Homerunner skruer op for digital innovation i logistik og e-handel
Et historisk stort overskud på 6,6 millioner kroner skal bruges til at sætte yderligere fart i udviklingen af nye digitale løsninger til automatisering af logistik og fragt i e-handlen.
Tech-virksomheden Homerunner har i snart ti år arbejdet for at gøre forsendelse af pakker nemmere, grønnere og billigere. Virksomhedens IT-platform bruges i dag af over 8.000 danske virksomheder til at håndtere logistikken mellem webshops, transportører og forbrugere. Især det sidste års tid har tilgangen af nye kunder været stor. Det er den primære årsag til, at Homerunner er kommet ud af regnskabsåret 2023/24 med et resultat på 6,6 millioner kroner før skat mod 3,7 millioner kroner i 2022/23.
Overskuddet er Homerunners hidtil største og giver virksomheden mulighed for at sætte yderligere fart på udviklingen af nye digitale løsninger, der kan hjælpe den voksende kundeskare med at drive deres webshops smartere og mere effektivt. Samtidig arbejder Homerunner løbende på at sikre kunderne flere og endnu bedre fragtmuligheder gennem transportøraftaler. Aktuelt har virksomheden aftaler med 75 transportører i ind- og udland.
”Det er ingen hemmelighed, at danske webshops har det svært for øjeblikket. Nye udenlandske spillere skærper konkurrencen, og det presser priserne på Google- og Facebook-annoncering i vejret. Samtidig har de seneste års inflation reduceret forbrugernes købekraft, og væksten i e-handlen taber fart. Derfor investerer vi massivt i nye løsninger, der kan hjælpe vores kunder med at drive deres omkostninger ned”, siger CEO Per Imer fra Homerunner.
En af de nye løsninger er et system, der kan håndtere forskudte leveringstider. Det giver forbrugeren mulighed for at vælge billigere fragtform, hvor pakken er lidt længere tid undervejs. Ifølge Per Imer vil det tilføre værdi gennem hele forsyningskæden, fordi hver enkelt beslutning – fra forbrugerens valg, over transportørens ruteplanlægning til webshoppens lagerstyring – er indbyrdes forbundne.
”Når forbrugere vælger langsommere fragt, gør de mere end blot at spare penge – de bidrager aktivt til et større økosystem af optimeret transport. Transportørerne kan reducere tomkørsel, samkøre leverancer mere effektivt og nedbringe deres klimaaftryk. E-handlen drager nytte af denne fleksibilitet ved at kunne forudsige forbrugeradfærd og dermed planlægge deres lagre smartere. Det giver færre overflødige varer på hylderne, reducerer lagerplads og skaber en slankere og mere effektiv drift”, forklarer Per Imer.
Per Imer og kollegerne har selv taget store digitale skridt i det forgangne år. Over 70 procent af alle Homerunners kunderelaterede processer håndteres nu i automatiserede flows uden menneskelig indblanding. Omstillingen har gjort det muligt at investere endnu flere ressourcer i innovation. I dag har to tredjedele af Homerunners knap 50 ansatte udvikling af fremtidens digitale løsninger som deres primære arbejdsopgave.
Læs også: Uddannelse i kvanteteknologi løftes med millioner
Højt på Homerunners agenda for udvikling står re-commerce, der fokuserer på forretningsmodeller for gensalg af brugte og tidligere solgte varer. I en tid, hvor mange forbrugere efterspørger mere værdi for pengene, er re-commerce attraktivt, fordi det giver mulighed for at købe kvalitetsprodukter til en lavere pris.
Med nye smarte løsninger til tilbagekøb og gensalg vil Homerunner hjælpe de danske webshops i overgangen til en mere cirkulær måde at drive forretning på. Re-commerce er på den måde ikke blot en vej til at nedbringe forbruget af ressourcer. Det er også en katalysator for vækst. For en virksomhed er det en mulighed for at minimere de miljømæssige fodspor og samtidig opbygge en mere loyal kundebase ved at tilbyde ansvarlige produkter og services.
”Dermed vil re-commerce ikke kun gavne planeten, men også bundlinjen. Vi tror på, at re-commerce er fremtidens ’licence to operate’. Der bliver ganske enkelt ikke noget e-commerce uden re-commerce”, pointerer Per Imer.
Hen over sommeren har Homerunner også fået fremtidens fysiske rammer på plads. Med indvielsen af et nyt domicil i en tidligere biograf i centrum af Aalborg har virksomheden tredoblet sit areal til 1.600 kvm. Foruden kontorpladser og mødefaciliteter til den voksende medarbejderstab huser den nye adresse også et stort auditorium, der er indrettet i en gammel biografsal På lidt længere sigt er planen at etablere film- og podcaststudie. Alt sammen for at samle en masse forskellige mennesker på adressen og facilitere networking og videndeling.
”Et kontor kan være meget mere end blot en bygning, hvor vi kommer for at arbejde. Vi vil skabe et mødested, hvor iværksættere, fremtidens talenter og virksomheder fra forskellige brancher kan udveksle idéer og inspirere hinanden”, siger Per Imer.
Kilde: Homerunner
/ PiB