H2 Clipper vil genoplive luftskibe i klimaets navn

Flydende hydrogen ser ud til at blive centralt i overgangen fra fossile til grønne brændstoffer. Men logistikken bag spænder ben for udrulningen. Det kan en genintroduktion af luftskibe være nøglen til at løse, mener folkene bag virksomheden H2 Clipper.

H2 Clipper vil bruge hydrogen som sin løftegas, og flydende hydrogen som brændstof til luftskibets motorer. Foto: H2 Clipper .

31.01.2022

SCM.dk

Luftskibe kender vi fra gamle dage, et sort/hvis fotografi. Men hvis det står til amerikanske H2 Clipper skal luftskibe også være en del af vores fremtid. En grønnere fremtid nærmere bestemt.

Ifølge virksomheden kan teknologien nemlig være nøglen til, at grønne brændstoffer bliver let tilgængelige, der hvor der er brug for dem.

”Under de rigtige forhold kan et luftskib transportere gods fra en fabrik direkte til et distributionscenter uden yderligere transportstadier på jorden, som eksempelvis kørsel til og fra en lufthavn. Det er takket være luftskibets vertikale lette- og landingsegenskaber”, forklarer virksomheden i en pressemeddelelse.  

Samtidig vil et fragtluftskib kunne transportere 8 til 10 gange så stor en nyttelast som et fragtfly. På den måde vil store mængder flydende grønt brændstof som hydrogen hurtigt og nemt kunne komme ud til de aktører, der har brug for dem. Det kunne være vognmænd.

Læs også: Green Logistics vil styrke virksomheders grønne omstilling af transport

Samtidig vil luftskibene selv være CO2-neutrale og dermed indgå i den grønne omstilling på endnu et punkt: grøn transport. H2 Clipper ønsker at bruge hydrogen som luftskibenes løftegas og flydende hydrogen som brændstof til skibets motorer.  

”De udgør en praktisk mellemgrund i det logistiske puslespil: Billigere end fly, hurtigere end skibe, operationel fleksibilitet – og det eneste nuværende alternativ, der dækker store distancer uden at udlede CO2”, uddyber H2 Clipper.

I sin spæde fase

Der mangler dog at falde en række ting på plads, før de grønne fragtluftskibe kan tages i brug.

Først og fremmest skal lovgivning i både USA og Europa laves om, så den tillader brugen af hydrogen som løftegas. Gamle ulykker med luftskibe på hydrogen har forårsaget dette benspænd. Men sikkerhedsrisikoen er mindre i dag, mener Eli Dourado, der er Senior Research Fellow hos Center for Growth and Opportunity på Utah State University:

”Med moderne ingeniørstandarder er der ingen tvivl om, at hydrogen kan blive en sikker løftegas”, siger han.

Og det er nødvendigt, hvis H2 Clipper skal holde sig foran på et af sine vigtigste konkurrenceparametre: pris. Hydrogen løfter nemlig otte procent mere per volume end det traditionelle helium, ligesom det går til 1/67 af prisen.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

ISO 14001: Webinar netværk

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD-rapportering

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

22.10.2024Zetes

Sponseret

Zetes investerer i Robotize, en virksomhed specialiseret i autonome mobile robotter

22.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til Livscyklusvurdering (LCA)

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online