H2 Clipper vil genoplive luftskibe i klimaets navn
Flydende hydrogen ser ud til at blive centralt i overgangen fra fossile til grønne brændstoffer. Men logistikken bag spænder ben for udrulningen. Det kan en genintroduktion af luftskibe være nøglen til at løse, mener folkene bag virksomheden H2 Clipper.
Luftskibe kender vi fra gamle dage, et sort/hvis fotografi. Men hvis det står til amerikanske H2 Clipper skal luftskibe også være en del af vores fremtid. En grønnere fremtid nærmere bestemt.
Ifølge virksomheden kan teknologien nemlig være nøglen til, at grønne brændstoffer bliver let tilgængelige, der hvor der er brug for dem.
”Under de rigtige forhold kan et luftskib transportere gods fra en fabrik direkte til et distributionscenter uden yderligere transportstadier på jorden, som eksempelvis kørsel til og fra en lufthavn. Det er takket være luftskibets vertikale lette- og landingsegenskaber”, forklarer virksomheden i en pressemeddelelse.
Samtidig vil et fragtluftskib kunne transportere 8 til 10 gange så stor en nyttelast som et fragtfly. På den måde vil store mængder flydende grønt brændstof som hydrogen hurtigt og nemt kunne komme ud til de aktører, der har brug for dem. Det kunne være vognmænd.
Læs også: Green Logistics vil styrke virksomheders grønne omstilling af transport
Samtidig vil luftskibene selv være CO2-neutrale og dermed indgå i den grønne omstilling på endnu et punkt: grøn transport. H2 Clipper ønsker at bruge hydrogen som luftskibenes løftegas og flydende hydrogen som brændstof til skibets motorer.
”De udgør en praktisk mellemgrund i det logistiske puslespil: Billigere end fly, hurtigere end skibe, operationel fleksibilitet – og det eneste nuværende alternativ, der dækker store distancer uden at udlede CO2”, uddyber H2 Clipper.
I sin spæde fase
Der mangler dog at falde en række ting på plads, før de grønne fragtluftskibe kan tages i brug.
Først og fremmest skal lovgivning i både USA og Europa laves om, så den tillader brugen af hydrogen som løftegas. Gamle ulykker med luftskibe på hydrogen har forårsaget dette benspænd. Men sikkerhedsrisikoen er mindre i dag, mener Eli Dourado, der er Senior Research Fellow hos Center for Growth and Opportunity på Utah State University:
”Med moderne ingeniørstandarder er der ingen tvivl om, at hydrogen kan blive en sikker løftegas”, siger han.
Og det er nødvendigt, hvis H2 Clipper skal holde sig foran på et af sine vigtigste konkurrenceparametre: pris. Hydrogen løfter nemlig otte procent mere per volume end det traditionelle helium, ligesom det går til 1/67 af prisen.
- KCP