Forsvaret anklaget for at overse moderne slaveri i forsyningskæden

Forsvarets Materiel- og Indkøbstjeneste har ikke gjort nok for at sikre, at OECD’s og FN’s retningslinjer blev overholdt i forbindelse med byggeriet af Danmarks nye krigsskib, mener eksperter. Skibet endte med at blive bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere.

Forsvaret levede ikke op til sit kædeansvar, da 45 koreanske tvangsarbejdere blev hyret af en underleverandør til at udføre svejsearbejde på Danmarks nye krigsskib, mener eksperter for virksomhedsansvar. Arkivfoto.

11.10.2017

SCM.dk

Forsvarets nye krigsskib, Lauge Koch, er med al sandsynlighed bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere, og det falder tilbage på Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI).

Sådan lyder anklagen fra en række CSR-eksperter, blandt andre Troels Børrild, som er politisk rådgiver i Mellemfolkeligt Samvirke og medlem af Erhvervsministerens ekspertarbejdsgruppe om virksomheders samfundsansvar, skriver Dagbladet Information.

Læs også: EU: Virksomheder skal kunne spore konfliktmineralimport

Skibet er bygget af det danske skibsværft Karstensens, som udliciterede byggeriet af selve skroget til det polske værft Crist. Og det var her, at der gennem underleverandøren Armex blev hyret 45 nordkoreanske tvangsarbejdere til byggeriet.

”Forsvaret prøver at tørre ansvaret af på Karstensens Skibsværft, men det korte af det lange er, at de også selv har forbrudt sig mod ansvaret under konventionerne”, siger Troels Børrild til Information.

Ingen krav i kontrakten
De konventioner Troels Børrild henviser til, er FN’s og OECD’s retningslinjer for virksomhedsadfærd og menneskerettigheder.

Hvis man som virksomhed i Danmark ikke tager ansvar for, at menneskerettighederne bliver overholdt i forsyningskæden, kan man blive anklaget i Mæglings- og Klageinstitutionen for Ansvarlig Virksomhedsadfærd (MKI). Anklagen kan ikke udmunde i en straf fra MKI, men institutionen kan udtale kritik og mægle mellem den anklagende og den anklagede part i en sag.

Læs også: Hollandsk lov skal afsløre børnearbejde i forsyningskæden

Og ifølge Information tyder det netop på, at Forsvaret ikke selv tog ansvar for, at underleverandører længere ude i kæden ville kunne praktisere moderne slaveri eller foretage andre brud på menneskerettighederne – der var nemlig ingen bestemmelser om menneskerettigheder eller arbejdsforhold i kontrakten mellem FMI og Karstensens Skibsværft.

FMI har forsvaret sig over for Information med, at kontrakten er underlagt dansk ret, og at det danske skibsværft derfor er ”forpligtet til at efterleve tiltrådte konventioner og dansk lovgivning iøvrigt – også ifm. anvendelse af underleverandører jf. kontrakten”. Forsvaret mener dermed at have ”gjort alt for at sikre, at vores leverandører til stadighed efterlever alm. retsprincipper, gældende konventioner og tidssvarende etiske retningslinjer i øvrigt”.

Uindfriet due diligence-forpligtigelse
Ligesom Troels Børrild vurderer Cathrine Bloch Veiberg, specialkonsulent ved Institut for Menneskerettigheder, dog ikke, at FMI kan fraskrive sig sit kædeansvar og skubbe det hele over til Karstensens Skibsværft. Det skyldes blandt andet due diligence-forpligtigelsen:

”Forsvaret har under de internationale retningslinjer en due diligence-forpligtelse til at tjekke, at Karstensens Skibsværft har de nødvendige værktøjer til at leve op til retningslinjerne. Men det er meget svært at se, hvordan de har gjort det. Det er tydeligt, at de ikke er i stand til at forklare, om og i så fald hvordan de har forsøgt at sikre sig”, siger Cathrine Bloch Veiberg til Information.

Læs også: Supply chain baseret på menneskerettigheder bliver fælles standard for rederier

Både Karstensens og FMI har udtalt til Information, at de ikke havde noget kendskab til, at polske Armex blev hyret som underleverandør. Men det er ifølge Troels Børrild ikke nogen undskyldning:

”Forsvaret kan udlicitere opgaven, men de kan ikke udlicitere ansvaret, og derfor har de en pligt til at undersøge deres underleverandører. Og det samme gælder for Karstensens. De skal vide, hvad der foregår – ikke mindst når brugen af vikarbureauer er højrisiko ifølge bl.a. EU”, siger Troels Børrild.

Han vurderer, at Karstensens manglende viden og handling ift. underleverandøren er nok til, at skibsværftet kan blive indklaget for MKI – men altså også er et problem for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Læs også: Mange veje til den ansvarlige forsyningskæde

Hverken FMI eller Karstensens Skibsværft har ønsket at svare på kritikken overfor Information.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.04.2024SCM.dk

Cirkulær tilgang til affald giver anerkendelse

23.04.2024SCM.dk

Stor hæder til dansk logistikvirksomhed

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

11.03.2024SCM.dk

Logistikoperationer kan optimeres med nye funktioner

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle