H2 Clipper vil genoplive luftskibe i klimaets navn

Flydende hydrogen ser ud til at blive centralt i overgangen fra fossile til grønne brændstoffer. Men logistikken bag spænder ben for udrulningen. Det kan en genintroduktion af luftskibe være nøglen til at løse, mener folkene bag virksomheden H2 Clipper.

H2 Clipper vil bruge hydrogen som sin løftegas, og flydende hydrogen som brændstof til luftskibets motorer. Foto: H2 Clipper .

31.01.2022

SCM.dk

Luftskibe kender vi fra gamle dage, et sort/hvis fotografi. Men hvis det står til amerikanske H2 Clipper skal luftskibe også være en del af vores fremtid. En grønnere fremtid nærmere bestemt.

Ifølge virksomheden kan teknologien nemlig være nøglen til, at grønne brændstoffer bliver let tilgængelige, der hvor der er brug for dem.

”Under de rigtige forhold kan et luftskib transportere gods fra en fabrik direkte til et distributionscenter uden yderligere transportstadier på jorden, som eksempelvis kørsel til og fra en lufthavn. Det er takket være luftskibets vertikale lette- og landingsegenskaber”, forklarer virksomheden i en pressemeddelelse.  

Samtidig vil et fragtluftskib kunne transportere 8 til 10 gange så stor en nyttelast som et fragtfly. På den måde vil store mængder flydende grønt brændstof som hydrogen hurtigt og nemt kunne komme ud til de aktører, der har brug for dem. Det kunne være vognmænd.

Læs også: Green Logistics vil styrke virksomheders grønne omstilling af transport

Samtidig vil luftskibene selv være CO2-neutrale og dermed indgå i den grønne omstilling på endnu et punkt: grøn transport. H2 Clipper ønsker at bruge hydrogen som luftskibenes løftegas og flydende hydrogen som brændstof til skibets motorer.  

”De udgør en praktisk mellemgrund i det logistiske puslespil: Billigere end fly, hurtigere end skibe, operationel fleksibilitet – og det eneste nuværende alternativ, der dækker store distancer uden at udlede CO2”, uddyber H2 Clipper.

I sin spæde fase

Der mangler dog at falde en række ting på plads, før de grønne fragtluftskibe kan tages i brug.

Først og fremmest skal lovgivning i både USA og Europa laves om, så den tillader brugen af hydrogen som løftegas. Gamle ulykker med luftskibe på hydrogen har forårsaget dette benspænd. Men sikkerhedsrisikoen er mindre i dag, mener Eli Dourado, der er Senior Research Fellow hos Center for Growth and Opportunity på Utah State University:

”Med moderne ingeniørstandarder er der ingen tvivl om, at hydrogen kan blive en sikker løftegas”, siger han.

Og det er nødvendigt, hvis H2 Clipper skal holde sig foran på et af sine vigtigste konkurrenceparametre: pris. Hydrogen løfter nemlig otte procent mere per volume end det traditionelle helium, ligesom det går til 1/67 af prisen.

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online