Hoffmann Biler gi’r den gas for miljøet i Silkeborg

Silkeborgs autoriserede IVECO-forhandler, Hoffmann Biler, har netop sendt en biogasdrevet IVECO kassebil ud på vejene omkring Silkeborg. I det næste halve år vil den køre rundt i sin flotte, iøjnefaldende dekoration, hvor de miljømæssige fordele ved biogasdrift er synliggjort.

Den grønne, biogasdrevede IVECO Daily til Silkeborg Kommune.

04.05.2020

Sponseret

Iveco

Transportsektorens grønne omstilling har længe været på den politiske dagsorden. En af de grønne teknologier, som IVECO gennem mange år har satset på, er biogas. For når biogas udvindes af husdyrgødning og anvendes som drivmiddel i transportsektoren, gavner det både landbrugets og transportens CO2-regnskab.

Ifølge transportkonsulent Ib Lundgård fra Hoffmann Biler er gasdrift en overset faktor i forhold til, hvad der kan gøres nu og her af miljømæssige tiltag i transportsektoren, men netop Silkeborg – som præsenterer sig som Danmarks Outdoorhovedstad – har valgt, at bybusser og skraldebiler, som kører i byen, skal køre på biogas, og Hoffmann Biler ønsker at fortsætte denne trend i byen. Dette passer perfekt ind i de nye anbefalinger fra regeringens klimapartnerskaber, som netop peger på biogas som et af de gode alternativer til diesel, der skal hjælpe Danmark med at reducere CO2-udledningen frem mod målet i 2030.


Fordele ved drift på biogas

De grønne fordele ved kørsel på biogas er tydelige. Hvis man sammenligner biogasdrift med dieseldrift, ser vi følgende: 76% færre partikler – 12% færre Nox’er – og ikke mindst en reduktion i CO2-udslippet på 95%, hvilket endda er lavt sat, hvis man benytter danskproduceret biogas, hvor alle emissionsbesparelserne er endnu højere, da der spares i både landbrugets og transportsektorens regnskab. Landbrugets fordi biogassens afgasning ikke foregår på markerne, men omdannes til brugbar metan. Desuden udrenses svovl og andre skadelige stoffer under kontrollerede forhold. Transportens fordi biogassen fortrænger de fossile brændsler.

Besparelsen svarer til, at man kan fjerne næsten to diesel-modeller fra CO2-regnskabet for hver biogas-model, der kører ud på vejene, siger Morten Iversen, der er Nordic Sustainability Manager hos IVECO, og supplerer:

Derudover er der en støjreduktion på 4 dbA, hvilket svarer til en halvering af støjniveauet i forhold til en tilsvarende dieselmotor, og det hele foregår i et køretøj, der ret beset er ganske som alle andre kassevogne.


Ingen kompromisser i biogasbilens motor

Motoren i den IVECO Daily, der kommer til at pryde Silkeborgs veje, er en gasudgave af IVECOs stærke 4-cylindrede 3,0 l med 136 hk og 350 Nm. Den kører og trækker som en dieselmotor, og den populære 8-trins automatgearkasse giver en let kørsel i både by og på land - også med en 3500 kg. trailer på krogen.

Det bliver spændende at se, hvordan folk tager imod den – og ikke mindst chaufførerne ser vi frem til at få tilbagemeldinger fra, siger Ib Lundgård, som glæder sig til at se bilen på Silkeborgs veje.

07.04.2021Iveco

Sponseret

IVECO BUS og INDCAR underskriver leveringsaftale om tilvirkning af nye Daily-minibusser til bytrafik

22.03.2021Iveco

Sponseret

IVEVO Daily takes Light Truck of the Year in 2021 Van Fleet World Great British Fleet Awards

17.03.2021Iveco

Sponseret

IVECO højner niveauet for kundernes digitale oplevelse med den nye IVECO ON-portal og Easy Way-appen

11.02.2021Iveco

Sponseret

REA Erhvervsbiler A/S modtager prisen som Årets IVECO-forhandler for andet år i træk

01.12.2020Iveco

Sponseret

IVECO lancerer IVECO ON; det nye mærke for tjenester og transportløsninger

10.11.2020Iveco

Sponseret

Ny transportkonsulent for Medium/Heavy lastbiler hos IVECO Odense