeradfærd og dermed planlægge deres lagre smartere. Det giver færre overflødige varer på hylderne, reducerer lagerplads og skaber en slankere og mere effektiv drift”, forklarer Per Imer.

Per Imer og kollegerne har selv taget store digitale skridt i det forgangne år. Over 70 procent af alle Homerunners kunderelaterede processer håndteres nu i automatiserede flows uden menneskelig indblanding. Omstillingen har gjort det muligt at investere endnu flere ressourcer i innovation. I dag har to tredjedele af Homerunners knap 50 ansatte udvikling af fremtidens digitale løsninger som deres primære arbejdsopgave.

Læs også: Uddannelse i kvanteteknologi løftes med millioner

Højt på Homerunners agenda for udvikling står re-commerce, der fokuserer på forretningsmodeller for gensalg af brugte og tidligere solgte varer. I en tid, hvor mange forbrugere efterspørger mere værdi for pengene, er re-commerce attraktivt, fordi det giver mulighed for at købe kvalitetsprodukter til en lavere pris. 

Med nye smarte løsninger til tilbagekøb og gensalg vil Homerunner hjælpe de danske webshops i overgangen til en mere cirkulær måde at drive forretning på. Re-commerce er på den måde ikke blot en vej til at nedbringe forbruget af ressourcer. Det er også en katalysator for vækst. For en virksomhed er det en mulighed for at minimere de miljømæssige fodspor og samtidig opbygge en mere loyal kundebase ved at tilbyde ansvarlige produkter og services. 

”Dermed vil re-commerce ikke kun gavne planeten, men også bundlinjen. Vi tror på, at re-commerce er fremtidens ’licence to operate’. Der bliver ganske enkelt ikke noget e-commerce uden re-commerce”, pointerer Per Imer.

Hen over sommeren har Homerunner også fået fremtidens fysiske rammer på plads. Med indvielsen af et nyt domicil i en tidligere biograf i centrum af Aalborg har virksomheden tredoblet sit areal til 1.600 kvm. Foruden kontorpladser og mødefaciliteter til den voksende medarbejderstab huser den nye adresse også et stort auditorium, der er indrettet i en gammel biografsal På lidt længere sigt er planen at etablere film- og podcaststudie. Alt sammen for at samle en masse forskellige mennesker på adressen og facilitere networking og videndeling.

”Et kontor kan være meget mere end blot en bygning, hvor vi kommer for at arbejde. Vi vil skabe et mødested, hvor iværksættere, fremtidens talenter og virksomheder fra forskellige brancher kan udveksle idéer og inspirere hinanden”, siger Per Imer.

Kilde: Homerunner

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025SCM.dk

Udfordringer presser væksten i robotbranchen

27.03.2025SCM.dk

58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere

27.03.2025SCM.dk

Forsyningskæders cybersikkerhed er fulde af blinde vinkler

26.03.2025SCM.dk

AI-agenter: Fremtidens nøgle til effektivisering af arbejdsgange

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Sales explained

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot Studio explained

21.03.2025SCM.dk

Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

20.03.2025SCM.dk

CeramicSpeed styrker cybersikkerhed i trådløs vibrationssensor

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams